AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #62 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjennom 25 års arbeidsliv, aldri! Anonymkode: e95a5...35f Veldig bra - slik det skal være. Det er tabu i dag å påpeke at jobb skal være førstepri. Om du er sliten, prioriterer du selvsagt jobben, og sykemelder deg fra fritidsaktiviteter, husarbeid og lignende. Ikke jobben. Folk i dag er så jævla bortskjemte, noen skikkelig skjøre individer. De har en voldsom uvane med å skulle føle på hvordan de har det, etc etc. Liten evne til å brette opp ermene og innse at JA, livet ER slitsomt. Det er det for alle. Bare så jævla synd at disse individene, er de som ødelegger velferdsgodene våre. De skal jaggu få skrike, når velferdsgodene blir enda færre og vanskeligere å få. Anonymkode: b5297...f82 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #63 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samme her. Heldigvis er man ikke nødt til å oppgi årsak. sjefen spurte hva feiler det deg? men jeg svarte noe annet enn opprinnelig årsak. men jeg var psykisk knekt å være i arbeidsmiljøet. Anonymkode: e147b...f42
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #64 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor mange ganger har dere brukt egenmelding uten å være syk? Anonymkode: 660ec...409 Aldri. Men jeg er usikker om jeg er syk om jeg er psykisk knekt ved at tilførsel jeg får ved å være i arbeidsmiljøet. Iallfall jeg brukte egenmelding 1 dag. Anonymkode: e147b...f42
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #65 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bruker opp alle 24 dagene hvert år og sørger for å ikke ha noe fast system som kan oppdages. Ellers bruker jeg sykmelding når jeg er syk. Har allikevel mine system og metoder som gjør at kolleger og sjef ikke mistenker noe tull. Samtidig er jeg da ofte på hytta og koser meg. Anonymkode: e41e5...046 En skikkelig uting det der. Vet at det er et samtaleemne på enkelte arbeidsplasser. Der samtalen går ut på, hvor mange dager alle har igjen å bruke dette året. Forståelig at det frister, og at det forekommer, men det er jo faktisk galt. Anonymkode: 5b983...a61 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #66 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig bra - slik det skal være. Det er tabu i dag å påpeke at jobb skal være førstepri. Om du er sliten, prioriterer du selvsagt jobben, og sykemelder deg fra fritidsaktiviteter, husarbeid og lignende. Ikke jobben. Folk i dag er så jævla bortskjemte, noen skikkelig skjøre individer. De har en voldsom uvane med å skulle føle på hvordan de har det, etc etc. Liten evne til å brette opp ermene og innse at JA, livet ER slitsomt. Det er det for alle. Bare så jævla synd at disse individene, er de som ødelegger velferdsgodene våre. De skal jaggu få skrike, når velferdsgodene blir enda færre og vanskeligere å få. Anonymkode: b5297...f82 Og hvorfor skylder man jobben og velferdsstaten å ofre sin egen helse for å ha som mål å ikke ha en eneste sykedag? Det er ikke naturlig, de aller fleste er syke en gang i blant, og sykdom er mye mer enn feber og oppkast. Man betaler skatt på lønna og absolutt alt annet i dette landet, og dermed bidrar man til at velferdsstaten går rundt. Det skulle jaggu bare mangle at man tar seg en sykedag om man trenger det. Og det gjør alle, før eller siden. Anonymkode: b8dd0...0de 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #67 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bruker opp alle 24 dagene hvert år og sørger for å ikke ha noe fast system som kan oppdages. Ellers bruker jeg sykmelding når jeg er syk. Har allikevel mine system og metoder som gjør at kolleger og sjef ikke mistenker noe tull. Samtidig er jeg da ofte på hytta og koser meg. Anonymkode: e41e5...046 Mange arbeidsgivere merker dette uansett, men kan ikke gjøre noe med det Vi ser mønstre, og vi legger merke til at noen er mer syk enn andre. Vi blir mistenksomme og vet at noen er et helt annet sted enn syk hjemme. Det er ALLTID noe som røper en, og for en arbeidsgiver som ser dette daglig, så blir det gjennomskuet. Hadde vært flau! Anonymkode: 64e00...444 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #68 Skrevet 15. februar 2022 newman01 skrev (5 timer siden): Det der er grunnen til at Norge må innføre karensdager, redusert sykelønn eller andre tiltak for udokumentert fravær Fordi en fremmed og anonym bruker på et nettforum påstår å makse ut egenmeldingsdagene sine på årlig basis? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 23517...b56
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #69 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvorfor skylder man jobben og velferdsstaten å ofre sin egen helse for å ha som mål å ikke ha en eneste sykedag? Det er ikke naturlig, de aller fleste er syke en gang i blant, og sykdom er mye mer enn feber og oppkast. Man betaler skatt på lønna og absolutt alt annet i dette landet, og dermed bidrar man til at velferdsstaten går rundt. Det skulle jaggu bare mangle at man tar seg en sykedag om man trenger det. Og det gjør alle, før eller siden. Anonymkode: b8dd0...0de Ja, hvis MAN ER SYK! Det får store konsekvenser for kolleger når enkelte er systematisk «syke», men det er jo ikke så farlig så lenge «JEG», «MEG» og «MITT»….. Egoverden! Anonymkode: 64e00...444 2 1
Whistler Skrevet 15. februar 2022 #70 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samme her. Heldigvis er man ikke nødt til å oppgi årsak. ..................... Vet mange på min arbeidsplass gjør det når det er lenge siden sist de har hatt en sykedag og bare trenger litt fri også. Anonymkode: b8dd0...0de <i> Samme her. Kunden ble litt snurt da jeg hadde en egenmeldt sykedag og fakturerte hele dagen selv om jeg ikke gjorde noe. Jeg hadde jo tross alt tatt ut vinduene av huset hans på torsdagen og fikk de satt inn igjen på mandag. Det ble åtte timer ekstra fakturert, men tross alt slapp han å betale for servicebilen den ene dagen så det er jo ingen grunn til at han skulle bli sur. Såpass må man jo tåle. <\i>
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #71 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi en fremmed og anonym bruker på et nettforum påstår å makse ut egenmeldingsdagene sine på årlig basis? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 23517...b56 Mange som gjør det, dessverre Ser det i jobben min….. Anonymkode: 64e00...444 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #72 Skrevet 15. februar 2022 Whistler skrev (1 minutt siden): <i> Samme her. Kunden ble litt snurt da jeg hadde en egenmeldt sykedag og fakturerte hele dagen selv om jeg ikke gjorde noe. Jeg hadde jo tross alt tatt ut vinduene av huset hans på torsdagen og fikk de satt inn igjen på mandag. Det ble åtte timer ekstra fakturert, men tross alt slapp han å betale for servicebilen den ene dagen så det er jo ingen grunn til at han skulle bli sur. Såpass må man jo tåle. <\i> Og forsinkelsen det medførte også burde han jo tåle når du misbrukte sykedagen din….. Anonymkode: 64e00...444
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #73 Skrevet 15. februar 2022 Syk og psyk. En gang ba jeg om å få bruke egenmelding og fikk innvilget, da jeg hadde vært oppe (absolutt) hele natten med syke barn, og jobben min krevde at jeg førte kjøretøy. En annen gang hadde jeg strevd psykisk over tid og en dag klarte jeg bare ikke å stå opp av sengen. Jeg meldte meg syk og tilbrakte dagen i sengen. Neste dag var jeg tilbake på jobb. Det er vel de gangene jeg har brukt egenmelding uten å ha vært fysisk syk. Anonymkode: 23517...b56
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #74 Skrevet 15. februar 2022 Ja, dessverre brukt det ved utmattelse. Jeg har perioder med kraftig utmattelse grunnet søvnmangel, barn som er ofte syke, barn som krever en del oppfølging hos lege og med medisiner bl.a. og er kronisk syk selv. Dette fører til korte og lengre perioder med kraftig hodepine, svimmelhet, besvimelser, smerter, kaldsvette, oppkast og følelser helt ute av kontroll. Når jeg kjenner jeg er godt på vei dit eller allerede har kommet dit tar jeg en dag eller to. Forsøker å ta ut ferie, avspasering eller bytte vakter før det går så langt. Anonymkode: 9d99b...c02 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #75 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, hvis MAN ER SYK! Det får store konsekvenser for kolleger når enkelte er systematisk «syke», men det er jo ikke så farlig så lenge «JEG», «MEG» og «MITT»….. Egoverden! Anonymkode: 64e00...444 Det er ikke opp til deg å definere hvem som er syk og ikke!! Anonymkode: b8dd0...0de 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #76 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tjener utrolig bra og klarer fint å forhandle min egen lønn hvert år. Du skal få lov å tru ledelsen og kolleger ser på meg som en lettvekter, men jeg besitter en høy stilling i firmaet. En god attest vil jeg også få om jeg velger å slutte. Nå har jeg ingen planer om det siste, men med min kompetanse i denne nisjen er jeg svært ettertraktet. Anonymkode: e41e5...046 Dette tror jeg ikke noe på. 24 egenmeldingsdager (eller sykmeldingsdager for den saks skyld) vil aldri passere i privat næringsliv. Det spiller ingen rolle hva slags system du måtte ha på det, 24 sykedager i et år er langt over gjennomsnittet og blir lagt merke til. Anonymkode: 4a775...44e 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #77 Skrevet 15. februar 2022 Jeg ser ikke opp til martyrer som skal være " frøken flink" og aldri ta ut egenmelding og så forvente at folk skal se opp til han/henne. I verste fall får man nok en dag og knekker sammen. Det har skjedd mange det. Det er bedre å ta en dag til psykisk egenpleie ; være sosial, gå en lang tur eller gjøre andre ting som bygger det opp. I stedet for å tvinge seg på jobb selv om formen er dritt! Anonymkode: c2517...0fc 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #78 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser ikke opp til martyrer som skal være " frøken flink" og aldri ta ut egenmelding og så forvente at folk skal se opp til han/henne. I verste fall får man nok en dag og knekker sammen. Det har skjedd mange det. Det er bedre å ta en dag til psykisk egenpleie ; være sosial, gå en lang tur eller gjøre andre ting som bygger det opp. I stedet for å tvinge seg på jobb selv om formen er dritt! Anonymkode: c2517...0fc Samme her. Og et godt argument for dette er jo at det blir dyrere både for bedriften og velferdsstaten om man aldri lytter til kroppen og til slutt går på en kjempesmell som ender opp i langtidsfravær. Anonymkode: b8dd0...0de 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #79 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Syk og psyk. En gang ba jeg om å få bruke egenmelding og fikk innvilget, da jeg hadde vært oppe (absolutt) hele natten med syke barn, og jobben min krevde at jeg førte kjøretøy. En annen gang hadde jeg strevd psykisk over tid og en dag klarte jeg bare ikke å stå opp av sengen. Jeg meldte meg syk og tilbrakte dagen i sengen. Neste dag var jeg tilbake på jobb. Det er vel de gangene jeg har brukt egenmelding uten å ha vært fysisk syk. Anonymkode: 23517...b56 Ts skiller vel ikke mellom fysisk og psykisk sykdom?? Om du er fysisk eller psykisk syk er irrelevant. Og både fysisk og psykisk utmattelse kan i noen sammenhenger kategoriseres som sykdom. Klart det er greit å bruke egenmelding ved sykdom, det som ikke er greit er å regne de 24 dagene som ekstra-fridager som man føler man har rett til å bruke. Anonymkode: 76233...44a
Whistler Skrevet 15. februar 2022 #80 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og forsinkelsen det medførte også burde han jo tåle når du misbrukte sykedagen din….. Anonymkode: 64e00...444 <i> Forsinkelse på et par dager uten vinduer i huset midt på vinteren kan jo ikke være noe problem. Særlig siden mange i tråden her sier det er en rettighet å kunne ta ut egenmeldingsdagene. <\i> 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå