Gå til innhold

Har du tatt stivkrampevaksine hver 10?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?? Man mister jo imuniteten hvis man ikke fortsetter å ta den. Synes det er rart jeg ikke er blitt informert om det før nå.

Anonymkode: e609b...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle stå hvert 10 år

Anonymkode: e609b...506

Skrevet

Trodde alle visste det.

Anonymkode: ef344...0a0

• Liker 1
Skrevet

Jepp. Har neste rundte med 4-komponentsvaksinen om 2 år! Det er altså ikke bare stivkrampe man absolutt bør ta hvert 10.år, men også difteri, polio og kikhoste som altså er i samme vaksinestikk som stivkrampe. 

Anonymkode: 02226...9d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. Har neste rundte med 4-komponentsvaksinen om 2 år! Det er altså ikke bare stivkrampe man absolutt bør ta hvert 10.år, men også difteri, polio og kikhoste som altså er i samme vaksinestikk som stivkrampe. 

Kan jeg spørre hvor du går for å ta det? Skulle gjerne ha oppfrisket vaksinene mine, men ikke funnet ut hvor jeg skal henvende meg. Er det fastlegen? Jeg har aldri kommet på å spørre...

Anonymkode: 2a1d4...6ab

Skrevet

Ja! Bare 1 år til jeg må ta en ny..

Min mann reiser mye til Asia, så han er også oppdatert 🙂

Anonymkode: d42a5...0f1

Skrevet

Har også fornyet den som er nevnt over. Men tror ikke det er vanlig. Tror stivkrampe er den flest folk vet at må fornyes. 

Skrevet

Kan jeg spørre hvor du går for å ta det? Skulle gjerne ha oppfrisket vaksinene mine, men ikke funnet ut hvor jeg skal henvende meg. Er det fastlegen? Jeg har aldri kommet på å spørre...

Fastlegen ja.

Skrevet

Ikke meg du spør, men her i kommunen er det helsestasjonen. 

Skrevet

Nei. Tror ikke det er vanlig. Det er jo sånn som Dagbladet og VG kommer med jevnlig. "Vaksiner man bør ta igjen" o.l.

Folk gjør det når de blir bitt eller inkludert i reisevaksine. Det er jo ikke vits i å ta vaksinen så lenge man er et sted relativt nærme lege og sykehus. Men hvis du reiser til gokk der det er dager til helsehjelp så er det nok lurt.

Anonymkode: 84b86...eae

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastlegen ja.

Ikke meg du spør, men her i kommunen er det helsestasjonen. 

Takk for svar til begge to 😊 Skal sjekke det

Skrevet

Jeg er nesten 60 og har aldri tatt den. Jeg aner ikke hvorfor. Jeg ser at andre omtrent på min alder har tydelig arr etter vaksinen. 

Foreldrene mine er døde, så jeg få vel aldri vite hvorfor jeg ikke fikk vaksinen. "Alle andre" fikk den jo. Jeg har alle de andre vaksinene fra den tiden. 

Anonymkode: 9abd7...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nesten 60 og har aldri tatt den. Jeg aner ikke hvorfor. Jeg ser at andre omtrent på min alder har tydelig arr etter vaksinen. 

Foreldrene mine er døde, så jeg få vel aldri vite hvorfor jeg ikke fikk vaksinen. "Alle andre" fikk den jo. Jeg har alle de andre vaksinene fra den tiden. 

Du fikk den nok som baby og barn. Du kan gå inn på helsenorge og se alle vaksinene dine fra du var født.

Anonymkode: 84b86...eae

Skrevet

Det er ikke BCG-vaksinen du tenker på når du snakker om det arret andre har, da? 

Til ts, jeg har ikke fornyet den vaksinen. Er 45 år. Men har tenkt på det lenge, så må vel få gjort det snart😊

Anonymkode: 14452...757

Skrevet

Ja. Får vaksiner igjennom jobben. Jobber i helsevesenet.

Anonymkode: c116e...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...