Deli Skrevet 25. oktober 2005 #1 Skrevet 25. oktober 2005 Hei! Surfa innom her og tenkte eg måtte slenge inn eit par tips!! Bind og tampongar er kanskje dyrt, i tillegg er det lite miljøvennleg. I sommar bestilte eg meg eg Diva Cup via www.divacup.com (trur dette er adressa....., eller søk i google). Denne fungerer superbra og eg treng aldri meir å kjøpe bind og tampongar!! Meir behageleg er det også. Eg treng berre tømme to gonger pr døgn; morgon og kveld. Går an å trene, svømme, hoppe og tøye med den inni. Einaste som ikkje går er å ha sex, men det er kanskje ikkje aktuelt likevel Såg i nettutgåva av VG at dei hadde ein artikkel på menskoppen, der var det bilete av ein frå mooncup som eg trur er den same som divacup (den eine er engelsk, den andre amerikansk). Det finst også ein som heiter the Keeper (trur den nå finst her til lands; Damebeger). Mooncup og Divacup er laga av silikon, dei andre av naturgummi. Divacup og kanskje mooncup også har målestrekar inni. Eg vart i alle fall overraska over kor lite blod det eigentleg er snakk om! Divacupen kosta ca 220 kroner, her er frakt medrekna (som var hurtig). Altså mindre enn (den latterleg låge) tollgrensa. Damebeger trur eg kjem på minst 400 kroner. Divacup.com-sida verkar seriøs og sidene er fine og informative. Ta ein titt!! Dersom du vel å bestille, trur eg du blir fornøgd (meiner elles dei har ein slags garanti dersom dette ikkje skulle passe for deg). Sjølv måtte eg øve litt, før eg fekk taket på det. Øvinga kan jo foregå utanom menstruasjon. For kontaktlinser: sjekk ut www.lenslink.com Ei kanadisk side som sender fraktfritt til alle land!! Hugs å kjøpe for under 200 kr (pga tollgrensa), eller be dei sende varene i fleire pakker. Eg kjører månadslinser og dette er det billegaste eg har funne. Skal bestille nå!!
Gjest Hilde K S Skrevet 25. oktober 2005 #2 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg liker ikke konseptet med mooncup og sånne innstalleringer, så jeg betaler heller for tamponger og bind. Når det gjelder linser, er det utrolig irriterende at man kan få det så billig. Jeg er en sløving, så jeg hadde aldri kommet meg til optiker om jeg skulle ha kjøpt dem billig på nett.
Gjest vimse Skrevet 25. oktober 2005 #3 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg må si det høres litt intr ut med disse cup`ene, må jo være fryktelig greit å slippe å huske å kjøpe bind/tamponger osv, og så tenkte jeg litt hygienemessig.. Men, kan man liksom stole på at det ikke lekker?? det lurer jeg litt på...
Iceglow Skrevet 25. oktober 2005 #4 Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Liker ikke å støtte amerikanske selskaper om jeg kan unngå det Mulig jeg er litt sær, men det har jeg hørt før Så jeg endte opp med Mooncup, koster 213,46 nå, pga at pundet har øket en del de siste par dagene, Om du venter et par dager blir den antakeligvis billigere. Mener frakten tok under 5 dager. Ingen toll pga at pakken ble sendt som brev. Endret 25. oktober 2005 av Iceglow
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #5 Skrevet 25. oktober 2005 Synes virkelig ikke at pris er et argument når det gjelder ting som dette.. Jeg har jææææævlig vondt og kramper i hele kroppen under mensen, så jeg kan ikke tenke meg at jeg ville holde ut å ha en slik hard ting inni meg.. Dessuten er jeg skeptisk til det hygieniske aspektet. Ellers synes jeg forsåvidt at konseptet er en god ide..
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #6 Skrevet 25. oktober 2005 Hard er divacupen ihvertfall ikke, den er laget av myk silikon, og det er mange som mener de har fått mindre smerter etter at de har gått over. En tampong er hardere og tørrere, og jeg kan ikke skjønne annet enn at den også er en mye bedre grobunn for bakterier. Og hygienen, hvordan er den vanskelig? Du har truser du vasker og bruker omigjen, ja? Dette er laget av medisinsk silikon og kan desinfiseres. Til Iceglow; divacup er et kanadisk selskap.
Iceglow Skrevet 25. oktober 2005 #7 Skrevet 25. oktober 2005 Hard er divacupen ihvertfall ikke, den er laget av myk silikon, og det er mange som mener de har fått mindre smerter etter at de har gått over. En tampong er hardere og tørrere, og jeg kan ikke skjønne annet enn at den også er en mye bedre grobunn for bakterier. Og hygienen, hvordan er den vanskelig? Du har truser du vasker og bruker omigjen, ja? Dette er laget av medisinsk silikon og kan desinfiseres. Til Iceglow; divacup er et kanadisk selskap. ← Aha, fint det Så bare .com endingen jeg, så det gikk litt automatisk i hodet Lurer nesten på om det er samme ting, de ser utrolig like ut, sikkert ganske hips om haps hvilken man bestiller Er for øvrig enig med at den er mykere enn en tampong, det er lett å brette den dobbelt, og mulig å brette den tredobbelt om man konsentrerer seg litt J (måtte bare prøve )
Gjest vimse Skrevet 25. oktober 2005 #8 Skrevet 25. oktober 2005 Når det gjelder hygienen tenkte jeg mer renslig, med bind blir det liksom bare masse gris usj.. Men, nå har jeg lest litt, og det virker ganske greit, ikke er det dyrt heller synes jeg, men er det one size fits all?? Og så lurtejeg faktisk på, og det er bare å le, for det gjør jeg å... om ikke det skvulper litt når du tar denne greia ut??? :grine2:
Iceglow Skrevet 25. oktober 2005 #9 Skrevet 25. oktober 2005 Det er to størrelser på Mooncup, de andre vet jeg ikke. Se om du finner en størrelsestabell på siden? Skvulper tviler jeg på at det gjør, kanskje for enkelte med ekstreme blødninger (har jo hørt om de som har endt opp med blodoverføring pga mens, men tror helst det er sjeldne tilfeller som blir dradd frem som skrekkhistorier). MC rommer rundt en 3 dels desiliter om jeg ikke husker feil. En normal mensblødning er på ca 1 dl eller mindre. Så om man tømmer et par ganger om dagen vil det nok holde for de aller fleste.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #10 Skrevet 25. oktober 2005 En tampong er hardere og tørrere, og jeg kan ikke skjønne annet enn at den også er en mye bedre grobunn for bakterier. En tampong er alt for hard og tørr for meg.. Har aldri holdt ut å bruke det.. Og hygienen, hvordan er den vanskelig? Du har truser du vasker og bruker omigjen, ja? Trusene stapper jeg ikke inn.. Klart at den kan desinfiseres, men det var det å selv klare å få den ren nok og holde den ren nok jeg synes hørtes vanskelig ut..
Gjest vimse Skrevet 25. oktober 2005 #11 Skrevet 25. oktober 2005 Det er to størrelser på Mooncup, de andre vet jeg ikke. Se om du finner en størrelsestabell på siden? Skvulper tviler jeg på at det gjør, kanskje for enkelte med ekstreme blødninger (har jo hørt om de som har endt opp med blodoverføring pga mens, men tror helst det er sjeldne tilfeller som blir dradd frem som skrekkhistorier). MC rommer rundt en 3 dels desiliter om jeg ikke husker feil. En normal mensblødning er på ca 1 dl eller mindre. Så om man tømmer et par ganger om dagen vil det nok holde for de aller fleste. ← Oki! Takk
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #12 Skrevet 25. oktober 2005 Klart at den kan desinfiseres, men det var det å selv klare å få den ren nok og holde den ren nok jeg synes hørtes vanskelig ut.. ← Jeg vasker den bare i vanlig imtimsåpe mens jeg bruker den jeg, tar den ut i dusjen om morgenen, skyller og vasker, og setter den inn igjen, om kvelden vasker jeg den i vasken. Hvor rent vil du ha det egentlig, skjeden er jo ikke steril?
Mrs. K Skrevet 25. oktober 2005 #13 Skrevet 25. oktober 2005 Hvordan tømme og vaske på toalett hvor det ikke er servant. Trenger man bare tømme ett par ganger i døgnet?
Iceglow Skrevet 25. oktober 2005 #14 Skrevet 25. oktober 2005 De fleste tømmer morgen og kveld, og eventuelt en gang eller to til. Vil tro at et vanlig “tømmemønster” er: Tar den ut når man våkner. Tømmer etter jobb/skole. Og tømmer før man legger seg. Er og de som tar ned en halvlitersflaske med vann inn på wc, og skyller den der (greit å vite om den muligheten om man er på reise el). Det går greit en gang i blandt, men man bør skylle den ORDENTLIG minst en gang i døgnet. Regngjøring når mensen er over er enten et par timer i eddikvann, og/eller koking.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #15 Skrevet 25. oktober 2005 Hvor rent vil du ha det egentlig, skjeden er jo ikke steril? Skjeden er selvfølgelig ikke sterli, men det er veldig viktig å være forsiktig med hva man får inn der. F.eks skal man jo helst ikke ta på tampongen før man dytter den inn. Man har bakterier på huden på fingrene som kan medføre sykdom inni sjeden.
Gjest Gitte Skrevet 25. oktober 2005 #16 Skrevet 25. oktober 2005 Kan man ikke bruke vibratorrens? Skulle tro det gikk ut på det samme når det gjelder rengjøring..
Gjest allium Skrevet 25. oktober 2005 #17 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg vasker min i såpe morgen og kveld, og koker den når mensen er slutt. Skulle være bra nok, det ? Tamponger er heller ikke sterile.
Gjest undrer Skrevet 25. oktober 2005 #18 Skrevet 25. oktober 2005 Har alltid fått vondt av å bruke tampong jeg. Kan jeg da regne med at jeg ikke kan bruke kvinnebeger? Får man ikke bruksanvisning med som viser hvordan man kan rengjøre den?
Iceglow Skrevet 25. oktober 2005 #19 Skrevet 25. oktober 2005 Har alltid fått vondt av å bruke tampong jeg. Kan jeg da regne med at jeg ikke kan bruke kvinnebeger? Får man ikke bruksanvisning med som viser hvordan man kan rengjøre den? ← Tror det kommer an på hvorfor du får vondt. Er det pga at du ikke klarer å ha noe inni deg, så vil nok mens-kopper være like ille som tamponger, men om det er pga at de tørker ut, så gjør ikke mens-kopper det. De kun samler opp væsken. Det er med en god bruksannvisning på Moon Cup, og om det er noe du lurer på er det en egen mailservice du kan kontakte (trivelig dame der ), jeg aner ikke hvordan det er for de andre firmaene.
Gjest allium Skrevet 25. oktober 2005 #20 Skrevet 25. oktober 2005 Har alltid fått vondt av å bruke tampong jeg. Kan jeg da regne med at jeg ikke kan bruke kvinnebeger? Får man ikke bruksanvisning med som viser hvordan man kan rengjøre den? ← Jeg har også alltid slitt voldsomt med tamponger. Ikke sjans for å få inn noe større enn Normal. Da begeret kom i posten, ble jeg blek av størrelsen, men det viste seg å gå helt greit. Man skyller det i lunkent vann og bretter det sammen. Det eneste jeg har kjent, er "stilken", som jeg har klippet nesten helt vekk. Trenger den ikke uansett. Det er ikke noen bruksanvisning med illustrasjoner, nei, men hvor vanskelig er det å vaske noe i rennende vann og såpe ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå