Gå til innhold

Barn som forsyner seg for mye og ikke spiser opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte forsyner min bonusdatter på 12,5 år seg for mye til middag og spiser ikke opp.

Dette lager jo matsvinn, men det største problemet er  at hvis vi har akkurat med middag så er det vi voksne og som oftest jeg, som ikke får spist meg mett.

Moren sier ingenting til datteren, så da er det jeg som hinter om at når hun forsyner seg med dobbel porsjon og plutselig er mett, så er det jeg som ikke blir mett.

Jeg er arbeidskar og trenger iallefall to laksefiletér til middag, men når vi kun har en 4 pakning og barnet forsyner seg med to filetér som ofte går i søpla, blir jeg sur.

Moren er veldig småspist og er "stappmett" etter én filet og skjønner ikke at jeg lett kan spise mye fisk/kjøtt til middag.

Forferdelig vanskelig å gnåle om dette til et barn som ikke er mitt, og for å bevare husfreden kan jeg ikke pirke for mye på kjærestens barn.

Noen tips?

Anonymkode: 73fe7...c2b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så stek en ekstra laksifilet...

Anonymkode: 1a7d7...025

• Liker 11
Skrevet

En god samtale om matsvinn, og dyrevelferd?  De fleste tenåringer er veldig opptatt av det i disse dager. 

Ikke at det skal være en løsning fra dag til dag. Men hvorfor tar du ikke bare tallerkenen hennes og spiser opp? Det skjer stadig mellom meg og mannen om mat kommer i faste porsjoner, eller om jeg en sjelden gang har forsynt meg for mye. Og før det var det pappa eller broren min som "støvsugde" restene om vi var på restaurant. 

Anonymkode: 4be57...2c8

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anonymkode: 1a7d7...025

Vi hadde kun 4

Ts

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo veldig enkelt- ta samtalen om matsvinn osv som nevnt over her, og i forlengelsen av det forklarer dere at man derfor må spise opp alt man har forsynt seg med selv. Det vil jo bare ta en gang eller to før hun forstår at hun ikke må forsyne seg med så mye av gangen, siden hun ikke greier å spise det opp.

Anonymkode: 8a289...337

• Liker 12
Skrevet

Forsyn deg først...

Anonymkode: 69a50...6b9

• Liker 33
Skrevet

Enig med deg. Og synes en på 12+ år bør kunne klare å forsyne seg med det en klarer å spise og er en usikker forsyner man seg heller to ganger enn dobbel porsjon på første. 
Forsøkt å forsyne deg først? Hvis du lager middagen kan du jo hvertfall sørge for det. Ellers så er det vel ikke annet å gjøre enn å ta det opp selv under middagen? Kommentere at det er dumt hun forsyner seg med porsjoner hun ikke klarer å spise? Hvertfall når mor ikke selv tar det opp. 

• Liker 20
Skrevet

Forsyn deg først ja, som en annen her skriver.
Og få ungen til å skjønne at det går an å forsyne seg flere ganger.

Anonymkode: fcd36...c1f

• Liker 4
Skrevet

Hva med å bare legge opp maten på tallerkner? Vi gjør det med all middag, alle får en normal porsjon, og er man mer sulten etter det kan man forsyne seg en gang til. Vi setter aldri kjeler eller panner på bordet.

• Liker 30
  • Nyttig 5
Skrevet

Ha en regel om at alt som blir lagt på tallerkenen må bli spist opp. Det har fungert på matsvinnet her. Da tar barna på lite flere ganger istedenfor masse på en porsjon de ikke orker.

Anonymkode: e77f9...c33

• Liker 5
Skrevet

Legg opp på tallerkener 🤗

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En god samtale om matsvinn, og dyrevelferd?  De fleste tenåringer er veldig opptatt av det i disse dager. 

Ikke at det skal være en løsning fra dag til dag. Men hvorfor tar du ikke bare tallerkenen hennes og spiser opp? Det skjer stadig mellom meg og mannen om mat kommer i faste porsjoner, eller om jeg en sjelden gang har forsynt meg for mye. Og før det var det pappa eller broren min som "støvsugde" restene om vi var på restaurant. 

Frister ikke å spise opp mat som har blitt blandet sammen med det andre på tallerkenen og spist på av noen som er snørrete/hoster.

Ts

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Legg opp maten til henne?🤷‍♀️

Anonymkode: 9aa06...e93

Skrevet

Det er mor som må ta samtalen. 

ts får løse sitt eget problem, kjøpe og steke nok laks slik at han får dekkes sitt behov samt tøyle irritasjonen sin. 

Jeg hadde irritert meg grønn selv, men stebarn er foreldrenes område. 

Anonymkode: 1b9e6...aed

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig var det en stedatter som var så irriterende og grådig at du nærmest gikk sulten til sengs. 
Jeg antar at mor er med og betaler for kost og losji på samme måte som du ? 
Kanskje faren til jenta betaler bidrag også   

Da har du råd til å kjøpe din egen mat, og til og med spise deg feit om du vil. 
Dette er så latterlig dumt at jeg tror null og niks på denne historien. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, man lærer "ungen" på 12 at man spiser det man har på tatt nedpå, og at man ikke kaster mat :sprettoy:

Endret av Beeblebrox
  • Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legg opp maten til henne?🤷‍♀️

Anonymkode: 9aa06...e93

Har gjort det og da sier hun at hun vil ha mer.

Da sier jeg at hun får forsyne seg etterpå hvis hun er mer sulten eller hvis det er mer mat igjen.

Saken er at hun er redd for ikke å få nok mat, men likevel klarer hun ikke å spise opp ofte.

Synes det er merkelig at hun ikke klarer å regulere dette selv, når hun er nesten tenåring.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Frister ikke å spise opp mat som har blitt blandet sammen med det andre på tallerkenen og spist på av noen som er snørrete/hoster.

Ts

Hun snørrer og hoster også på badet over tannbørsten og handkleet ditt, når hun tar bestikk i skuffa, skjærer seg en skive, eller tar pålegg.

Så mulig like greit å bli særboer? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mor som må ta samtalen. 

ts får løse sitt eget problem, kjøpe og steke nok laks slik at han får dekkes sitt behov samt tøyle irritasjonen sin. 

Jeg hadde irritert meg grønn selv, men stebarn er foreldrenes område. 

Sålenge dette er noe som plager ts bør det ikke være noe problem å ta det opp selv. De har valgt å leve sammen som en familie, og da bør ts her stå likt som en hvilken som helst voksen i hjemmet. Det at foreldre er de eneste som kan oppdra barna sine er en dårlig holdning.

Anonymkode: e77f9...c33

• Liker 11
Skrevet

Dvs, ts må ta samtalen med sin kone. Bare si helt rolig at han trenger/vil ha 2 laksefileter og at man må beregne mengde slik at han får det. Ts får handle inn og lage maten slik at dette ordnes. Ts kan si at han synes det er en uting at hun forsyner seg for mye, men overlate til kona å ta praten med datteren. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...