AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Det selges nesten aldri hus i nærområdet, og 11 000 boliger til salgs på finn.no er vel lite? Anonymkode: 4489f...790 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 Folk har ikke råd til å selge husa sine. Strømmen er for dyr Anonymkode: 98dc5...be2 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 Svært få her også, blodpriser , 5 mill for oppussingsobjekt+++ Anonymkode: cff26...c71 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #5 Skrevet 14. februar 2022 Tror dere på et fall i boligverdiene generelt fremover? Ikke bare pga varig økte strømpriser, men boligrenta skal jo øke på ganske kraftig de neste par årene. Anonymkode: 4489f...790 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror dere på et fall i boligverdiene generelt fremover? Ikke bare pga varig økte strømpriser, men boligrenta skal jo øke på ganske kraftig de neste par årene. Anonymkode: 4489f...790 Ikke boligverdiene men boligprisene * Og tror dere det vil bli lagt ut flere boliger for salg utover våren, når landet ikke er dekket av sludd og sørpe? 😆 Anonymkode: 4489f...790 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 Veldig få, mye pga takst har blitt flaskehals og lang ventetid på å få tak i takstmann etter de nye reglene nå så det vil nok komme flere boliger om en månedstid. Anonymkode: 7933e...0ef 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #8 Skrevet 14. februar 2022 https://www.nrk.no/norge/mer-jobb-a-selge-bolig-na-1.15850595 «Nye regler for boligsalg har ført til unormalt lavt tilbud av boliger til salgs. (…) Meglere NRK har vært i kontakt med forteller om flere årsaker til at det er få boliger til salgs etter nyttår. Alle har med innføringen av og tilpasninger til det nye regelverket å gjøre. Det handler både om at boliger som ikke ble solgt før nyttår måtte retakseres etter nye regler, at bygningssakskyndige har forlatt bransjen, og at takstprosessen tar lengre tid. – Man bør være tidlig ute, fordi det er en propp i systemet nå. Har du tenkt å selge i vår, så er du nesten for sent ute» Anonymkode: 7933e...0ef 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #9 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/norge/mer-jobb-a-selge-bolig-na-1.15850595 «Nye regler for boligsalg har ført til unormalt lavt tilbud av boliger til salgs. (…) Meglere NRK har vært i kontakt med forteller om flere årsaker til at det er få boliger til salgs etter nyttår. Alle har med innføringen av og tilpasninger til det nye regelverket å gjøre. Det handler både om at boliger som ikke ble solgt før nyttår måtte retakseres etter nye regler, at bygningssakskyndige har forlatt bransjen, og at takstprosessen tar lengre tid. – Man bør være tidlig ute, fordi det er en propp i systemet nå. Har du tenkt å selge i vår, så er du nesten for sent ute» Anonymkode: 7933e...0ef Aiaiai, og vi som hadde tenkt å selge i vår! 🙈 Men det som forsinker prosessen er jo at det kun ligger 1 bolig ute i hele skolekretsen (og den er 1,5 mill for dyr) Så ja, det ligger få boliger ute nå. Anonymkode: 4b298...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #10 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Aiaiai, og vi som hadde tenkt å selge i vår! 🙈 Men det som forsinker prosessen er jo at det kun ligger 1 bolig ute i hele skolekretsen (og den er 1,5 mill for dyr) Så ja, det ligger få boliger ute nå. Anonymkode: 4b298...e7c Da burde du ta kontakt med megler og takstmann snart. Er ikke sikkert det er for sent der du bor. Anonymkode: 7933e...0ef 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://www.nrk.no/norge/mer-jobb-a-selge-bolig-na-1.15850595 «Nye regler for boligsalg har ført til unormalt lavt tilbud av boliger til salgs. (…) Meglere NRK har vært i kontakt med forteller om flere årsaker til at det er få boliger til salgs etter nyttår. Alle har med innføringen av og tilpasninger til det nye regelverket å gjøre. Det handler både om at boliger som ikke ble solgt før nyttår måtte retakseres etter nye regler, at bygningssakskyndige har forlatt bransjen, og at takstprosessen tar lengre tid. – Man bør være tidlig ute, fordi det er en propp i systemet nå. Har du tenkt å selge i vår, så er du nesten for sent ute» Anonymkode: 7933e...0ef Merkelig at det setter på en så enorm brems likevel? Jeg vet for såvidt ikke hva som er normale tall for boligsalg for denne årstiden. Nye boliger er det nok lite av pga vanskeligheter med å få tak i råvarer til å bygge. Men det er jo sikkert få som kan selge når det ikke er noe annet å kjøpe.. Anonymkode: 4489f...790 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 Selv venter vi på at det skal bli penere ute så vi kan få tatt fine bilder. Nå er det jo bare grått vær og sørpe og slaps i hele hagen. Anonymkode: 4489f...790 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Merkelig at det setter på en så enorm brems likevel? Jeg vet for såvidt ikke hva som er normale tall for boligsalg for denne årstiden. Nye boliger er det nok lite av pga vanskeligheter med å få tak i råvarer til å bygge. Men det er jo sikkert få som kan selge når det ikke er noe annet å kjøpe.. Anonymkode: 4489f...790 Vanligvis bruker takstmann ca to timer på en bolig, ifølge takstmann nå så brukte han tre dager på samme type bolig. Pga at han må borre i veggene for å sjekke fukt osv, takstmann koster mer og er mye grundigere etter de nye reglene som trådte i kraft i 2022. Så før kunne han kanskje ha 9 kunder (hus) på samme tiden som han nå tar 1 hus. Så derfor ligger det mange boliger i «kø» nå, de trenger takstmann før den legges ut for salg. Anonymkode: 7933e...0ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 Det har jo vært snakket om den nye avhendingsloven i månedsvis, at dette kom til å skje.. Dere som planlegger å selge før sommeren. Bør gjøre det NÅ, ring en eiendomsmegler imorgen. Kan fort få 25% mer nå enn til sommeren! Folk er desperate, og byr mye, for de har så lite å velge i! Anonymkode: 0d4d6...e18 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #15 Skrevet 16. februar 2022 On 2/15/2022 at 8:43 AM, AnonymBruker said: Selv venter vi på at det skal bli penere ute så vi kan få tatt fine bilder. Nå er det jo bare grått vær og sørpe og slaps i hele hagen. Anonymkode: 4489f...790 Som en som er på boligjakt nå hadde jeg ikke brydd meg noe særlig om været, her i området er det så få objekter til salgs at både jeg og sikkert flere andre snart begynner å bli desperate. Hvis du har takst og alt annet i orden ville jeg bare kjørt på, men kan så klart hende megler eller resten av markedet mener noe annet! 12 hours ago, AnonymBruker said: Dere som planlegger å selge før sommeren. Bør gjøre det NÅ, ring en eiendomsmegler imorgen. Kan fort få 25% mer nå enn til sommeren! Folk er desperate, og byr mye, for de har så lite å velge i! Anonymkode: 0d4d6...e18 Dette! Anonymkode: df069...372 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #16 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vanligvis bruker takstmann ca to timer på en bolig, ifølge takstmann nå så brukte han tre dager på samme type bolig. Pga at han må borre i veggene for å sjekke fukt osv, takstmann koster mer og er mye grundigere etter de nye reglene som trådte i kraft i 2022. Så før kunne han kanskje ha 9 kunder (hus) på samme tiden som han nå tar 1 hus. Så derfor ligger det mange boliger i «kø» nå, de trenger takstmann før den legges ut for salg. Anonymkode: 7933e...0ef Det tror jeg ingenting på. 3 dager? Skal han flytte inn for å lage rapport? Jeg har sett på en del boliger som ligger ute etter de nye reglene kom, og noen takstmenn, f eks den som Himla her lokalt bruker (alltid samme takstmann), kan ikke ha brukt særlig mer tid nå enn det han gjorde før. At noen går grundigere til verks kan godt være. Men da tipper jeg på at de var ganske grundig før og. Anonymkode: 412a7...e65 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #17 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tror jeg ingenting på. 3 dager? Skal han flytte inn for å lage rapport? Jeg har sett på en del boliger som ligger ute etter de nye reglene kom, og noen takstmenn, f eks den som Himla her lokalt bruker (alltid samme takstmann), kan ikke ha brukt særlig mer tid nå enn det han gjorde før. At noen går grundigere til verks kan godt være. Men da tipper jeg på at de var ganske grundig før og. Anonymkode: 412a7...e65 3 dager hørtes mye ut, men at en takstmann kan bruke 1 dag på en enebolig kan jeg tro på. Hos meg brukte han to timer, det var en liten leilighet. Han slapp også å borre hull i veggen på badet Anonymkode: bd4b5...91f
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #18 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tror jeg ingenting på. 3 dager? Skal han flytte inn for å lage rapport? Jeg har sett på en del boliger som ligger ute etter de nye reglene kom, og noen takstmenn, f eks den som Himla her lokalt bruker (alltid samme takstmann), kan ikke ha brukt særlig mer tid nå enn det han gjorde før. At noen går grundigere til verks kan godt være. Men da tipper jeg på at de var ganske grundig før og. Anonymkode: 412a7...e65 Kilden er nrk artikkelen som ligger over. Han sa han brukte to timer før mot tre dager nå. Jeg er enig i at det høres lenge ut, men jeg er ikke takstmann og har ikke satt meg fult inn i hva de nye reglene innebærer for rapporten til takstmann. Anonymkode: 7933e...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #19 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): 3 dager hørtes mye ut, men at en takstmann kan bruke 1 dag på en enebolig kan jeg tro på. Hos meg brukte han to timer, det var en liten leilighet. Han slapp også å borre hull i veggen på badet Anonymkode: bd4b5...91f Og tenkt om man har tre bad i enebolig, og det må borres fra tre tilstøtende rom og tettes igjen osv. Anonymkode: 7933e...0ef
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #20 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 22.05): Da burde du ta kontakt med megler og takstmann snart. Er ikke sikkert det er for sent der du bor. Anonymkode: 7933e...0ef Sikkert sant det, men det hjelper jo ikke når det ikke ligger boliger ute til salgs (i skolekretsen) og vi er avhengig av å ha et sted å bo før vi kan selge. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det har jo vært snakket om den nye avhendingsloven i månedsvis, at dette kom til å skje.. Dere som planlegger å selge før sommeren. Bør gjøre det NÅ, ring en eiendomsmegler imorgen. Kan fort få 25% mer nå enn til sommeren! Folk er desperate, og byr mye, for de har så lite å velge i! Anonymkode: 0d4d6...e18 Det hjelper jo lite når det ikke er noe å kjøpe. Vi kan ikke selge og risikere at familien blir hjemløse, barna mister skoleplassen fordi vi ikke har bostedsadresse i skolekretsen osv. Anonymkode: 4b298...e7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå