Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ganger har dere brukt egenmelding uten å være syk?

Anonymkode: 660ec...409

Skrevet

To dager da katten døde. Uten at jeg fortalte årsaken da mange ikke forstår hvor tungt slikt kan være. 

Anonymkode: 39cd3...01d

• Liker 4
  • Hjerte 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

To dager da katten døde. Uten at jeg fortalte årsaken da mange ikke forstår hvor tungt slikt kan være. 

Samme her. Heldigvis er man ikke nødt til å oppgi årsak.

Gjorde det vel da faren min fikk slag i ung alder også. Heldigvis gikk det bra med ham. Da jeg var yngre tok jeg meg vel også to dager fri fra en sommerjobb fordi eksen gjorde det slutt med meg ut av det blå. Man er generelt i dårlig stand til å utføre jobben sin om man bare går rundt og er bekymret og på gråten hele dagen, så jeg synes det må være helt greit i sånne tilfeller, selv om man ikke nødvendigvis er syk. Og så må man jo vurdere litt utifra hvilken jobb og hvor mye ansvar man har om det lar seg gjøre å være borte.

Vet mange på min arbeidsplass gjør det når det er lenge siden sist de har hatt en sykedag og bare trenger litt fri også.

Anonymkode: b8dd0...0de

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Bruker opp alle 24 dagene hvert år og sørger for å ikke ha noe fast system som kan oppdages. Ellers bruker jeg sykmelding når jeg er syk. 
Har allikevel mine system og metoder som gjør at kolleger og sjef ikke mistenker noe tull. Samtidig er jeg da ofte på hytta og koser meg.

Anonymkode: e41e5...046

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker opp alle 24 dagene hvert år og sørger for å ikke ha noe fast system som kan oppdages. Ellers bruker jeg sykmelding når jeg er syk. 
Har allikevel mine system og metoder som gjør at kolleger og sjef ikke mistenker noe tull. Samtidig er jeg da ofte på hytta og koser meg.

Tror du ja. Du er nok allerede under oppsyn. 

Anonymkode: 46bd8...a94

• Liker 34
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når en voksen person uten barn, uten sykdomsbilde, makser dagene hvert år, så ja. Det går jo en del ut over hva slags oppgaver man får, samt lønn og bonus. Men ikke minst, temmelig flaut at de fleste man jobber med vet man er en unnasluntrer, for det ender jo opp med at andre må ta unna det som ikke blir gjort. 

• Liker 29
  • Nyttig 3
Skrevet

En gang. Det var etter tre netter uten søvn, og jeg var helt på felgen. 

Angrer litt på at jeg sa at jeg var syk, og ikke sa det som det var. Der og da var jeg helt desperat og klarte ikke tenke at jeg kunne være ærlig, hjernen min visste at egenmelding var for sykdom så jeg sa jeg var syk. 

Ellers har jeg tenkt innimellom at det hadde vært deilig med en fridag, men har aldri vurdert å bruke egenmelding. Får dårlig samvittighet bare av tanken. Og jeg får dårlig samvittighet når jeg faktisk er syk også, selv om jeg har en jobb der det ikke blir merarbeid for andre om jeg er borte et par dager. Og de få gangene jeg er syk, føles det ekstra kjipt om det er i starten eller slutten av en uke, for jeg er redd for at andre skal tro at jeg bare vil ha langhelg og egentlig ikke er syk. Da vi hadde regelen om maks tre egenmeldingsdager i strekk, hatet jeg å være syk tre dager fordi jeg var redd for at folk skulle tro at jeg egentlig bare var syk to dager men tok fri den tredje for å ikke miste en egenmeldingsdag. 

Det er rart, for jeg mistenker aldri andre for disse tingene. Og jeg vet at jeg er sjelden syk, ikke hvert år jegh ar fravær, så tror ikke noen mistenker meg heller for juks. Men frykten er der likevel. Det er sånn atnår jeg er syk skulle jeg ønske at jeg kunne bevise det for arbeidsgiver. Reise hjem til dem og la dem kjenne feberen i pannen min eller noe. Helt bisarre tanker. 

Anonymkode: f78c8...7e3

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke vært innkalt til samtale om dette de 9 årene jeg har jobbet der. Er ikke nytt dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når en voksen person uten barn, uten sykdomsbilde, makser dagene hvert år, så ja. Det går jo en del ut over hva slags oppgaver man får, samt lønn og bonus. Men ikke minst, temmelig flaut at de fleste man jobber med vet man er en unnasluntrer, for det ender jo opp med at andre må ta unna det som ikke blir gjort. 

Jeg har en jobb ingen må overta om jeg er borte. Jeg jobber svært effektivt og må aldri jobbe overtid for å ta igjen når jeg er tilbake etter fravær. Jeg har en jobb jeg KAN gjøre hjemmefra, men det gjør jeg aldri. Mine kolleger trur det og sjefen har ingen mulighet til å sjekke hva jeg gjør eller ikke gjør hjemme eller på jobb.

Så lenge jobben blir gjort så er det ikke unnasluntring. Jobber 100%, men reel arbeidstid er 50%. Kunne fint klart flere arbeidsoppgaver, men det vil gå utover min tid på face, kg og andre sider

• Liker 1
Skrevet

2-3 ganger pga av at jeg var veldig sliten, men ingen andre gjør jobben min og jeg må selv jobbe inn alt når jeg er tilbake.

Anonymkode: c0f9d...bb1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Aldri.

Anonymkode: 80dd7...775

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Aldri brukt egenmelding uten være syk. Men trenger ikke være veldig syk før jeg bruker den. Opptatt av å lytte til kroppen og hvis jeg kjenner jeg brygger på noe har jeg ganske lav terskel for å bli hjemme. De gangene jeg har presset meg har jeg endt opp med å være vekke lengre fordi jeg blir mye sykere, så har funnet ut hva som fungerer og ikke på meg. Har ikke en jobb hvor noen må vikariere for meg ved sykdom. 

Endret av Snedig
  • Liker 4
Skrevet

Har brukt egenmelding kanskje to-tre ganger da jeg var helt utslitt pga stress og dårlig søvn. Dvs så sliten at jeg ikke klarte å slutte å gråte, og ikke i stand til å gjøre en god jobb. Jeg har gått på den berømmelige veggen tidligere, og nå bruker jeg heller noen ekstra egenmeldinger fot ikke å havne der igjen.

Anonymkode: 3b9db...4c2

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

Gjennom 25 års  arbeidsliv, aldri!

Anonymkode: e95a5...35f

• Liker 5
Skrevet

Har ikke brukt egenmelding hvis jeg ikke har vært syk, men har vært flere ganger jeg har tatt avspasering feks de første to timene eller gått før av samme grunn (også hele dager) kun for å hvile. Har da jobbet inn noen timer ekstra andre dager, eller jobbet hjemmefra. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å styre min egen kalender hadde jeg nok måtte tatt egenmelding av og til, rett og slett fordi jeg var sliten (pga barn og 100 % jobb ble mye for meg).

Jeg jobbet med høyt utdannede mennesker (leger, psykologer, fysioterapeuter med videreutdanning osv) som ikke kunne styre sin egen kalender, de var relativt ofte hjemme pga matforgiftning, migrene, osv. Noen av de mistenkte jeg at tok seg en fridag.. matforgiftning nå igjen, liksom? Men vi sa jo aldri noe. 

Anonymkode: b3bad...cba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en jobb ingen må overta om jeg er borte. Jeg jobber svært effektivt og må aldri jobbe overtid for å ta igjen når jeg er tilbake etter fravær. Jeg har en jobb jeg KAN gjøre hjemmefra, men det gjør jeg aldri. Mine kolleger trur det og sjefen har ingen mulighet til å sjekke hva jeg gjør eller ikke gjør hjemme eller på jobb.

Så lenge jobben blir gjort så er det ikke unnasluntring. Jobber 100%, men reel arbeidstid er 50%. Kunne fint klart flere arbeidsoppgaver, men det vil gå utover min tid på face, kg og andre sider

Slik har jeg det og, en såkalt særdeles uavhengig stilling, med mye fleks. Sitter jo tross alt her jeg og akkurat nå. 

Hva er da vitsen med å bruke egenmelding, som ultimat bare får ledelsen til å være skeptisk til deg som arbiedstaker? Mulig trekke ned lønn og bonus noe? Jeg flekser heller gjennom uka. Så lenge leveranser skjer, og jeg er tilgjengelig, er det ingen som bryr seg. 

• Liker 2
Skrevet

Har alltid brukt det kun når Jeg har vært syk, men ved et par tilfeller pga utmattelse grunnet dårlig søvn over tid og hadde behov for å hente meg inn

Anonymkode: 660ec...409

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har brukt egenmelding kanskje to-tre ganger da jeg var helt utslitt pga stress og dårlig søvn. Dvs så sliten at jeg ikke klarte å slutte å gråte, og ikke i stand til å gjøre en god jobb. Jeg har gått på den berømmelige veggen tidligere, og nå bruker jeg heller noen ekstra egenmeldinger fot ikke å havne der igjen.

Anonymkode: 3b9db...4c2

Det vil jeg kalle lovlig bruk av egenmelding. 

Anonymkode: c2517...0fc

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener at når man er totalt utslitt og ubrukbar etter lite søvn og stress så er det like god grunn til å ta egenmelding. Det går da under psykisk sykdom. 

Jeg er dessverre så ærlig at jeg tenker nøye over om det er grunn til egenmelding. Men kunne brukt det flere ganger pga stress og utmattethet. 

Anonymkode: c2517...0fc

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...