Gå til innhold

hva tjener en soldat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva en soldat tjener? 

og har en soldat tillegg ved å være med en i fredskapendestyrke i andre land? f.eks. er det skattefritt når soldaten skal kjempe i mot andre krigs utøvende makter for å forsvare et land?

Og har en soldat ulykkesforsikring?

Anonymkode: bcb2f...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klar for Ukraina krigen du 😅?

Anonymkode: c40a0...c5f

Norge sender 50-60 mann til Litauen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soldat er ikke et yrke. Det finnes mange stillinger og ansvarsområder innenfor forsvaret som gir ulik type lønn og tillegg. Ja, du får en del ekstra tillegg når du er i utenlandstjeneste, men hvor mye kommer an på grad.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norge sender 50-60 mann til Litauen. 

Forsvaret har hatt styrker i Litauen siden 2017. Vi snakker 150 stk som har vært der i 5 pr allerede, som nå forsterkes med 50-60 stk. Det er ikke slik at vi plutselig sender 50 mann nedover ut av det blå.

Anonymkode: b2bca...969

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke soldat, man er ansatt og har rettigheter deretter. Når det gjelder lønnstillegg vil dette variere etter stilling, grad, tjenestested og ansiennitet. 

Anonymkode: 16e4b...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Soldat er ikke et yrke. Det finnes mange stillinger og ansvarsområder innenfor forsvaret som gir ulik type lønn og tillegg. Ja, du får en del ekstra tillegg når du er i utenlandstjeneste, men hvor mye kommer an på grad.

Forsvaret har hatt styrker i Litauen siden 2017. Vi snakker 150 stk som har vært der i 5 pr allerede, som nå forsterkes med 50-60 stk. Det er ikke slik at vi plutselig sender 50 mann nedover ut av det blå.

Jeg tolket det slik. 

Hvis soldat ikke er yrke, er det mer en lidenskap og livsstil da?

Jeg tviler på at de har gode arbeidskontrakter. Redd staten utnytter dem maksimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tolket det slik. 

Jeg tviler på at de har gode arbeidskontrakter. Redd staten utnytter dem maksimalt. 

Er du 10 år?

Anonymkode: 8e22b...833

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man er ikke soldat, man er ansatt og har rettigheter deretter. Når det gjelder lønnstillegg vil dette variere etter stilling, grad, tjenestested og ansiennitet. 

Anonymkode: 16e4b...d70

Jeg tror soldater skulle hatt egne agenter som kan bidra med å få en god arbeidskontrakt.

Dessuten tviler jeg på om noen soldater har tenkt på forsikring, f.eks. hvis du skulle komme i en psykotisk situasjon etter et oppdrag. F.eks. hvem vil hjelpe dem til å få en god levestandard etc. Det verste er at mange  har allerede blitt forlatt av staten, fordi da var det plutselig ikke god nok mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som er leiesoldat, og han tjener godt over millionen. Minuset er at han jobber i konfliktområder med høy risiko for liv og helse. 

Anonymkode: fbce6...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som er leiesoldat, og han tjener godt over millionen. Minuset er at han jobber i konfliktområder med høy risiko for liv og helse. 

Anonymkode: fbce6...7e7

da regner jeg med det inkludert diett. 

Iallfall håper han setter av alle pengene til sparekonto og er uføre forsikret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 4 år i hæren som korporal. Grunnlønnen var 350 000 + 110 000 bonus.

Anonymkode: 3ec85...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jobbet 4 år i hæren som korporal. Grunnlønnen var 350 000 + 110 000 bonus.

Glemte å skrive:
Hvis det er penger du ønsker, burde du holde deg unna forsvaret.. Dritt betalt her til tider. 
Akkurat nå jobber jeg som sersjant, hvor lønnen er et hakk bedre. 530 000 kr + felttillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tolket det slik. 

Altså du må definitivt ha det som lidenskap og livsstil ja 😂 for å si det sånn.

Og ja, de har ulykkesforsikring og forsikringer som dekker de, også i utenlandstjeneste.

Min mann er oversersjant og har mellom 900k og 1 mill i året, det innebærer ingen utenlandstjeneste men han er borte 1/3 i året innenfor Norge. Da på vakt og øvelser og oppdrag.

Da han var i Afghanistan og Mali hadde han lavere grad og tjente mindre, da naturligvis pga lavere ansvarsområder. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tror soldater skulle hatt egne agenter som kan bidra med å få en god arbeidskontrakt.

Dessuten tviler jeg på om noen soldater har tenkt på forsikring, f.eks. hvis du skulle komme i en psykotisk situasjon etter et oppdrag. F.eks. hvem vil hjelpe dem til å få en god levestandard etc. Det verste er at mange  har allerede blitt forlatt av staten, fordi da var det plutselig ikke god nok mer. 

Det var voldsomt til bekymring. Forsvaret har gode forsikringer som dekker hvis de blir skadet eller arbeidsufør i tjeneste. Etter Afghanistan har de også økt beredskap rundt psykisk helse betraktelig, det første de gjorde etter de kom hjem var å bli vurdert av psykolog. I de forskjellige regionene har de forsvarspsykologer tilgjengelige og egne ledere. De sendes på Vivat-kurs for selvmordsforebygging og kultur rundt dette.

Tror ikke du kan senke skuldrene angående rovdrift av staten her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tolket det slik. 

Å jobbe i forsvaret innebærer potensielle oppgaver som soldat. De har lønn, de har yrkesskadeforsikring og de har svært god pensjonsavtale. Å jobbe i forsvaret er noe de velger. Det er jo fritt valg. 

Hva er greia med at du er så krenket på soldaters vegne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså du må definitivt ha det som lidenskap og livsstil ja 😂 for å si det sånn.

Og ja, de har ulykkesforsikring og forsikringer som dekker de, også i utenlandstjeneste.

Min mann er oversersjant og har mellom 900k og 1 mill i året, det innebærer ingen utenlandstjeneste men han er borte 1/3 i året innenfor Norge. Da på vakt og øvelser og oppdrag.

Da han var i Afghanistan og Mali hadde han lavere grad og tjente mindre, da naturligvis pga lavere ansvarsområder. 

Det var voldsomt til bekymring. Forsvaret har gode forsikringer som dekker hvis de blir skadet eller arbeidsufør i tjeneste. Etter Afghanistan har de også økt beredskap rundt psykisk helse betraktelig, det første de gjorde etter de kom hjem var å bli vurdert av psykolog. I de forskjellige regionene har de forsvarspsykologer tilgjengelige og egne ledere. De sendes på Vivat-kurs for selvmordsforebygging og kultur rundt dette.

Tror ikke du kan senke skuldrene angående rovdrift av staten her.

Bullshit. En oversersjant tjener langt ifra 900k til 1 million i året.😂
500 - 600k er mer realistisk. 
Jobber selv som sersjant i forsvaret. Har flere kollegaer som er oversersjanter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Arbeidskontrakter blir skrevet og er drøftet og arbeidstakerorganisasjonene. Alle har sin en representant enten fra YS eller LO. Informasjon rundt dette er ordnet. Det er ryddig, man har lært av Libanon perioden.

Forsvaret har egen forsikring, i tillegg har arbeidstager org. har egne man kan tegne. Når jeg var i Afghanistan var jeg forsikret for 12 mill. ved død for 400kr .pr.mnd . Egne uføre klausuler osv. Dette er gjennomtenkt. Man får info rundt dette og.

Før deployering til risiko soner går man igjennom en mølle. Alt fra politiske /religiøse forhold, risiko, vaksiner osv. Familier blir invitert til egne info seminar og får egne kontaktpersoner når familiemedlemmet er ute.

Lønn og godtgjørelse er avklart på forhånd . Grunnlønn + utenlandstillegg +risiko tillegg. Hvilken grad men har forteller om lønnstrinn og  utenlandstillegg. Risikotillegg avhenger av situasjonen. Det er forskjellig risiko tillegg i Irak sammenlignet med Litauen eller Brussel. Skal man slippe å betale skatt må man tilbringe 1 år ute.

man får ikke pensjon av utenlandstillegg eller andre godtgjøringer. Staten har bestemt at man må ha tillegget fast i flere år for å regnes. Det blir soldater helt klart svindlet.

BTW: Er man i uniform er man soldat. Ferdig snakka. Det spiller ingen rolle om det er i utlandet , Nord Norge eller på båt. Man er soldat med de plikter som følger med.

Anonymkode: 43e01...5a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
theTitanic skrev (8 minutter siden):

Å jobbe i forsvaret innebærer potensielle oppgaver som soldat. De har lønn, de har yrkesskadeforsikring og de har svært god pensjonsavtale. Å jobbe i forsvaret er noe de velger. Det er jo fritt valg. 

Hva er greia med at du er så krenket på soldaters vegne? 

God pensjonsavtale har de IKKE. De har en av landets dårligste pensjonsavtaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God pensjonsavtale har de IKKE. De har en av landets dårligste pensjonsavtaler.

Det er 100% riktig. Soldater får pensjon av grunnlønn. politiet derimot får pensjon for natt, kveld og helgetillegg.

Pensjonsavtalen er fullstendig ulogisk og ræva. Og det blir flere og flere klar over og bytter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er du 10 år?

Anonymkode: 8e22b...833

er du 6 år?

Anonymkode: 4202b...04a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bullshit. En oversersjant tjener langt ifra 900k til 1 million i året.😂
500 - 600k er mer realistisk. 
Jobber selv som sersjant i forsvaret. Har flere kollegaer som er oversersjanter.

Det er fullstendig mulig for en oversersjant å tjene såpass. Øvelse i 30 dager = 150.000. Har man en stilling med mange øvelsesdøgn og 2 vakter pr.md så er det fullt mulig.

Døgn og vakter utløser avspasering. Etter 45 døgn på øvelse har man 90t avspass som kan kjøpes ute med 50% overtid på toppen av dette igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...