Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo veldig individuelt. Unødvendig å kaste bort legens tid uansett, det er ikke noe han eller hun kan gjøre med situasjonen.

Anonymkode: b8dd0...0de

Hvis det er så enkelt tar du en feriedag. Psykiske kriser er litt mer alvorlig enn at du er lei deg. Jeg mener at dette ikke er grunn til sykmelding. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, newman01 said:

Det der er grunnen til at Norge må innføre karensdager, redusert sykelønn eller andre tiltak for udokumentert fravær

Karensdager må du jo betale for uansett om du har legemelding eller ikke. Er virkelig ikke noe å innføre! Og det er feks ikke mer sykefravær i Norge enn Sverige som har karensdager. 

Anonymkode: ae609...ea9

Skrevet
Kristin70 skrev (1 minutt siden):

Hvis det er så enkelt tar du en feriedag. Psykiske kriser er litt mer alvorlig enn at du er lei deg. Jeg mener at dette ikke er grunn til sykmelding. 

Det er jo ikke sånn at man bare kan kreve å få en feriedag. 

Anonymkode: b8dd0...0de

• Liker 5
Skrevet
Kristin70 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke overalt at en feriedag blir innvilget på dagen da. 

Anonymkode: c2517...0fc

• Liker 3
Skrevet

Helt latterlig holdning blant enkelte når det gjelder egenmelding. 
Det finnes faktisk folk som ringer sjefen for å spørre om hvor mange sykedager de har igjen ? Makan til sløve folk 

Anonymkode: cad28...b64

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker opp alle 24 dagene hvert år og sørger for å ikke ha noe fast system som kan oppdages. Ellers bruker jeg sykmelding når jeg er syk. 
Har allikevel mine system og metoder som gjør at kolleger og sjef ikke mistenker noe tull. Samtidig er jeg da ofte på hytta og koser meg.

Anonymkode: e41e5...046

De fleste leger oppfordrer jo til å bruke egenmelding før de gir sykmelding? 

For å svare på tråden, nei jeg bruker ikke egenmelding uten at jeg er syk. 

Skrevet

Jeg bruker egenmelding fast jeg egentlig skulle kunnet jobbe kanskje 1-2 ggr i året 1-2 dager. Egenmelding når jeg ikke føler jeg orker (psykisk, dårlig søvn, kjedelig jobb) men andre hadde syntes at jeg kunne kommet på jobb, 1-2 ggr om året. Mistrives noe enormt på jobben akkurat nå og har angst av å ta meg til jobb. Så akkurat nå ligger jeg på sofaen med egenmelding. Jeg kunne sikkert fått sykemelding og justering av medisiner viss jeg gadd å ringe å grine til legen, men det gidder jeg ikke (som er et av symptomene på min depresjon) .

jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta egenmelding når jeg ikke trenger det egentlig. Jeg er 48år og har ikke barn så har ikke gått i permisjon, benyttet meg av alle «goder» som kommer med barn. Jeg har jobbet siden jeg var 18 og ikke gått på dagpenger eller noe annet fra nav. Så nei. Ingen dårlig samvittighet her for at jeg tar et par ekstra «fridager».

Anonymkode: ae609...ea9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tjener utrolig bra og klarer fint å forhandle min egen lønn hvert år. 
Du skal få lov å tru ledelsen og kolleger ser på meg som en lettvekter, men jeg besitter en høy stilling i firmaet. En god attest vil jeg også få om jeg velger å slutte. Nå har jeg ingen planer om det siste, men med min kompetanse i denne nisjen er jeg svært ettertraktet.

Om du makser alle egenmeldingene hvert år er ikke det positivt for en eventuell ny arbeidsgiver. 

Anonymkode: fd8bb...d00

• Liker 1
Skrevet

Aldri! Hadde aldri hatt samvittighet til det…

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok en gang ut en todagers egenmelding i forbindelse med at sjefen hadde vært en hestkuk. Jeg gjorde det også med god samvittighet, ettersom jeg ellers aldri er syk mens andre på jobben stadig er hjemme med egenmeldinger (noe sier meg at det også skyldes sjefen). 

Så på grunnlag av "giftig arbeidsmiljø" tok jeg også ut egenmeldingen. Det er i dag en legitim grunn, for det kan gå på helsen løs over tid. 

Anonymkode: 15a41...047

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker opp alle 24 dagene hvert år og sørger for å ikke ha noe fast system som kan oppdages. Ellers bruker jeg sykmelding når jeg er syk. 
Har allikevel mine system og metoder som gjør at kolleger og sjef ikke mistenker noe tull. Samtidig er jeg da ofte på hytta og koser meg.

Dette er enten tull, eller så har du en elendig leder som ikke gidder å følge deg opp. 24 egenmeldingsdager på et år er såpass mye at du de fleste steder ville ha blitt innkalt til en samtale om fraværet ditt for lenge siden, med mindre du hadde en veldig god grunn for fraværet (type benbrudd, influensa, corona og lungebetennelse samme år) Dersom det samme hadde gjentatt seg to eller flere år på rad hadde du lett blitt fratatt muligheten til å bruke egenmelding i en periode av en oppegående leder, dvs. at du måtte hatt sykmelding fra første fraværsdag og jevnlig oppfølging pga. fraværet ditt. Med 24 egenmeldingsdager i året jobber du i en IA-bedrift, og det første spørsmålet som er aktuelt å stille er om du har en kronisk lidelse som kan medføre unntak fra arbeidsgiverperioden etter søknad til NAV. 

Anonymkode: ad9b7...31a

• Liker 4
Skrevet
Kristin70 skrev (1 time siden):

Jeg forstår at det er tungt at katten din døde, men i slike tilfeller må du ta ferie/avspasering eller permisjon uten lønn. 

Har lederstilling - ingen rett til avspasering.

Ferie, eller permisjon, kan ikke avklares på så kort varsel. Katten ble akutt syk, og plutselig hadde en halv dag hos dyrlegen gått uten at jeg ofret at jeg hadde en jobb en tanke. 

Har på 15 år i arbeidslivet tatt 1-4 egenmeldingsdager i året, som regel er det hjemmekontor med feber som gjelder. Så null dårlig samvittighet her :)

Anonymkode: 39cd3...01d

• Liker 4
Skrevet
Kristin70 skrev (1 time siden):

Hvis du er så trist at du ikke greier å gjøre noe må du få deg en legeerklæring, men egenmelding fordi katten din døde er ikke innafor (ja, jeg har kjæledyr selv). Det har ikke velferdsstaten råd til. 

Dette er jo hele formålet med egenmeldingsordningen - at man selv kan vurdere når man er i stand til å utføre jobb, eller ikke. Og med det slipper legeerklæring :)

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tjener utrolig bra og klarer fint å forhandle min egen lønn hvert år. 
Du skal få lov å tru ledelsen og kolleger ser på meg som en lettvekter, men jeg besitter en høy stilling i firmaet. En god attest vil jeg også få om jeg velger å slutte. Nå har jeg ingen planer om det siste, men med min kompetanse i denne nisjen er jeg svært ettertraktet.

Jeg nekter å tro at du har en høy stilling, du er bare en troller.

Anonymkode: 76233...44a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er direkte svindel.  Håper du blir tatt.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har lederstilling - ingen rett til avspasering.

Ferie, eller permisjon, kan ikke avklares på så kort varsel. Katten ble akutt syk, og plutselig hadde en halv dag hos dyrlegen gått uten at jeg ofret at jeg hadde en jobb en tanke. 

Har på 15 år i arbeidslivet tatt 1-4 egenmeldingsdager i året, som regel er det hjemmekontor med feber som gjelder. Så null dårlig samvittighet her :)

Men sykmelding, det kunne du ta? Sorry det holder ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Men sykmelding, det kunne du ta? Sorry det holder ikke. 

Egenmelding, ikke sykemelding.

Det holdt helt fint :) Vi fører timer påfølgende dag, koden ligger åpen, og uten obligatorisk memo. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Egenmelding, ikke sykemelding.

Det holdt helt fint :) Vi fører timer påfølgende dag, koden ligger åpen, og uten obligatorisk memo. 

OK, da egenmelding på grunn av sykdom når du løp rundt med katten din - det var ikke en gang psykiske problemer. Det er svindel, men du synes vel at det er OK fordi det er deg og "du fortjener det" og fordi du ikke er syk til vanlig...

Skrevet

99% av tiden har mine egenmeldinger gått i mental-helse-sluket. Strevde med angst, depresjon og selvskading, men har fått medisiner og har ikke trengt EM pga. det siden:) Ellers har jeg fått sykemelding for jeg uansett måtte til legen med det som feilet meg og da var det fysiske plager. Men jeg har også fått sykemelding som følge av psykiske plager. De resterende 1% av mine EM ble brukt fordi jeg var fysisk utmattet. Jeg minnes jeg kom hjem etter en lang periode med kun springskift eller 12-14t vakter, i en jobb som var krevende på alle områder. Hadde det ikke vært for at det var en mur fra der jeg parkerte og bort til døra, så hadde jeg måttet krøpet på alle fire. Helt ute av stand til å holde overkroppen oppreist. La meg på badegulvet(eneste varme stedet) med jakke og sko og sovnet:P Skulle jo absolutt ikke kjørt bil, følte meg full og så jeg hadde ripet bilen dagen etter. Da ble det EM. Og sånn i etterpåklokskapens navn så skulle jeg gjort det før. Man skal ikke komme hjem så utmattet av jobb. Men det var før jeg fikk medisiner for mine mentale plager så min vurderingsevne var vel rimelig dårlig. Så synes folk skal være flinke med å ta mental-helse dager, det er ikke verdt å bli syk, tro meg. 

Anonymkode: 2cdc6...3df

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vært syk en eneste dag siden jeg startet i 100% jobb som 25 åring for nesten 20 år siden. Jobbet 8 år på barneskole uten en eneste dag fravær. Jeg vet det hadde skapt surr og ekstra jobb for svært mange rundt meg så det hadde jeg ikke hatt samvittighet til. Har siden det jobbet i kommunen og styrer her med egne saker. Så lenge jeg har null fravær ellers i året har jeg tatt meg en egemeldingsdag i året. Har gjort dt hvertfall fem år på rad nå. 

Har venninder som til stadighet er sykemeldt i ukesvis for migrene, utbrendthet, vond rygg etc etc. Det er jo ikke bra at jeg tar meg den dagen i året, men så lenge jeg har null fraværsdager ellers og mitt fravær den dagen ikke går ut over noen andre så kommer jeg til å fortsette med det. 

Anonymkode: 91b4b...eae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...