Gå til innhold

Krydder urter|

Linnie

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig plass men...

Har lyst til å ha masse forskjelloge krydder urter hjemme på kjøkkenet... Men de dør jo med en gang!!

Noen som har noen gode råd for å få de til å overleve???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også krydderplanter på kjøkkenet. Og jeg må vanne de så og si daglig, fordi de tørker så fort ut. Men utenom det, ser de ut til å trives. *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Jeg minnes å huske jeg kom over en bok på Landbruksforlaget en gang hvor det også stod om det å dyrke urter inne. Kan det være "Våre friske krydderurter"?

Her er iallfall linken til Landbrukdforlaget:

http://butikken.landbruksforlaget.no/index.cfm

Du kan jo sende de en mail og høre om det er denne boka hvor man også får tips med tanke på å dyrke urter under Norske forhold (dvs. inne om vinteren).

Jeg vil også ha sånn bok! *s*

Klem,

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihå

Så en gang på TV en eller annen 'ekspert' som uttalte seg om hvordan bevare potteplante-krydder lengst mulig. Dette er det jeg husker fra programmet:

Ofte så står disse plantene tett i tett i en krukke slik at de rett og slett kveles. Hvis man deler planten opp og planter i flere krukker skulle de klare seg bedre.

Det er også viktlig å vanne ofte (men ikke så mye av gangen) slik at de ikke tørker.

Håper dette hjelper noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

pingpong, Som jeg skulle sagt det selv, har nok sett samme tv-program.

Har mest problemer med Basilikum, pleier å dele planten i to. Setter den på skål, basilikum bør vannes på skålen, hvis man vanner oppi potta blir det ofte mugg på oversiden. Vanner alltid lite, men ofte.

Andre krydderurter pleier jeg bare å sette i en litt større potte, viktig at potten ikke er for stor, da når ikke røttene ut og kan ta opp alt vannet som samler seg i jorden og planten kan drukne.

Ellers er slike krydderplanter forbruksvare, kjøper en når jeg har behov og bruker somoftes nesten hele planten.

Hater å være gniten med ferske urter, pleier å drysse det som er igjen over retten før jeg serverer.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...