AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Jeg har en datter på 9 år som oppfører seg som om hun er 14. Hun er på ingen måte frekk eller tøff i kjeften eller noe sånt, hun er en veldig snill jente som alltid er snill mot alle sammen, hun er bare veldig "ungdom". Hun bruker mange sånne ungdomsuttrykk når hun snakker som "fett", "yo", "cool", "cringe", "yeah", "bro", "klein" osv. Også poser hun veldig ofte hvor hun står sånn med peace-tegnet med den ene hånda og lager duckface med munnen. Særlig når vi tar bilder av henne liker hun å stå sånn. Også er hun veldig jålete og liker å både sminke seg og bruke leppestift og maskara. Hun er veldig opptatt av utseende og klær. I det siste har hun også spurt om hun kan farge håret sitt blått med røde striper, men det vil ikke jeg at hun skal gjøre, for jeg synes hun er fin med sin naturlige blonde/lysebrune hårfarge. Hun har veldig langt hår, da. Det rekker forbi hoftene og helt ned til lårbeina, så jeg maser stadig på henne at hun bør klippe det litt kortere. Er det normalt å være så ungdommelig når man bare er 9 år (hun blir 10 neste måned, da)? Hun er enebarn, men har mange venninner på skolen, både i hennes klasse og parallellklassen. Hun er venn med alle jentene i hele trinnet. Hva tenker dere om at en liten jente på bare 9 år oppfører seg som en 14-åring? Anonymkode: 0bce7...f9c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Hadde aldri latt min 9-åring bruke sminke. Tillater dere det er dere med på å gjøre henne eldre enn hun er. Hun er et barn, og trenger ikke sminke. Høres ut som om du synes det er stas at hun virker eldre, og da har du vel legitimert at dette er greit.. Anonymkode: 70f15...34a 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 Ja, helt normalt i den tiden vi lever i nå. Dette her er 2022, det er ikke 2009 lenger. Skal si det siste tiåret har forandret barnekulturen virkelig... Anonymkode: a519f...73a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 Helt normalt. De tar etter andre på skolen, YouTube osv. Anonymkode: cfd44...cb6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 Det er forskjell på å sminke seg for moro skyld hjemme og å gå på skolen med det - vet ikke hva som er tilfellet her? Det går an å be henne snakke på en vanlig måte. Det går an å dempe klesstilen og alt dette utseende-fikseringen. Det går an å be henne stå normalt på bilder. Det er faktisk ikke sjarmerende med 9-åringer som oppfører seg som fjortiser. Uansett hvor mange venner hun har og alt sånt, for jentas del ville jeg dratt henne ned noen hakk. Ser for meg at hun blir den som tester alkohol som en av de første, blir sjefen i vennegjengen på en kanskje ikke positiv måte og blir veldig overfladisk om 5-6 år. Anonymkode: a156c...59e 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 Hun kan vel få farge håret sitt hvis hun absolutt vil. At du synes hun er "fin med det naturlige blonde håret" er ikke en spesiell god grunn mener jeg. Jeg ville heller vært bekymret for at hun skulle gå lei av det og angre seg. Kanskje hun skal teste semi-permanent farge i første omgang? Og så lenge hun tar vare på håret sitt og vasker det kan hun da ha så langt hår hun bare vil. Sminke derimot mener jeg ikke 9-åringer skal bruke til hverdags. Å leke med hjemme eller litt glitter til jul og bursdag må være lov. Anonymkode: b8a3a...6ef
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #8 Skrevet 14. februar 2022 Ser hun nærmer seg 10 år med stormskritt. Hadde heller latt henne farge håret enn å bruke sminke i det daglige i hvert fall. Og hårlengden synes jeg også hun bør få bestemme selv. Men så lenge hun er oppfører seg som hun skal, ser jeg egentlig ikke problemet med at hun er "ungdommelig". Mine håpefulle var 12 år + før de begynte med sminke daglig. G-streng derimot, begynte de med tidlig. For de ønsket ikke at trusestrikken skulle vises under buksene. Er forskjell på alle, din er opptatt av sminke, klær og hår, andre er opptatt av andre ting. Anonymkode: 9f1a1...fba 1
Gjest lurven Skrevet 14. februar 2022 #9 Skrevet 14. februar 2022 Virker ikke spesielt unormalt for en niåring dette
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #10 Skrevet 14. februar 2022 Ganske normalt at de ønsker å oppføre seg sånn. Min får derimot ikke gjøre det. Hun må snakke ordentlig til voksne, uten slike tenåringsord (og så må jeg da passe på å ikke bruke de jeg også, for jeg har vist noen selv). Barn skal snakke ordentlig til voksne og har godt av å ikke miste det normale språket sitt. Sminke får hun ikke lov til å bruke utenfor huset, noe posering på bilder får gå men ikke drive med trutemunn og slikt. YouTube og internett har hun ikke tilgang til uten voksentilsyn. Når hun får kameratelefon kommer hun ikke til å få fri tilgang på kamera (jeg kommer til å sette på foreldrekontroll på den) ingen barn har godt av å drive på med masse selfier, filter osv. Anonymkode: 003fe...6da
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #11 Skrevet 14. februar 2022 Barn som er på tiltok og Instagram er sånn. Ser store forskjell på barn som får være barn og ikke utsettes for sosialemedier og de som er på sosialemedier. Barn blir som miljøet rundt seg. Når du i tillegg lar hun prate sånn så sklir det ut. Mine barn og venners barn leker fortsatt med dukker, barbier osv. Men én annen klasse har tiktok som hobby og de er som din datter. Anonymkode: 0afb0...32e 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #12 Skrevet 14. februar 2022 Jeg synes dette virker mer som en 9-årings oppførsel enn en 14 åring. Min 14 åring står definitivt ikke sånn lenger på bilder. Jeg ville nok prøvd å være obs på utseendefokus, slik at det ikke blir en hobby i seg selv. Anonymkode: b5cae...3f7
Gjest WhisperingWind Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 Høres normal ut i dagens samfunn. Hadde latt henne gjøre som hun vil med sitt eget hår. Det er hennes rett. Nei til sminke på en 9 åring 😶
Arkana Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 Det høres helt normalt ut. Min 9-åring bruker ikke den typen språk og det har jeg ikke hørt fra venninnene hennes heller, men hun er veldig opptatt av klær (skifter 3-4 ganger om dagen) og glad i sminke og får selvfølgelig sminke seg så mye hun vil hjemme (men ikke bruke sminke utenfor huset). Jeg synes ikke man skal blande seg inn i hårlengde og slikt, det er da virkelig noe selv et barn kan få bestemme selv. Hår vokser ut igjen så det er ikke farlig eller skadelig å ha ulike hårfrisyrer. Jeg hadde latt henne ha så langt hår hun bare vil. Å betale for å farge håret vet jeg derimot ikke om jeg hadde vært villig til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå