Gå til innhold

Barnet mitt mistrives på skolen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å jeg synes så synd på han..

Helt siden skolestart i høst har det mer eller mindre vært noe hver dag, iallefall hver uke. Noen konflikter, noe urettferdighet, eller noen misforståelser.. 

Vi har hatt samarbeidsmøte med skolen 4 ganger. Med både lærere, rektor, faglig leder, og Ppt til stede! Gutten har fått samtaler på bup, og bv har vært inni bildet også. 

Bv har konstatert at både jeg og barnefar (vi er skilt) er gode omsorgspersoner. Bup har konstatert at gutten er "normal-fungerende", men han både har temperament, konkurranseinstinkt, og sterk rettferdighetssans. Ppt har sammen med bup veiledet skolen i hvordan "håndtere" han før, og om, han møter motgang- slik at han unngår de verste konfliktene (med enkelte andre elever), og at han selv opplever mestring. 

Og jeg trodde alle disse møtene har hatt effekt. Jeg trodde  ting skulle bli bedre for gutten min.. Men det har det ikke blitt.. :(

For 3 uker siden spilte han fotball med flere klassekamerater. Han kom i konflikt med en som da endte opp med å slå min sønn. For 2 uker siden var det min sønn som slo en annen. Og idag igjen var det min sønn som slo enda en til.. Sønnen min forteller også om andre gutter som slår til hverandre under fotballkamper i friminuttene, og det generelt sett er mye uro, dårlig språkbruk, og konflikter. 

Men sønnen min har så dårlig selvbilde, og mener at han alltid får skylden for alt. At ingen liker han, og alle skylder på han. Han føler seg utenfor, venneløs, noe som igjen gjør han mer sint, og derfor havner i konflikter igjen.. 

Vi har gjentatte ganger, på alle disse møtene, bedt skolen om å følge bedre med!! Å avverge konflikter før de oppstår! For alles del! 

Jeg har ikke lyst at barnet mitt skal slå andre. Jeg har ikke lyst han skal bli slått! Jeg har ikke lyst At barnet mitt skal føle seg utenfor og venneløs, og jeg har ikke lyst at han kanskje utvikler seg til en "bølle"!! 

Gutten er snart 12 år, og ellers er han veldig smart, kjekk, og sosialt anlagt! Han snakker med alle mennesker, er flink med dyr, små barn og eldre mennesker. Er høflig og snill...!

Men på skolen virker det som han er blitt gjort til "syndebukk" over tid, noe som gjør at både de voksne og barne ofte skylder på han! Dette gjør han sint og frustrert, og han tar da på seg "kamphanskene".. Og  da igjen havner i konflikter. 

Jeg føler meg totalt hjelpesløs!! Og trist! Jeg har sport gutten min om han vil bytte skole, men han har jo enda en del kompiser der han går. Han har byttet fotballag (på fritiden), og dette har rt veldig positivt for han med nye gutter, selv om han derfor også kanskje føler seg litt utenfor på skolen.. 

Jeg har sendt mail til rektor idag, og luftet min frustrasjon og irritasjon. Jeg har snakket masse med gutten min, og han vet det ikke er greit å slå.. Samtidig så forstår jeg hvordor han gjor det- både idag og siste uke.. 

Men hva mer kan jeg gjøre??? Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt å få det bedre på skolen?? 

Anonymkode: 515ee...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bytt skole kanskje? kanskje han passer bedre på steinerskolen?

Anonymkode: 92489...4c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

bytt skole kanskje? kanskje han passer bedre på steinerskolen?

Vi har ikke steinerskolen her vi bor. Bor i en liten kommune, men er en del barneskoler her. 

Problemet er bare at han kun har 1,5 år igjen før han uansett skal bytte til ungdomsskolen.. Og jeg er redd han skal oppleve dette som negativt og skape mer uro og usikkerhet rundt han.. :(

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke steinerskolen her vi bor. Bor i en liten kommune, men er en del barneskoler her. 

Problemet er bare at han kun har 1,5 år igjen før han uansett skal bytte til ungdomsskolen.. Og jeg er redd han skal oppleve dette som negativt og skape mer uro og usikkerhet rundt han.. :(

Han har jo det ikke bra nå heller, kanskje dere hadde blitt positivt overrasket

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke lyst at barnet mitt skal slå andre.

Håper du har sagt dette til barnet

Anonymkode: d099d...6a5

Skrevet

Les om paragraf 9A i opplæringsloven og henvis til den paragrafen i kontakten du har med skolen. Du kan også ta kontakt med konfliktrådet, de er gode på løse konflikter mellom ungdom og blir gjerne involvert via §9A.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Håper du har sagt dette til barnet

Anonymkode: d099d...6a5

Selvfølgelig! 

Ts

Skrevet

9A, skolen plikter å ta grep når elever mistrives. 

Anonymkode: e8016...f7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...