Gå til innhold

La barnet få bestemme dette eller skal vi voksne overstyre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 8 åring vil feire bursdag på lekeland, dette koster mye mer enn det vi velger å bruke på en bursdag. Dessuten vil vi ikke være med på å starte en trend der «alle» føler at de må ha bursdag på lekeland, kino, badeland osv. I klassen til sønnen min er det hittil 2 av 16 gutter som har feiret på lekeland. De aller fleste har bursdagsfeiring hjemme med ulike aktiviteter. Min sønn NEKTER å ha bursdag hjemme, han vil ha på lekeland eller ikke feire bursdag i det hele tatt. Min mann sier at det er greit, altså at det ikke blir bursdagsfeiring med gutta i klassen. Mannen mener vi ikke skal gi etter for presset og la han gå uten bursdagsfeiring. Han mener dessuten at vi ikke kan «tvinge» igjennom en barnebursdag hjemme når sønnen vår ikke vil. 

Hva er best her? La sønnen få bestemme? Altså ingen bursdag? 

Anonymkode: af495...00a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke ønsker eller å ha penger å bruke på lekeland så er det hjemmebursdag som gjelder. Hvis ikke gutten ønsker hjemmebursdag, nei da blir det ingen bursdag. Gutten har et valg, og hvis han nekter å feire så får det bli sånn.

Anonymkode: f1515...087

• Liker 27
  • Nyttig 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Sønnen velger ingen bursdag så er det da slik det må bli. En 8 åring skal ikke kunne drive utpressing av dere. "Slik jeg vil eller ikke noe" er jo utpressing, for han vet utmerket godt at dere vil ha bursdag for ham. 

Skrevet

Ingen bursdag da. Mannen din har faktisk rett. Gir du etter når han er 8 hvordan blir det da når han er 10-12-16 osv?

Gutten ombestemmer seg nok når han verken får selskap eller gaver.

Ingen krise å ta bursdagsfeiring i etterkant heller.

• Liker 21
Skrevet

Dette bestemmer selvsagt dere. Hvis barnet ikke vil feire hjemme heller må det selvsagt være lov, og da blir det ingen bursdagsfeiring. Gir dere etter nå blir det vanskelig å bestemme hjemmebursdag igjen senere. Også for evt småsøsken. 

Anonymkode: 4edd7...20b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår 8 åring vil feire bursdag på lekeland, dette koster mye mer enn det vi velger å bruke på en bursdag. Dessuten vil vi ikke være med på å starte en trend der «alle» føler at de må ha bursdag på lekeland, kino, badeland osv. I klassen til sønnen min er det hittil 2 av 16 gutter som har feiret på lekeland. De aller fleste har bursdagsfeiring hjemme med ulike aktiviteter. Min sønn NEKTER å ha bursdag hjemme, han vil ha på lekeland eller ikke feire bursdag i det hele tatt. Min mann sier at det er greit, altså at det ikke blir bursdagsfeiring med gutta i klassen. Mannen mener vi ikke skal gi etter for presset og la han gå uten bursdagsfeiring. Han mener dessuten at vi ikke kan «tvinge» igjennom en barnebursdag hjemme når sønnen vår ikke vil. 

Hva er best her? La sønnen få bestemme? Altså ingen bursdag? 

Hvorfor absolutt ha hjemmebursdag med dem andre når han ikke vil? Er ikke lekeland med han bedre og enklere?

Anonymkode: de207...9c2

Skrevet

Jeg syns dere har gode grunner for å ikke velge Lekeland, så tenker det er greit at han skjønner at han ikke kan trumfe igjennom viljen sin. Det går jo bare ut over ham selv om han ikke aksepterer bursdag hjemme. 

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet

En fair deal er kanskje at bursdagsgaven blir på lekeland.

Han får ingen gaver fra dere, selve dagen blir gaven.

Om ikke det er et tema for dere, da blir det ingen bursdag. Han skal uansett ikke være den som bestemmer. 

Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Sønnen velger ingen bursdag så er det da slik det må bli. En 8 åring skal ikke kunne drive utpressing av dere. "Slik jeg vil eller ikke noe" er jo utpressing, for han vet utmerket godt at dere vil ha bursdag for ham. 

Helt enig i denne. Hadde ikke latt meg bli presset på denne måten av barnet mitt. 

Anonymkode: 2170d...73a

• Liker 9
Skrevet

Er jo dere som bestemmer, hadde ikke sagt ja til bursdag ute om det kom fra barnet på denne måten.

Når det er sagt så tenker jeg at hvis det er en "big deal" for han å ha det ute så kan dere lage et kompromiss, feks at feiringen er bursdagspresangen, kanskje dere kan gjøre det neste år eller noe? Hadde uansett ikke latt meg utpresse men igjen spørs på settingen og hvordan dere har diskutert slikt før. 

Skrevet

Jeg er helt enig i at jeg heller ikke ville latt meg presse til noe sånt. Jeg er heller ikke vant til at barna i vårt nabolag har bursdager på lekeland osv, dvs det skjer i blant, men ikke ofte. Og jeg syns både det er unødvendig å bruke så mye penger på en bursdag og også dumt om man setter standarden så alle føler de må gjøre dette, selv om de egentlig ikke har råd.

Men, jeg ville jo spurt ham hvorfor det er så viktig. Er det noen spesiell grunn til at han ikke vil ha det hjemme? Er det noe dere kan gjøre hjemme som gjør at han ville ønske en hjemmefeiring likevel? Eller tror han bare at dere vil gi etter for presset? Jeg ville hvertfall vært veldig klar på at «utpressing» ikke lønner seg. Men samtidig vært litt nysgjerrig og undersøkt om det faktisk ligger noe annet bak (ikke sikkert, men plutselig kan det være noe). Jeg ville ikke gitt meg på å prøve å få til hjemmefeiring, men om han bare fortsetter å nekte selv om dere er klare på at det ikke blir lekeland, har han på en måte valgt å ikke feire bursdagen sin, tenker jeg.

• Liker 4
Skrevet

Ville gitt han en tur på lekeland alene (eller med en venn eller søsken) i bursdagsgave. 

Hele klassen på lekeland er svindyrt. 

Anonymkode: 4edd7...20b

• Liker 4
Skrevet
Vera Vinge skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at jeg heller ikke ville latt meg presse til noe sånt. Jeg er heller ikke vant til at barna i vårt nabolag har bursdager på lekeland osv, dvs det skjer i blant, men ikke ofte. Og jeg syns både det er unødvendig å bruke så mye penger på en bursdag og også dumt om man setter standarden så alle føler de må gjøre dette, selv om de egentlig ikke har råd.

Men, jeg ville jo spurt ham hvorfor det er så viktig. Er det noen spesiell grunn til at han ikke vil ha det hjemme? Er det noe dere kan gjøre hjemme som gjør at han ville ønske en hjemmefeiring likevel? Eller tror han bare at dere vil gi etter for presset? Jeg ville hvertfall vært veldig klar på at «utpressing» ikke lønner seg. Men samtidig vært litt nysgjerrig og undersøkt om det faktisk ligger noe annet bak (ikke sikkert, men plutselig kan det være noe). Jeg ville ikke gitt meg på å prøve å få til hjemmefeiring, men om han bare fortsetter å nekte selv om dere er klare på at det ikke blir lekeland, har han på en måte valgt å ikke feire bursdagen sin, tenker jeg.

Jeg tror ikke det ligger noe mer bak dette enn at han vil være en av de «kule» som feirer på lekeland. Jeg og pappaen har hatt mange samtaler om dette. Vi har foreslått flere ulike ting vi kan gjøre på bursdagen hjemme (utebursdag med aking, quizbursdag, filmkveld, skattejakt), men det er bare lekeland som gjelder. 

• Liker 1
Skrevet
Dævendøtte skrev (17 minutter siden):

En fair deal er kanskje at bursdagsgaven blir på lekeland.

Han får ingen gaver fra dere, selve dagen blir gaven.

Om ikke det er et tema for dere, da blir det ingen bursdag. Han skal uansett ikke være den som bestemmer. 

Vi har allerede kjøpt bursdagsgaver, så det er uaktuelt. Hovedgrunn til at vi ikke vil ha bursdag på lekeland er at vi ikke vil være med på å skape en ny usunn trend der «alle» skal føle seg presset feire på lekeland. Vi har fint råd til å betale for kostnadene, og praktisk sett er det mye enklere for oss å bare «betale seg ut» av det. Men vi tenker på resten av foreldregruppa som kanskje ikke har råd til å punge ut 300-350kr per barn på lekeland. Det blir fort en sum på noen tusen kroner når det er snakk på 16-17 barn på bursdag. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er jo litt vanskelig, man vil jo at barnet får det han ønsker seg i bursdagen men samtidig blir det kanskje litt kostbart. Tror ikke du skal bry deg om å sette noen trend i allefall, alle gjør det de vil ut i fra lyst og lommebok. Tror jeg ville strekt meg ganske langt i å oppfylle ønsket til sønnen om å ha det på lekeland. Ev tenke ut andre rimeligere alternativ, bowling m/lasertag? Men det er sikkert like kostbart? Leie ungdomshus? Kunne dere holdt bursdagen hjemme da om dere hadde laget til noe kreativt og kult for sønnen? Med f.eks pølsekiosk, iskiosk, pinata, skattejakt, låne en atv.. Etc

Anonymkode: 88a6d...026

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har allerede kjøpt bursdagsgaver, så det er uaktuelt. Hovedgrunn til at vi ikke vil ha bursdag på lekeland er at vi ikke vil være med på å skape en ny usunn trend der «alle» skal føle seg presset feire på lekeland. Vi har fint råd til å betale for kostnadene, og praktisk sett er det mye enklere for oss å bare «betale seg ut» av det. Men vi tenker på resten av foreldregruppa som kanskje ikke har råd til å punge ut 300-350kr per barn på lekeland. Det blir fort en sum på noen tusen kroner når det er snakk på 16-17 barn på bursdag. 

Da hadde jeg sagt nei til gutten.

Så slipper man argumentet om at "alle andre får lov". Det er riktig å stå på den avgjørelsen som er tatt. 

Skrevet

Jeg hadde sagt hjemmebursdag eller ingen bursdag. 16 gutter på Lekeland er mye penger. Jeg antar dere må fa ut med over 3000 kroner bare i inngangsbilletter, i tillegg til at barna må ja noe å spise og drikke. Jeg hadde ikke brukt så mye.

Jeg syns ikke dere bør gi etter. Om sønnen deres nekter å ha bursdag om han ikke får det dyre alternativet, så er han bortskjemt. Greit at han er bortskjemt, men han kan ikke få alt det han vil ha av den grunn.

Anonymkode: 5303b...35c

• Liker 4
Skrevet

Får litt følelsen av at dere ikke ønsker denne typen bursdag.

Hvis det er det gutten vil og dere har råd så hvorfor ikke. Jeg har opplevd å bli invitert (barnet mitt altså) i bursdag ute, hjemme og på lekeland, rush osv og blir faktisk ikke påvirket av dette når vi selv skal feire.

Har dere ikke råd så skal dere selvsagt ikke gjøre dette. Hos oss feirer de som har bursdag på slike steder ofte sammen med andre og da blir det billigere for de som har bursdagen også. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er så bra at dere tenker sånn. Her er det dessverre mange som velger sånne dyre bursdager. Min gutt har feiret på lekeland, men da sammen 2 andre kompiser som har bursdag rundt samme tid. Ble ikke så dyrt når det ble delt på 3 stk 

Anonymkode: 8f170...9f0

• Liker 6
Skrevet

Hvis han erfarer at utpressing virker, kan dere vedde på at han vil bruke den om og om igjen. Og det er ikke en vei dere vil gå... Så jeg ville nok bare sagt ok og spurt hva han vil gjøre med dere på bursdagen, siden det ikke blir bursdagsfeiring med vennene. Kan hende han ombestemmer seg da... 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...