Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg benytter så klart kun egenmelding når jeg er for syk til å gå på jobb. Om man føler for å skulke en dag eller tre, og bruker egenmelding, for så å faktisk bli syk rett etterpå, er det jo direkte flaut og lett gjennomskuelig at man skulket i forkant. 

Husker en jeg jobbet med for mange år siden, sa at hun alltid sparte de 24 fridagene til slutten av året, og tok de ut da. Vi andre bare...24 fridager...hva mener du? Nei, hun mente egenmeldingene, da. En ting er at man bevisst lyver og skulker, men toppen av dumskap er jo å fortelle kollegene om det. 

Anonymkode: a2fdf...275

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å huske det godt, så tror jeg at jeg har brukt egenmelding et par ganger etter litt vel fuktige fester i mine yngre dager. Selvforskyldt "syk", med andre ord.

Det begynner å bli både ett og to tiår siden, i tillegg til at jeg har byttet arbeidsgiver siden da. Sliter egentlig ikke med dårlig samvittighet, for jeg vet hvor mange timer jeg har jobbet for samme firma uten å ta betalt (uten å skrive timer).

Men generelt sett er det en stygg ting å gjøre, og det er en fin følelse å vite at jeg ikke kan huske konkret de gangene jeg har gjort det. Da begynner det å bli såpass lenge siden at det får tilhøre fortiden.

I dag jobber jeg i stat, og har så langt i år 55 timer bygget opp i avsparingstimer (som jeg nok aldri kommer til å få tatt ut). Føler ikke noen kan beskylde meg for å være lat. :P 

Anonymkode: bab44...ec5

Skrevet

Når jeg har brukt opp sykt barn dagene har jeg gjort det. Hadde jeg kunnet tatt ut ferie når jeg ville hadde jeg brukt feriedag, men det er ikke mulig i min stilling. 

Anonymkode: 3ee81...071

• Liker 1
Skrevet

et par ganger i forbindelse med jobbintervju til andre jobber

Anonymkode: c7716...0f1

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Aldri. Har knapt brukt en egenmelding i det hele tatt, kun ved barns sykdom.

Skrevet
newman01 skrev (13 timer siden):

Det der er grunnen til at Norge må innføre karensdager, redusert sykelønn eller andre tiltak for udokumentert fravær

Vel, husker jeg hadde jobb i utlandet. Ble dårlig i magen, og var avhengig av en do. Dette landet hadde ikke et system for egenmelding. Dermed måtte jeg til legen - ut av huset og innenfor trygghetens rammer til å kunne, vel, sitte på ramma - for å få en erklæring på at jeg var dårlig. Det er jævlig tungvint når man er syk, og det å dra til legen blir en tilleggbelastning. 

Dagen etterpå var jeg i fin form 🤪

Anonymkode: a9297...7f0

Skrevet

Litt fascinerende at det sikkert er de samme som gnåler om uføre her på kg som er de som bruker falske egenmeldinger. Aldri syk selv, men det er de som snylter på trygden. 

«Dersom venninnen min er syk oftere enn meg så synes jeg ikke synd på henne, men jeg mener jeg fortjener jeg en fridag av og til så da tar jeg en egenmelding» 

«Dersom jeg får jobben min gjort så sier jeg ikke ifra til leder om at jeg har ledig kapasitet til nye spennende oppgaver, jeg snylter heller på trygden jeg!»

Lykke til med selvrespekten 🎂👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veldig bra - slik det skal være.

Det er tabu i dag å påpeke at jobb skal være førstepri. Om du er sliten, prioriterer du selvsagt jobben, og sykemelder deg fra fritidsaktiviteter, husarbeid og lignende. Ikke jobben. 

Folk i dag er så jævla bortskjemte, noen skikkelig skjøre individer. De har en voldsom uvane med å skulle føle på hvordan de har det, etc etc. Liten evne til å brette opp ermene og innse at JA, livet ER slitsomt. Det er det for alle. 

Bare så jævla synd at disse individene, er de som ødelegger velferdsgodene våre. De skal jaggu få skrike, når velferdsgodene blir enda færre og vanskeligere å få.

Anonymkode: b5297...f82

Dette er helt feil. Det finnes mange med kroniske sykdommer som ikke kan jobbe, eller må være mye borte fra jobb. De finnes i andre land også i like stor grad og har gjort til all tid. Men forskjellen er at de blir hivd på gata med en gang uten å blunke. Går fra gård og grunne. Se på hvor høy andel uteliggere det er i USA feks, mange krigsveteraner også med ptsd, mennesker som har hatt kreft, psykisk sykdom etc. Hadde de fått hjelp og gradert jobb, sykemelding etc, ville mange flere klart seg, blitt friske og kommet seg i jobb igjen. Ikke minst les om alle de i andre land som tar livet sitt pga utmattelse og for at de er overarbeidet. 

Så vi må være glad vi har et system som hjelper oss. Det gjør oss sterkere og bedre rustet til å jobbe når vi faktisk klarer for de som av ulike årsaker blir syke. 

Vi har et eneste kort liv. Det er ikke verdt å ofte all liv og helse kun på jobb. Det skal være noe igjen til å være menneske også. Er menneske med relasjoner til andre og som lever og ikke bare overlever. 

Anonymkode: ca924...397

• Liker 1
Skrevet

Dårlig arbeidsmoral å skrive egenmelding uten egentlig å være syk!

Spør du meg er 24 dager litt vel mye... Burde ikke vært lov med så mange dager uten dokumentasjon fra lege.

Anonymkode: 9585c...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig. Dessuten tviler jeg at man så lett får permisjon. Noen arbeidsplasser sliter allerede med bemanning. 

Anonymkode: 14d4a...192

Sant. På min arbeidsplass må man søke i Simployer for å få permisjon og den må godkjennes før man holder seg hjemme, men det er jo ikke alltid sjefen ser søknaden før det er for sent, og da blir det et helvetes rot i lønnssystemet med en gang som noen må rydde opp i. Og hva om søknaden ikke blir godkjent, men man virkelig ikke er i stand til å gjøre jobben sin fordi man er helt ute av det? Skal man ringe og si man er syk etter at søknad om permisjon er avslått? Det blir for dumt, da gjør man heller kort prosess og bruker egenmelding. Det er lettest for alle.

Anonymkode: b8dd0...0de

Skrevet
Tone83 skrev (9 timer siden):

Litt fascinerende at det sikkert er de samme som gnåler om uføre her på kg som er de som bruker falske egenmeldinger. Aldri syk selv, men det er de som snylter på trygden. 

«Dersom venninnen min er syk oftere enn meg så synes jeg ikke synd på henne, men jeg mener jeg fortjener jeg en fridag av og til så da tar jeg en egenmelding» 

«Dersom jeg får jobben min gjort så sier jeg ikke ifra til leder om at jeg har ledig kapasitet til nye spennende oppgaver, jeg snylter heller på trygden jeg!»

Lykke til med selvrespekten 🎂👍

Det vet du strengt tatt ingenting om.. for et useriøst innlegg..

Anonymkode: f5283...7b1

Skrevet

Det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har gjort i de årene jeg var i arbeid. Brukte jeg egenmeldingsdager, var jeg faktisk syk. Jeg var også så ærlig at dersom min sykdom (f.eks et migreneanfall) bare varte i et døgn, var jeg bare borte én dag, og tok ikke og slang på de to siste dagene også, bare for å "utnytte" hele egenmeldingen på tre dager.

Anonymkode: e6829...e2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da bør du heller ta for deg løkrullen her inne som sørger for å bruke opp alle 24 dager hvert år på å ta egenmelding som fri enn den stakkars personen som tok seg to dager pga bunnløs sorg.

Ærlig talt menneske!!!!

Anonymkode: 90461...969

Takk for forsvar.

Jeg finnes verken såret, eller har dårlig samvittighet :)

Jeg lot bare debatten ligge fordi mennesker som angriper på den måten neppe har det så godt med seg selv. Jeg er her inne for å dele, ikke for å gi næring til de som ikke har annen underholdning enn å forsøke å provosere. 

Anonymkode: 39cd3...01d

Skrevet

Jeg har selvsagt ikke brukt egenmelding uten å være syk, det har jeg ikke samvitittighet til. I løpet av de 20 årene jeg har vært i arbeid har jeg vært veldig lite syk, aldri brukt opp egenmeldingsdagene mine og kun vært sykmeldt èn gang og da var det pga legen automatisk sykmeldte meg pga covid. For øvrig jobber jeg i IA-bedrift og har veldig mange egenmeldingsdager, har aldri klart å bruke opp halvparten av de en gang. 😅

De eneste gangene jeg har skulket var da jeg gikk på videregående og vi hadde skidager og én dag skulket jeg noen timer for å være sammen med kjæresten. 

Dere som skriver at dere tar egenmelding pga lite søvn o.l skjønner jeg godt, sykdom er ikke bare feber og omgangssyke men psykisk sykdom, utbrenthet, søvnmangel osv. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ser ikke opp til martyrer som skal være " frøken flink" og aldri ta ut egenmelding og så forvente at folk skal se opp til han/henne. I verste fall får man nok en dag og knekker sammen. Det har skjedd mange det. Det er bedre å ta en dag til psykisk egenpleie ; være sosial, gå en lang tur eller gjøre andre ting som bygger det opp. I stedet for å tvinge seg på jobb selv om formen er dritt! 

Anonymkode: c2517...0fc

Det er forskjell på å være martyr og ha arbeidsmoral. Jeg bruker egenmeldinger når jeg er syk, men i de fleste tilfeller prøver jeg å gå på jobb for å se om jeg klarer det. Klarer jeg det ikke går jeg hjem igjen, men det har jo ikke noe med å være martyr å gjøre.

Anonymkode: e68ce...804

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er veldig sjelden syk, men jeg får sterk hodepine/migrene og vond nakke til tider. For det meste har jeg fått det i helger. Men denne gangen fikk jeg det i ukedagene, sjefen tenker Covid med en gang. Jeg for vel bare si jeg har tatt en negativ test bare sånn at han får roet seg ned..

Anonymkode: 64e9c...959

Skrevet

Jeg tok en dag en gang etter et brudd. Jeg var ganske så knust, og hadde virkelig ikke vært i stand til å være på arbeid. Jeg følte derfor at egenmelding var greit å bruke, da jeg faktisk ikke hadde klart å utføre jobben, slik jeg var. Psykisk stress ble også til fysiske symptomer, feber, kvalmen, hodepine ol. Det var en dag jeg ga meg selv, før jeg kom meg tilbake på beina. En dag til å gråte.

Jeg brukte også en dag etter koronavaksine. Jeg kunne tatt litt ibux og paracet, og vært i grei form til å være på jobb. Men helt ærlig trengte jeg den dagen for mange andre ting som mental helse. Det at jeg hadde feber, hodepine, kvalme, smerter i kroppen ol. var da noe som ga en reel grunn for å bruke den. 

Anonymkode: fd27f...aef

Skrevet
Fjaselina skrev (På 15.2.2022 den 20.47):

Det er virkelig usannsynlig at det ikkje vert lagt merke til av sjef og kollegaer dersom ein arbeidstaker er borte 24 dagar kvart år. 24 dagar er mykje!! 

Man har vel kun 12 dager per 12 måneder.

Ellers forbauser det meg at så mange ikke vet at man teller 13 måneder bakover, egenmeldinger følger ikke kalenderåret.

Anonymkode: f2d52...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

13

Mente selvsagt 12.

Har skrevet før i tråden at jeg gjerne misbruker egenmeldinger. Når jeg virkelig er syk går jeg til legen og får noen ukers sykemelding.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man har vel kun 12 dager per 12 måneder.

Ellers forbauser det meg at så mange ikke vet at man teller 13 måneder bakover, egenmeldinger følger ikke kalenderåret.

IA bedrifter har 24 dager i året.

Hos oss følger den ikke kalender året. Ex: Si jeg brukte 1 dag i morgen, da ville jeg ikke fått den tilbake igjen før 17 februar 2023.

Anonymkode: fd27f...aef

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 14.00):

Veldig bra - slik det skal være.

Det er tabu i dag å påpeke at jobb skal være førstepri. Om du er sliten, prioriterer du selvsagt jobben, og sykemelder deg fra fritidsaktiviteter, husarbeid og lignende. Ikke jobben. 

Folk i dag er så jævla bortskjemte, noen skikkelig skjøre individer. De har en voldsom uvane med å skulle føle på hvordan de har det, etc etc. Liten evne til å brette opp ermene og innse at JA, livet ER slitsomt. Det er det for alle. 

Bare så jævla synd at disse individene, er de som ødelegger velferdsgodene våre. De skal jaggu få skrike, når velferdsgodene blir enda færre og vanskeligere å få.

Anonymkode: b5297...f82

Så du kan bare droppe matlaging og annet nødvendig du da? Snømåking og slik og.. Er ikke alle som har noen til å gjøre slik for seg serru. 

Anonymkode: c2517...0fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...