Gå til innhold

Er litt stressa med tanke på amming blant folk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser skikkelig mørkt på det å slenge frem puppen blant svigers og besteforeldrene mine, for eksempel. Ikke like ille i offentlighet hvor jeg ikke kjenner noen. Synes tanken på at de skal se puppene mine er ekstremt ubehagelig, men babyen må jo ha mat. Man kan jo sette seg litt bort, men da blir det så åpenbart at man synes det er ubehagelig. Hva gjorde/gjør dere i samme situasjon?

Anonymkode: 9139f...2f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må faktisk tåle at "det blir åpenbart at du synes det er ubehagelig". De første gjør det, ikke bare grunnet sjenanse, men også fordi babyen trenger ro og det er litt styr å få til. Så jeg gidder ikke ha tilskuere. Bare be om et rom du kan amme i fred om du er på besøk. 

Anonymkode: 50988...e0c

• Liker 1
Skrevet

De første = de fleste 

Anonymkode: 50988...e0c

Skrevet

Du trenger ikke vise puppen for å amme. Med ammesinglet feks og ammebh synes ingenting, du kan også legge en gulpeklut litt dekkende over. Men altså, jeg har også gått på et annet rom eller satt meg i en krok jeg. Mange som gjør det. Det gir mer ro over ammingen også. Ikke tenk på det. Jeg har ammet to barn. 

Anonymkode: 7f9da...b14

• Liker 1
Skrevet

JA! Skjønner deg godt. Var slik selv med første ungen. Og det gikk helt fint, å fjerne meg selv fra alle, og finne en stille krok der ingen så meg. Med ungen nummer to ble dette mer problematisk, og ungen måtte mates der og da, der vi var med storebroren, uansett om det var en lekeplass eller i  barnehage eller whatever. Da lærte vi (altså både jeg og ungen) å amme i sjal. 😀 Jeg tror ihvertfall at det ikke så mange totalt sett som fikk sett puppen min, til slutt. Og jeg har ikke fått noen kommentarer, som jeg kan huse. :) 

Anonymkode: ac571...473

Skrevet

Det er helt ok å trekke seg tilbake om man ikke vil amme offentlig. 

Men man lærer seg fort å amme uten å blotte hele puppen, altså. Ammesinglet skjuler magen, og genseren trekker man opp, så den skjuler øverste delen av puppen. Så ligger babyen og gjemmer selve puppen. 

Anonymkode: dbf31...847

• Liker 4
Skrevet

Jeg syntes også dette var veldig ubehagelig med mine, kun når det gjaldt kjente. Verste var pappa og svigerfar 😆 jeg gikk som regel på et annet rom, måtte uansett det for at baby skulle få ro over seg til å amme. Gjør det som er best for deg, så får andre seile sin egen sjø.

Anonymkode: 4edff...10e

Skrevet

Det er forøvrig også helt normalt at man MÅ gå vekk for at babyen skal klare å spise. Så det er nok ingen som tenker noe som helst om du trekker deg tilbake. Om du synes det er ubehagelig om folk skjønner at du synes det er ubehagelig (hehe), så er det jo bare å si at "jeg må trekke meg litt tilbake, for babyen blir så distrahert at han ikke klarer spise". 

Det har jeg måttet gjøre med begge mine. Da de bikket et par-tre mnd, var det håpløst å amme om det var folk eller noe som skjedde rundt meg, måtte gå på et stille og mørkt rom for å klare å amme.. 

• Liker 1
Skrevet

Bare si at babyen trenger ro for å spise, ellers blir det bare tull og hen får ikke konsentrert seg ved puppen. Slik var min minste, så det er ikke sikkert det trenger å være en hvit løgn heller.

Anonymkode: dfd46...044

Skrevet

Jeg synes dette ble mye mindre problematisk enn jeg trodde før fødsel. Første gangene var det litt rart, men så føltes det ganske naturlig 😊 men helt innafor å trekke seg bort også. Jeg gjorde det periodevis når lille lett ble distrahert eller lignende. 

Anonymkode: 35d85...d16

• Liker 2
Skrevet

Takk alle sammen!! Godt å ikke være alene om det 😅 Hadde ikke tenkt på at jeg kan skylde på babyen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk alle sammen!! Godt å ikke være alene om det 😅 Hadde ikke tenkt på at jeg kan skylde på babyen.

Noe av det beste med å få barn er at man kan skylde på dem 😬Vil man dra tidlig hjem fra kjedelig famliebesøk? "ånei, babyen blir overstiumlert og grinete, vi må nok dra hjem". Vil man ikke dra i besøk i det hele tatt? "Skulle så gjerne altså, men babyen er litt snufsen, så best å holde oss hjemme". Lei av å prate i telefonen med en sånn som aldri tar et hint og aldri holder kjeft? "Ånei, nå hører jeg babyen skrike i babycallen, må gå og trøste, hadebra *klikk*".

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig greit sånn :) Når de begynner å se seg rundt og bli interessert i omgivelsene, da er det ikke alltid så lett å konsentrere seg om spisingen. Endte ofte med at babyen slapp puppen midt under utdrivningen så det sprutet melk overalt😅 Best da å trekke seg litt unna så ungen får matro.

Anonymkode: a39ce...a23

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe av det beste med å få barn er at man kan skylde på dem 😬Vil man dra tidlig hjem fra kjedelig famliebesøk? "ånei, babyen blir overstiumlert og grinete, vi må nok dra hjem". Vil man ikke dra i besøk i det hele tatt? "Skulle så gjerne altså, men babyen er litt snufsen, så best å holde oss hjemme". Lei av å prate i telefonen med en sånn som aldri tar et hint og aldri holder kjeft? "Ånei, nå hører jeg babyen skrike i babycallen, må gå og trøste, hadebra *klikk*".

Så deilig! En helt ny verden 😄

Skrevet

Som en som hittil bare har vært potensiell tilskuer eller tilskuer til amming har jeg aldri synes det var rart om noen ønsket å gå et annet sted for å amme i fred :) Kommer til å gjøre det selv også om jeg føler det mest behagelig. Om noen skulle finne på å tenke at det er rart eller teit får de bare tenke det. 

Anonymkode: 6f282...a8f

Skrevet

Var sånn for meg og. Sa at babyen måtte ha ro for å amme, og gikk på et rom. Ingen som har sagt noe på det. 

Anonymkode: b2f28...e63

Skrevet

Ha med deg et sjal som du kan dekke deg med hvis du må amme offentlig. Jeg syntes ammesinglet/bh også hjalp, da kan slapp å dra opp hele genseren 

Anonymkode: a6b9a...5ee

Skrevet

Jeg er heller ikke noe fan av offentlig amming. 

Eldste tok flaske og da var det null stress med mating ute blant folk.

Minste sugde seg fast i puppen som en blodigle og nektet plent å drikke av noe annet enn meg frem til 11 måneders alder. 

Jeg synes det var skikkelig pes med ammingen og ble aldri komfortabel med det ute blant folk. Jeg ammet kun foran samboeren min og helsepersonell. Ellers trakk jeg meg tilbake til et annet rom hvor jeg fikk være i fred. 

Jeg synes også er ubehagelig når andre ammer foran meg og har alltid synes det. Endret seg ikke etter jeg fikk barn selv.

Anonymkode: 2d18d...bfe

Skrevet

Veldig lite som vises. Babyens hode skjuler puppen mens den spiser. Og når du legger barnet til/fra så kan den dekkes med klærne. Sjeldent folk uansett stirrer på deg når det er tydelig at du er i gang med å amme. 

Skrevet

Hos svigers gikk jeg bare å satte meg i den andre stua (de har to), null stress :) syntes det var ok at svigermor så puppen, men litt mer sjenert for svigerfar as one should 😂

Anonymkode: 64607...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...