Gå til innhold

Hotelldirektør/ledelse på fagskolen

*nordby*

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å studere hotelledelse på fagskolen. Er det noen hotelldirektører her som kan fortelle litt om arbeidsdagen sin? Er det mye økonomi? Eller noen her som har gått studieretningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*nordby* skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å studere hotelledelse på fagskolen. Er det noen hotelldirektører her som kan fortelle litt om arbeidsdagen sin? Er det mye økonomi? Eller noen her som har gått studieretningen? 

Jobber ikke i hotellbransjen selv men er du sikker på at du kan forvente en rolle som hotelldirektør etter et par år på fagskole?

De fleste jeg kjenner som har studerte 3 og 4 års bachelor i innland og utland (hotelledelse) klarer såvidt å karre seg til en resepsjonjobb og resepsjonslederrolle på sikt.

Men mulig dette er utdatert og er i endring. Så jeg får la de som kjenner til bransjen svare :)

Anonymkode: 59ab4...013

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bransjen og kan med 100% sikkerhet si at du ikke får direktørstilling med kun fagskole. Det er en start og du ville kunne få resepsjoniststilling, og deretter jobbe deg oppover. 

Anonymkode: 87eaa...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går nok ikke rett inn i en direktørstilling nei, med mindre du havner på et bittelite sted som sliter med å få folk. 

Økonomi er en stor del av jobben ja, og strategier og markedsføring. Utvikling av konseptet man har, for å stadig være aktuell som hotell. De flinkeste direktørene er de som har gått gradene, som kjenner livet på gulvet. De som ikke bare forstår at noe er som det er, men hvorfor. De er både flinkere i driften, fordi de kan se hva som fungerer, men de er også de beste lederene. Det er ofte et høyt tempo, og det er ekstremt viktig å ha medarbeidere som er lojale nok til å yte det lille ekstra. Som setter sin stolthet i arbeidet. Dette er 100% avhengig av ledelsen. 

Om du går den veien, så prøv å få en fot innafor i en av de store kjedene. Om så er, start som stuepike i sommerferien eller servitør på julebord. Da trenger de folk. Vær ivrig, vis entusiasme og at du er villig til å være. Får du en deltidsstilling ved siden av studiene, er det gull verd. 

Det er en spennende og krevende bransje. :) 

Anonymkode: 3b71f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utdannelsen (bachelor). Jeg var aldri i nærheten av noe lederstilling, jeg fikk ikke engang lønn som faglært da jeg var resepsjonist. Jeg hadde jo ikke fagbrev som resepsjonist, så det var vel forsåvidt riktig, men føltes surt.

Man får ikke lederstillinger i hotellbransjen uten å ha jobbet på gulvet i mange år først. Uansett hva slags utdannelse man har.

Eventuelt må du starte opp noe eget, og det er jo heller ikke noe man gjør uten 20 års erfaring først.

Jeg forlot hotellbransjen etter noen få år og fant meg en bedre betalt jobb med fornuftige arbeidstider som kunne kombineres med et normalt familieliv.

Dersom du ikke er hotellmenneske av hele ditt hjerte, makter du ikke å jobbe i hotellbransjen så lenge. Så jeg forslår at du prøver deg i bransjen før du tar utdannelsen. Det går helt fint å både jobbe (natt, helg) og ta utdannelse samtidig.

Ja, det er mye økonomi og markedsføring. Du kan like godt studere økonomi og ledelse i stedet for spesifikt hotelledelse. Da har du en litt bredere utdannelse.

Men elsker du hotellbransjen, så er det en fantastisk bransje å jobbe i. Jeg har aldri hatt det så gøy på jobb som i den perioden!

Anonymkode: fc8c5...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har utdannelsen (bachelor). Jeg var aldri i nærheten av noe lederstilling, jeg fikk ikke engang lønn som faglært da jeg var resepsjonist. Jeg hadde jo ikke fagbrev som resepsjonist, så det var vel forsåvidt riktig, men føltes surt.

Man får ikke lederstillinger i hotellbransjen uten å ha jobbet på gulvet i mange år først. Uansett hva slags utdannelse man har.

Eventuelt må du starte opp noe eget, og det er jo heller ikke noe man gjør uten 20 års erfaring først.

Jeg forlot hotellbransjen etter noen få år og fant meg en bedre betalt jobb med fornuftige arbeidstider som kunne kombineres med et normalt familieliv.

Dersom du ikke er hotellmenneske av hele ditt hjerte, makter du ikke å jobbe i hotellbransjen så lenge. Så jeg forslår at du prøver deg i bransjen før du tar utdannelsen. Det går helt fint å både jobbe (natt, helg) og ta utdannelse samtidig.

Ja, det er mye økonomi og markedsføring. Du kan like godt studere økonomi og ledelse i stedet for spesifikt hotelledelse. Da har du en litt bredere utdannelse.

Men elsker du hotellbransjen, så er det en fantastisk bransje å jobbe i. Jeg har aldri hatt det så gøy på jobb som i den perioden!

Anonymkode: fc8c5...6c5

godt skrevet. Jeg har vært i bransjen i 17 år, regnet fra første ekstrajobb. Har ingen utdannelse, men har lederstilling og elsker jobben. De som ikke har en genuin interesse for hotellbransjen holder ikke i mange år som du sier, men vi som gjør det har det sinnsykt gøy hver dag 🤩

man må jobbe seg oppover, uavhengig av utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hotell er gøy, det er en fantastisk bransje for de som faktisk liker jobben 😄 som en annen anbefalte; få deg jobb på hotell for å finne ut om dette er noe du trives med. Det er ikke bare en jobb, det er en livsstil hvis su vil gjøre karriere.  Hos oss har vi direktør og avdelingsledere som er under direktøren. Skal du være direktør har du ansvar for økonomi. Størrelsen på hotellet avgjør hvordan organisasjonskartet er, men uansett blir man ikke en god direktør uten noen år på gulvet først. 

uansett kan jeg på det varmeste anbefale bransjen for de som liker dette livet. For de som bare skal ha en jobb anbefaler jeg noe annet, for ens egen skyld, kollegaene sin skyld og gjestenes skyld :) 

Anonymkode: b72d3...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW takk for alle svar!! Tror ikke studiebeskrivelsen passer helt til virkeligheten ut fra deres erfaringer 🙈 Nei, jeg tar nok en annen studieretning. Har erfaring fra flybransjen, dvs null erfaring fra hotell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ett par stykker som har tatt bachelor i hotell-ledelse, og en del års erfaring fra hotell.
Ingen av dem har jobbet i reiselivet siden de ble uteksaminert.

Som andre sier, i hotell jobber man seg oppover, og en som har lang erfaring fra bransjen og null utdanning vil få lederstilling lenge før noen med fancy utdanning og lite erfaring.

Jeg vurderte ulike utdanninger innenfor hotell og reiseliv etter fem år i resepsjonen, før jeg innså hvor vanskelig det var å få grei nok lønn og ok arbeidstider, og valgte helt annen bransje.

Anonymkode: 24d2c...3e4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...