AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Jobber i dagligvarebutikk og vil gjerne jobbe mer.. Har sagt tidligere at jeg vil jobbe så mye som mulig. Nå fremover skal jeg kun jobbe 2-3 dager i uken og vaktene er alt fra 4-8 timer så er ikke fulle dager engang.. Alle andre jobber også ganske lite. Vi har et par folk som studerer/går på VGs, men ellers er vi folk som kun jobber. De fleste jobber 50-80% Nå søker sjefen etter enda flere som kan jobbe deltid. Hva er hensikten med å hele tiden ansette nye istedenfor å høre om vi vil jobbe mer? Vi har jo nok folk som vil jobbe om noen skulle bli syk. Vi burde heller ha en ekstrahjelp istedenfor. Bare fatter ikke hva sjefen tenker med.. Er jo umulig å overleve på så få timer. Og i tillegg veldig vanskelig å få en jobb ved siden av, da vi ikke ha faste dager. Anonymkode: e2484...e47
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Slik er det å jobbe i butikk. Det er en drittjobb som ikke mange forblir i lang tid, så derfor er det mange ansatte med lav stillingsprosent. De kan jo velge og vrake. Finnes massevis av studenter som kan jobbe 1-2 dager i uken. Jeg har jobbet i en matvarebutikk selv. Ikke en av de store kjedene. Der hadde vi 16 stk.: daglig leder, ass. daglig leder og kun én i 100% stilling, 3 stk. i 75% stilling og resten bare ekstrahjelp. Alle ekstrahjelp jobbet kun 5 timer pr. dag, kveld 16-21h og kun 1-2 dager per uke. Det var ikke bare drittjobb, men også drittlønn. Anonymkode: 16f1d...abe 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Slik er det å jobbe i butikk. Det er en drittjobb som ikke mange forblir i lang tid, så derfor er det mange ansatte med lav stillingsprosent. De kan jo velge og vrake. Finnes massevis av studenter som kan jobbe 1-2 dager i uken. Jeg har jobbet i en matvarebutikk selv. Ikke en av de store kjedene. Der hadde vi 16 stk.: daglig leder, ass. daglig leder og kun én i 100% stilling, 3 stk. i 75% stilling og resten bare ekstrahjelp. Alle ekstrahjelp jobbet kun 5 timer pr. dag, kveld 16-21h og kun 1-2 dager per uke. Det var ikke bare drittjobb, men også drittlønn. Anonymkode: 16f1d...abe Har merket at det er en drittjobb, men det kunne blitt bedre om sjefene/ledere faktisk hadde hørt på de ansatte og gjort ting annerledes. Vi har kun et par studenter og resten er folk som kunne jobbet 100%.. Hadde vært bedre med et par ekstrahjelper istedenfor å ansette enda flere som jobber fast deltid. Men hva er vitsen med å gjøre det egentlig? Sånn hva er det arbeidsgivere får ut av det? Det lønner seg jo ikke å ha ansatte som er misfornøyde og velger å slutte eller må få seg en jobb til ved siden av.. For hvis man har en annen jobb blir man jo gjerne mindre «lojal» mot den første jobben da man ikke lenger alltid har mulighet til å ta ekstravakter.. Anonymkode: e2484...e47
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Det her har jeg lurt på selv, det er mye rart som rører seg oppi hodene til sjefer. Er det arbeidsgiveravgift det går på eller hva er det liksom. Mest populære svaret er vel at «de skal ha folk å ta av ved behov». Det skumleste i verden er tydeligvis å gi folk økt prosent.. Mener det står noe om det i aml, at ansatte på deltid kan ha fortrinnsrett når det skal søkes om folk. Hadde forsøkt å kjøre på den delen. Anonymkode: 2d899...e65 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Hovedgrunnen til det er vel at når folk jobber færre timer i uken så er det ofte at de ikke kvalifiserer til forskjellige tillegg (feks på kveld og i helg og sånn). Ergo blir det billigere siden flere da får bare vanlig timeslønn uten tillegg. Sånn var det iallfall da jeg jobbet i butikk for noen år siden (vet ikke om loven er endret siden det men tviler). De tenker/sier vel også at det er fint å ha mange ansatte slik at det er mindre sjans for å stå uten noen til å jobbe på ugunstige tidspunkt. Noe som ikke helt gir mening da de jo kan kreve at folk jobber stillingsprosenten sin om de gir flere høyere % men ja i noen tilfeller er det kanskje reelt. Anonymkode: b67f0...e10 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hovedgrunnen til det er vel at når folk jobber færre timer i uken så er det ofte at de ikke kvalifiserer til forskjellige tillegg (feks på kveld og i helg og sånn). Ergo blir det billigere siden flere da får bare vanlig timeslønn uten tillegg. Sånn var det iallfall da jeg jobbet i butikk for noen år siden (vet ikke om loven er endret siden det men tviler). De tenker/sier vel også at det er fint å ha mange ansatte slik at det er mindre sjans for å stå uten noen til å jobbe på ugunstige tidspunkt. Noe som ikke helt gir mening da de jo kan kreve at folk jobber stillingsprosenten sin om de gir flere høyere % men ja i noen tilfeller er det kanskje reelt. Anonymkode: b67f0...e10 Tror man må jobbe under 20% ca for at man ikke skal ha krav på tillegg.. De fleste jobber jo ca 40-80% så da vil jeg tro at alle vi som jobber så «mye» har krav på det.. Hvis én er syk er det fortsatt sånn 5-6 personer ca man kan spørre så det er egentlig et dårlig argument. Da bør man heller ansette en ekstrahjelp.. Er lettere å få noen til å jobbe en gang innimellom enn å få en person til å jobbe 30-40%. Nå vet jeg ikke hvor mye de tenker at de nye de ansetter skal jobbe men regner jo med at det er litt hvert fall. Men forhåpentligvis er det bare en gang i uken ca. Er jo ikke sånn det er på andre jobber så skjønner ikke hvorfor det er sånn innen butikk og helse spesielt.. Er jo gjerne litt yngre folk som jobber i butikk og folk som jobber ved siden av studier etc, men der jeg jobber er det kun én som studerer og resten jobber «bare». Da er det utrolig dumt å ikke la oss jobbe mer.. Anonymkode: e2484...e47
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 Norge er et skam når det gjelder å bare ansette folk i små deltids stillinger. Verstingen er Vinmonopolet. Anonymkode: ef164...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Fra arbeidstilsynet.no: Fortrinnsrett til utvidet stilling for deltidsansatte Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten kan også gjelde en del av en stilling. Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten. Anonymkode: 2d899...e65
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Fordi sjefen sparer på at dere ikke jobber fulle dager. Dere er under pausekravet og for han enklere å sette pp vaktlister. Lovlig, men misbruk av ansatte. Bytt jobb. Det der vil aldri forandre seg. Anonymkode: 8543a...e85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå