Gå til innhold

Kjenner jeg begynner å hate mannen etter åresvis med psykisk mishandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mann som uten tvil er narsissist. Kjenner jeg begynner å utvikle et hat mot han. Det er verst i perioder etter at han har oversett meg i mange dager etter krangler/diskusjoner som jeg alltid får skylden for. Er fanget i dette forholdet av ulike grunner. Blir kvalm av å se på han, sove med han, lage mat til han, vaske klærne hans osv osv. 

Anonymkode: a3925...d82

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har barn er det barna som er fanget hos dårlige foreldre. Med mindre barnevernet henter dem, så er de stuck med dere 

Du som voksen. Du kan dra, og redde dine barn 

Hvis du ikke har barn, da har du ingenting som holder deg igjen 

Anonymkode: ccd68...dd3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Så bra at du hater han. Det betyr at du har gjennomskuet han! Første steget på å komme deg ut av denne feilen du har gjort, og komme deg på rett spor i livet ditt igjen ❤️

Anonymkode: 29ae0...a6e

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er helt naturlig at du føler det sånn. Håper du klarer å gå. 

Anonymkode: e59fc...502

• Liker 1
Skrevet

Du er kommet et stykke på vei når du har gjennomskuet han. Neste steg er å komme seg vekk.

Anonymkode: ee951...2b0

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke er i et tvangsekteskap og vil bli utsatt for æresdrap om du flytter, så stemmer det faktisk ikke at du er fanget.

Anonymkode: 6b6e1...566

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge du ikke er i et tvangsekteskap og vil bli utsatt for æresdrap om du flytter, så stemmer det faktisk ikke at du er fanget.

Hvis du får huet ut av rævva snart så skjønner du nordmenn ikke er perfekte! 

Anonymkode: 12d74...088

• Liker 1
Skrevet

Du føler deg fanget, men det er sannsynlig at det finnes løsninger som du ikke greier å se akkurat nå.

Har du noen å snakke med om situasjonen din? Fastlegen, psykolog? Krisesenter? Kommunens lavterskeltilbud?

Det hjelper veldig å få luftet tankene med noen nøytrale. Plutselig ser du utveier du ikke har sett før. 

Anonymkode: 479af...03a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du får huet ut av rævva snart så skjønner du nordmenn ikke er perfekte! 

Anonymkode: 12d74...088

Hæ?

• Liker 6
Skrevet

Familievernkontoret? Snakke med en sosionom som kan hjelpe deg å sortere og finne ut av det økonomiske? 

Jeg er akkurat nå i litt samme situasjon som deg. Han har sine sider for å si det sånn. 

Snill og god så lenge han blir strykt medhårs. Men er det noe jeg ønsker å ta opp. Noe jeg ikke liker. Som at han snakker meg ned foran barna. Da bryter det løst for å si det sånn. Jeg er så lei, engstelig og redd. Men han ser det ikke selv. Han går rett i offerrollen og viser ingen interesse for å snakke ut om ting og komme i et bedre mønster. Det er helt grusomt.Jeg vet vi blir skilt. Vet bare ikke helt når 🥺. Beklager om kupper tråden. Ville bare vise at du er ikke alene. 

Anonymkode: 0f7f1...524

• Hjerte 1
Skrevet

Gjør ting for deg selv, ta vare på deg selv. Gå tur, reis på trening, kafé med venner. Gi deg selv det som du fortjener❤️ Trenger dere å dele soverom? Om du ikke kan gå fra han, så start likevel en prosess på veien mot et bedre liv for deg selv.

Anonymkode: 3e10b...ed0

• Liker 1
Skrevet

God klem til dere alle ❤️

Anonymkode: 67e9b...112

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en mann som uten tvil er narsissist. Kjenner jeg begynner å utvikle et hat mot han. Det er verst i perioder etter at han har oversett meg i mange dager etter krangler/diskusjoner som jeg alltid får skylden for. Er fanget i dette forholdet av ulike grunner. Blir kvalm av å se på han, sove med han, lage mat til han, vaske klærne hans osv osv. 

Du er ikke fanget, du tror du er fanget. Mest sannsynlig har du blitt manipulert så mye at du tror helt på at du ikke klarer deg uten han. Hver gang du evt forsøker å gå vil også narssesiaten påpeke at du ikke klarer deg alene, ikke kan få noen andre, og legger feilen over på deg. På den måten vil du begynne å tvile, og du suges tilbake i hans spindelvev på nytt. Gjerne flere ganger.

Det enkleste er å gå uten å si noe. Pakk sakene dine i skjul, og flytt ut når han ikke er hjemme. Flytt inn på krisesenter om du må for en periode. All kontakt opphører i det du flytter ut. Ikke ta tlf, ikke svar på sms eller sosiale medier. Blokker og bytt nummer om du må!

• Liker 2
Skrevet

Sånn følte jeg det også overfor eksen på slutten. Følte ren forakt. Var nydelig å bli kvitt han.

• Hjerte 1
Skrevet

Se positivt på det, det et begynnelsen på slutten og starten på et nytt og bedre liv. 

Anonymkode: 4a525...4fc

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg merker at dette begynner å tære på min mentale helse. Jeg sliter med å få unna ting på jobb selv om jeg er glad for å ha en jobb å gå til. Vil tro det er ganske vanlig? Jeg føler meg bare helt fullstendig tappet fysisk og mentalt. Blir redd og utrygg, for Jeg føler jeg er sammen med et monster. Fikk et lite sammenbrudd i går og gråt stille i stuen nede. Han kom tilfeldigvis ned, jeg prøvde å skjule det, men han så jo at jeg gråt. Han smilte og sa: hva er det med deg da?» før han lagde seg kveldsmat og gikk opp igjen. Dette er det første han sier til meg siden torsdag, da han har oversett meg og ikke snakket til meg pga en uenighet. Jeg har prøvd å ikke vise såre følelser og være sterk hele helgen, men i går da jeg satt alene bare kom tårene og fortvilelsen over hvordan livet mitt har utviklet seg. 
Jeg får en sterk følelse av uttrygghet Dette er jo ikke normalt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men i all verden hvorfor velger du å være slaven hans i tilegg? Det høres virkelig ikke sundt ut dette forholdet. Selv om du føler deg låst i dette forholdet og for å skåne helsa di bør du forsøke å endre noe. For eksempel slutte å ta vare på mannen din, sov på annet soverom. 

Anonymkode: 42237...0e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg satt også fast, økonomisk og mtp barn. Jeg la en plan i det skjulte med hjelp av familie. Jeg fikk meg jobb et par byer unna med oppstart en gitt mnd. Når jobb var i orden, fiksa jeg leilighet med hjelp av nav så den var klar til jeg startet jobb. 2mnd før oppstart flyttet jeg ut og bodde med familie. Vi hadde barna 50/50. Når jeg startet i jobb ble barna hos han pga skole ut året, deretter flyttet de fulltid til meg. Sfo plass i stor grad dekt av nav frem til økonomien stabiliserer seg. Det finnes utveier, du må bare planlegge og det kan ta tid, men det er alltid en vei ut! Nå, 2,5 år etter bruddet har vi det helt topp og min kjære eks har gitt opp og flyttet utenlands. 

Anonymkode: b7c86...9a8

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen. Jeg merker at dette begynner å tære på min mentale helse. Jeg sliter med å få unna ting på jobb selv om jeg er glad for å ha en jobb å gå til. Vil tro det er ganske vanlig? Jeg føler meg bare helt fullstendig tappet fysisk og mentalt. Blir redd og utrygg, for Jeg føler jeg er sammen med et monster. Fikk et lite sammenbrudd i går og gråt stille i stuen nede. Han kom tilfeldigvis ned, jeg prøvde å skjule det, men han så jo at jeg gråt. Han smilte og sa: hva er det med deg da?» før han lagde seg kveldsmat og gikk opp igjen. Dette er det første han sier til meg siden torsdag, da han har oversett meg og ikke snakket til meg pga en uenighet. Jeg har prøvd å ikke vise såre følelser og være sterk hele helgen, men i går da jeg satt alene bare kom tårene og fortvilelsen over hvordan livet mitt har utviklet seg. 
Jeg får en sterk følelse av uttrygghet Dette er jo ikke normalt. 

Ja, det vil tære på den mentale helsen til hvem som helst. Det er derfor jeg spør om du har noen profesjonelle å snakke med dette om. At du sliter med å få unna ting på jobb er vanlig i den forstand at du har en normal reaksjon på en fæl situasjon. Det er ikke sunt å leve under slike forhold. Det er skadelig for deg. Derfor må du oppsøke hjelp, noen å snakke med, helst så fort som mulig. ❤️

Anonymkode: 479af...03a

Skrevet

Er det farlig for deg å forlate han (ja, norske menn (og kvinner) kan også drepe, og det skjer gjerne i forbindelse med brudd)? I såfall må du sørge for at du kontakter noen som kan hjelpe deg å planlegge og gjennomføre bruddet. Det er viktig at du er trygg!!

Sørg for at han ikke har tilgang til dine kontoer. Bankkontoer, sosiale medier, e-post, digipost, mobil, pc. Legg verdipapirer som pass etc på jobb eller familiemedlemmer eller andre du stoler på. Andre ting du ikke har råd til å miste flytter du gradvis mens han ikke merker det. Du kan risikere at du plutselig må flykte og ikke har mulighet til å dra tilbake. Dette gjelder kun hvis han er farlig, selvsagt. Husk at noen klikker først ved et brudd.

Min eks hadde sære tendenser under hele forholdet som var til å leve med. Men under bruddet, så skjedde det noe som virkelig bragte frem monsteret i han. Ikke voldelig, men uansett i en slik høy grad som jeg ikke hadde trodd om han.

Anonymkode: 29ae0...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...