AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Ammet første til hun var rett over 2 år. Tror det har satt sitt preg på det og jeg ønsker ikke at noen skal være eller suge på puppene mine igjen. Blir uvel av tanken.. Nå er jeg gravid i uke 28. Tenker veldig på om det er greit å gi MME denne gangen... Men det er jo veldig tidskrevende med å varme melk og stearilisere flasker. Jeg vet ikke. Hva gjorde dere? Anonymkode: 549a0...14c
mereo Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Så tidkrevende er det ikke. Termos med kaldt kokt og varmt kokt vann gjør jobben ganske så lett. Så det innebærer ikke varming av melk med mindre du bruker ferdig blandet, som forøvrig er dyrt og nesten mer tungvint i lengden. Sterilisator til flasker gjør også at den jobben går veldig raskt. Så ikke noe koking av flasker og smokker når man har en sånn. Det er nesten ett must om du skal ha flaskeunge.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Selvsagt er det greit! Jeg fullammet første til 8 mnd, og videre til 12 mnd. Han tok ikke flaske samme pokker hva jeg gjorde, og jeg hadde en veldig dårlig ammeopplevelse. Jeg hadde veldig mye store smerter, slet veldig med sugetaket og hatet hvert sekund jeg ammet - og ungen skulle ha mat hver time-halvannen døgnet rundt Puppene mine er bare ikke ammevennlige, likevel ble jeg ''tvunget'' til å amme i ett år selv om jeg hatet det. Huff, den første permisjonen var et mareritt. Jeg er nå gravid med nr. 2 med termin rett rundt hjørnet, og denne ungen skal ikke ammes under noen omstendigheter 😛 Han skal ikke få tilbud om pupp i det hele tatt (livredd for ny flaskenekter). Jeg skal pumpe ''så langt beholdningen rekker'', og så går vi over på mme. Har ikke fått noen kommentarer på det, og det står på helsekortet mitt Anonymkode: c279d...568 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Ammingen med eldsten var et lite helvete. Han rev og slet sånn i puppene at jeg hadde store sår konstant. I tillegg brukte han så ufattelig lang tid, måtte bytte pupp frem og tilbake og frem og tilbake.. Og hadde brystbetennelse på brystbetennelse på brystbetennelse. Så jeg så veldig mørkt på å amme nestemann. Jeg leste en del forskning om amming, og ikke minst: metaforskning. Og det beroliget meg veldig med tanke på ammehysteriet. Blant annet er det en bok av Emily Oster, Cribsheet, hvor hun tar for seg forskning på alt mulig vedrørende babyer. Også amming. En gjennomgang av forskningen på amming, viste at det eneste det faktisk var bevis for, var at å amme de 3,5 første månedene, ga babyen et immunforsvarboost de første 6 mnd av livet. Men dett var dett. Å amme gir ikke økt iq, ikke redusert fare for kreft eller overvekt, osv osv. Så jeg ble veldig beroliget av det. Jeg fant ut at jeg prøver å amme, for jeg synes det var mye styr med flasker og pumping (vi måtte delamme eldsten, han fikk både mme og morsmelk). Men jeg skulle ha veldig lav terskel for å slutte å amme, om jeg merket det ikke var bra for meg. For mme er et veldig, veldig godt alternativ. Nå gikk ammingen sjokkerende nok helt fullstendig uproblematisk med minsten, så han har ikke fått flaske en eneste gang (og nå er han over ett år og ferdig å amme). Så altså, det er null problem om du lar være å amme. Det er mangfoldige tusen unger som vokser opp helt uten morsmelk. Anonymkode: 4f9a8...ef1 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Takk for svar dere. Men tar vi med flasker og mme på barsel? Eller hvordan blir det? Anonymkode: 549a0...14c
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Jeg ammet førstemann, men ikke andre. Synes ammingen var grusom, så planla at nummer to skulle rett på flaske. De hadde alt vi trengte på sykehuset. Anonymkode: 80a96...7bb
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar dere. Men tar vi med flasker og mme på barsel? Eller hvordan blir det? Anonymkode: 549a0...14c De har alt av flasker og mme på barsel, du trenger ikke ha med eget. Eneste er om du har lang kjøretur hjem, så du kan risikere sulten baby som MÅ ha mat før du kommer deg hjem. Men på sykehuset får du alt du trenger for å gi barnet ditt mat mens du er der. Anonymkode: 4f9a8...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ammingen med eldsten var et lite helvete. Han rev og slet sånn i puppene at jeg hadde store sår konstant. I tillegg brukte han så ufattelig lang tid, måtte bytte pupp frem og tilbake og frem og tilbake.. Og hadde brystbetennelse på brystbetennelse på brystbetennelse. Så jeg så veldig mørkt på å amme nestemann. Jeg leste en del forskning om amming, og ikke minst: metaforskning. Og det beroliget meg veldig med tanke på ammehysteriet. Blant annet er det en bok av Emily Oster, Cribsheet, hvor hun tar for seg forskning på alt mulig vedrørende babyer. Også amming. En gjennomgang av forskningen på amming, viste at det eneste det faktisk var bevis for, var at å amme de 3,5 første månedene, ga babyen et immunforsvarboost de første 6 mnd av livet. Men dett var dett. Å amme gir ikke økt iq, ikke redusert fare for kreft eller overvekt, osv osv. Så jeg ble veldig beroliget av det. Jeg fant ut at jeg prøver å amme, for jeg synes det var mye styr med flasker og pumping (vi måtte delamme eldsten, han fikk både mme og morsmelk). Men jeg skulle ha veldig lav terskel for å slutte å amme, om jeg merket det ikke var bra for meg. For mme er et veldig, veldig godt alternativ. Nå gikk ammingen sjokkerende nok helt fullstendig uproblematisk med minsten, så han har ikke fått flaske en eneste gang (og nå er han over ett år og ferdig å amme). Så altså, det er null problem om du lar være å amme. Det er mangfoldige tusen unger som vokser opp helt uten morsmelk. Anonymkode: 4f9a8...ef1 Ja, ammepropagandaen overdriver nok fordelene med amming. Det er veldig synd, mødre utsettes for så mye press og skam rundt ammevalget. Anonymkode: 1ef64...767 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Å gi flaske er faktisk mye mindre tidskrevende enn hva «ammepropaganda» vil ha det til. Amming kan i starten oppta hele dagen omtrent, får barna flaske så er de mett på 15min og kan holde seg slik i 3-4 timer Anonymkode: e1e03...180 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å gi flaske er faktisk mye mindre tidskrevende enn hva «ammepropaganda» vil ha det til. Amming kan i starten oppta hele dagen omtrent, får barna flaske så er de mett på 15min og kan holde seg slik i 3-4 timer Anonymkode: e1e03...180 Helt enig. Det snakkes så mye om at amming er så lettvint, men jeg ser at de som ammer må amme mye oftere (fordi mm metter mindre enn mme) enn de som gir flaske. Jeg synes dessuten amming var et helvete i ukevis og definitivt både tidkrevende og upraktisk og ikke minst psykisk fælt. Så det tar kanskje 20 sekunder å blande sammen en flaske melk, men den tiden sparer man fort inn på at melken metter mer. Så er det selvsagt andre fordeler med amming, men at det er mindre tidkrevende er helt feil. Anonymkode: d95a8...c52 2
mereo Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar dere. Men tar vi med flasker og mme på barsel? Eller hvordan blir det? Anonymkode: 549a0...14c Det har de der. Reiste hjem en søndag og da spurte de om vi hadde det vi trengte hjemme. De hadde sendt med oss mme om det var behov. Endret 15. februar 2022 av mereo
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 Her havarerte ammingen med andremann etter under to måneder. Det var ganske overraskende, siden det gikk greit (dog ikke uten humper i veien) med førstemann. Det er endel jobb med flasker, og ikke minst krever turer ut av huset mer planlegging. Jeg opplevde også å bli innlagt på sykehus på isolat, og at de aldri reagerte på at jeg ringte etter hjelp. Jeg satt i en hel time med et sultent barn på to måneder jeg ikke fikk til å gi mat til, og jeg kunne ikke forlate rommet heller! Men det var skikkelig uflaks… Kjøp flaskesterilisator hvis du går for flaske. Sett deg godt inn i rutiner rundt renhold (mye dårlig hygiene rundt omkring når man leser råd på nettet!), og ha nok flasker til at du bare må vaske én gang daglig. Og så anbefaler jeg at barnet i alle fall får råmelk. Det er det viktigste. Jeg tenker amming bør være førstevalget, men hvis du vil få det bedre av å IKKE amme, så er DU det aller viktigste for babyen. Bedre med en glad mamma som gir flaske, enn en deprimert mamma som ammer. Anonymkode: 03596...369
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ammingen med eldsten var et lite helvete. Han rev og slet sånn i puppene at jeg hadde store sår konstant. I tillegg brukte han så ufattelig lang tid, måtte bytte pupp frem og tilbake og frem og tilbake.. Og hadde brystbetennelse på brystbetennelse på brystbetennelse. Så jeg så veldig mørkt på å amme nestemann. Jeg leste en del forskning om amming, og ikke minst: metaforskning. Og det beroliget meg veldig med tanke på ammehysteriet. Blant annet er det en bok av Emily Oster, Cribsheet, hvor hun tar for seg forskning på alt mulig vedrørende babyer. Også amming. En gjennomgang av forskningen på amming, viste at det eneste det faktisk var bevis for, var at å amme de 3,5 første månedene, ga babyen et immunforsvarboost de første 6 mnd av livet. Men dett var dett. Å amme gir ikke økt iq, ikke redusert fare for kreft eller overvekt, osv osv. Så jeg ble veldig beroliget av det. Jeg fant ut at jeg prøver å amme, for jeg synes det var mye styr med flasker og pumping (vi måtte delamme eldsten, han fikk både mme og morsmelk). Men jeg skulle ha veldig lav terskel for å slutte å amme, om jeg merket det ikke var bra for meg. For mme er et veldig, veldig godt alternativ. Nå gikk ammingen sjokkerende nok helt fullstendig uproblematisk med minsten, så han har ikke fått flaske en eneste gang (og nå er han over ett år og ferdig å amme). Så altså, det er null problem om du lar være å amme. Det er mangfoldige tusen unger som vokser opp helt uten morsmelk. Anonymkode: 4f9a8...ef1 Dette er viktig! Dessverre er det mye forskning som har blitt feiltolket i ammekampens navn - de har (bevisst eller ubevisst) glatt hoppet over det faktum at association is not causation. Jeg ser til stadighet at f.eks ammehjelpen (som jeg ellers synes gjør en bra jobb) fremstiller resultater av vitenskapelige studier feil. De sier at «x fører til y», når de faktisk ikke kan gjøre det - fordi det eneste det finnes belegg for å si, er at det er en statistisk sammenheng mellom x og y som er sånn og sånn. Det er stort sett observasjonsstudier det er snakk om (siden man ikke kan randomisere amming), og vi VET de studiene er fulle av systematiske feil. Vi vet også stort sett hvilken vei de går. Men likevel blir altså resultatene av studiene fremstilt på feil måte. Anonymkode: 03596...369 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, ammepropagandaen overdriver nok fordelene med amming. Det er veldig synd, mødre utsettes for så mye press og skam rundt ammevalget. Anonymkode: 1ef64...767 Hvorfor det. Amming er det som er naturlig og skaper veldig nærhet til barnet. Flaskemating er en god nr 2, men det kan aldri bli like bra med industrilaget melk. Morsmelk er skreddersydd for barnet. Og selv om en mener at amming ikke gir noen fordeler, så er det også forskning som viser det motsatte. Men hvis du syns det fungerer som en trøst, så værsågod. Anonymkode: 2453c...901 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, ammepropagandaen overdriver nok fordelene med amming. Det er veldig synd, mødre utsettes for så mye press og skam rundt ammevalget. Anonymkode: 1ef64...767 Det er jo forskningsbasert og klinisk bevist at den helsemessige gevinsten med amming er mye større enn ved MME. Jeg synes derfor det blir litt feil å ikke amme fordi man «er lei», men folk får gjøre hva de vil😅 det viktigste er jo at ungen får mat 😂 Anonymkode: a5732...474 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 Jeg ammet første barn i 1 år og andre barn i 1 uke.. Jeg er ikke noe «ammepoliti» eller hva jeg skal kalle det, men jeg vil råde deg til å tenkte deg godt om. Angret selv veldig på at jeg «gav opp» ammingen med baby nr to. Jeg syns det var mye mere jobb med flaske enn med pupp! Alltid pakke med de flaskene og det pulveret pluss termoser med varmt og kaldt vann. Alltid engstelig for når baby ville ha flakse neste gang (alt fra 1-5 timer mellom, ingen system på det før godt over 6 mnd). Baby hyyyyylskrek når den skulle ha mat, og det var ikke så fort gjort å blande de flaskene med en illsint baby på armen som også måtte roes ned før matingen startet. Så mye enkelte å «bare slenge ut puppen» som de sier, selv om det også ofte er litt styr i starten og hyppig de første ukene. Om jeg noen gang skal ha en til vil jeg strekke meg langt for å få til ammingen selv om det ikke egentlig er noe jeg trives med, det gjorte livet lettere og babyen mer fornøyd. Kanskje det blir lettere for deg også når babyen faktisk er her, hvem vet. Nå deler jeg min erfaring og er ikke ute etter å bli med i noen debatt (føler dette er ett sårt tema begge veier). Anonymkode: b5517...c50 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #17 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er viktig! Dessverre er det mye forskning som har blitt feiltolket i ammekampens navn - de har (bevisst eller ubevisst) glatt hoppet over det faktum at association is not causation. Jeg ser til stadighet at f.eks ammehjelpen (som jeg ellers synes gjør en bra jobb) fremstiller resultater av vitenskapelige studier feil. De sier at «x fører til y», når de faktisk ikke kan gjøre det - fordi det eneste det finnes belegg for å si, er at det er en statistisk sammenheng mellom x og y som er sånn og sånn. Det er stort sett observasjonsstudier det er snakk om (siden man ikke kan randomisere amming), og vi VET de studiene er fulle av systematiske feil. Vi vet også stort sett hvilken vei de går. Men likevel blir altså resultatene av studiene fremstilt på feil måte. Anonymkode: 03596...369 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor det. Amming er det som er naturlig og skaper veldig nærhet til barnet. Flaskemating er en god nr 2, men det kan aldri bli like bra med industrilaget melk. Morsmelk er skreddersydd for barnet. Og selv om en mener at amming ikke gir noen fordeler, så er det også forskning som viser det motsatte. Men hvis du syns det fungerer som en trøst, så værsågod. Anonymkode: 2453c...901 Les innlegget skrevet av anonymkode 03596...369, forklarer meget godt hvorfor Anonymkode: 1ef64...767 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #18 Skrevet 15. februar 2022 Hvorfor amma du den første så lenge hvis du hata det? Man bestemmer selv om man vil amme, og det er ikke sånn at om man ammer den første, så må man amme andre og tredje osv. også. Anonymkode: a8a93...78f 1
Ulven Skrevet 15. februar 2022 #19 Skrevet 15. februar 2022 Kan du bestemme deg for å prøve og så heller gå for plan B hvis det ikke skulle funke? Det er jo ikke til å komme unna at amming er lettere og ikke minst billigere enn mme.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #20 Skrevet 15. februar 2022 Slik følte jeg det også! Hadde helt avsmak fra amming hele svangerskapet. Det var på ekte et stressmoment for meg, og det gav meg depressive tanker. Ammet første til han var året, og stusset fælt på hva andre ville tro og tenke hvis jeg Bestemte meg for å ikke amme nå. Jeg hadde bare alle muligheter åpne, men jeg kjøpte opp et lager på Twistshakeflasker i tilfelle, og tok det faktisk med meg på sykehuset i tilfellet også. jeg ville dog prøve å pumpe, men jeg var der at hvis det ikke gikk så var det helt okei! jeg fødte, og når babyen kom på brystet mitt følte jeg ikke noe spesielt på det.. tenkte ikke egentlig tanken engang på de første pr dagene. Men når babyen var 3 dager begynte hun å få gulsott, så hun sleit litt med å holde seg våken ved mating. Da kjøpte jeg en pumpe, fikk pumpa ut 40ml, og gav henne det 4 ganger i døgnet(i tillegg til amming selvsagt). Og når hun var 6 dager dro vi på sykehuset for å sjekke bilirubin, og da fikk jeg beskjed om å pumpe ved hvert måltid - men hun skulle ha halvparten av maten sin i mme i et par dager. Da skulle hun få hvert måltid på flaske, uavhengig om det var mm eller mme. Baby er nå 3,5 uke, og jeg gir fortsatt 3-4 flasker i døgnet i tillegg til amming.. og helt ærlig, jeg føler ikke så fælt på det. For meg er det litt viktig at baby kan få den morsmelka hun kan pga antistoffer osv når vi har muligheten til det, men folk blir da friske og voksne selv om de får mme og. Jeg vil kanskje råde deg til å ha noen flasker klare in case, de får du solgt igjen uansett.. og heller ta en avgjørelse da babyen er her. Det ene eller andre er ikke så viktig, viktige er at baby får mat. Og at du gjør det som er best for deg! Lykke til! #mammingføramming Anonymkode: 9694b...e40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå