Gå til innhold

Hjelp!! Lærer, barnehagelærer eller sykepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så i tvil at jeg blir dårlig 

Jeg elsker barn og brenner for å hjelpe andre. Både barn, familie med barn eller voksne som er sterkt motivert for en endring 

Jeg vurderer mellom barnehagelærer, lærer (hovedsaklig barneskole) eller sykepleier(med videreutdanning, jordmor, psykiatrisk, helsesykepleier osv) 

Jeg ønsker et yrke som er trygt og gode jobbmuligheter 

Jeg hadde blitt lykkelig i alle yrkene tror jeg men usikker på hvilket yrke jeg skal ha på første plass på samordna opptak. Jeg trenger et yrke der jeg føler at jeg gjør noe viktig og trenger å vite at jeg gjør noe viktig. Jeg er ikke så glad i utakknemlig mennesker og elsker å jobbe med mennesker der dem er motivert for en endring eller føler at jeg gjør noe viktig og avgjørende for at de menneskene skal ha det bra 

Jeg har ca 45 i konkurransepoeng

Dekker alle krav

Anonymkode: a04c4...c98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med vernepleier? Ville nesten sagt at det kan ligne på en blanding av de du har nevnt. Litt av alt 😊 

Anonymkode: 8f567...069

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke vil jobbe med voksne og eldre på veien, er ikke sykepleieryrket for deg. Du må jobbe med voksne og eldre i praksis, og så må du jobbe i minimum 2 år for videreutdanning utenom helsesykepleier og jordmor som krever 1 års yrkespraksis. På flere videreutdannelser er det også høyt snitt, så det er selvsagt ingen garanti for å komme inn på videreutdanning uten at en jobber hardt for gode karakterer på grunnutdannelsen. 

Kanskje læreryrket og evt spesialpedagog er mer for deg?

Anonymkode: b8384...84f

• Liker 3
Skrevet

lærer har god lønn og lange ferier, mange goder

sykepleiere har god lønn og masse goder

bhg folk tjener ekstremt dårlig!   

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sosionom? 

Anonymkode: c2cc6...6bd

• Liker 1
Skrevet

Vil du studere i 3 år eller 5 år? Lærerutdanningen nå er 5 -årig master. 

Anonymkode: 62774...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil du studere i 3 år eller 5 år? Lærerutdanningen nå er 5 -årig master. 

Anonymkode: 62774...696

5 år

Tenker videre utdanning hvis jeg tar både barnehagelærer eller sykepleier 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde blitt lykkelig i alle yrkene tror jeg men usikker på hvilket yrke jeg skal ha på første plass på samordna opptak. Jeg trenger et yrke der jeg føler at jeg gjør noe viktig og trenger å vite at jeg gjør noe viktig. Jeg er ikke så glad i utakknemlig mennesker og elsker å jobbe med mennesker der dem er motivert for en endring eller føler at jeg gjør noe viktig og avgjørende for at de menneskene skal ha det bra 

Jeg har ca 45 i konkurransepoeng

Dekker alle krav

Barnehagelærer, definitivt. Tror oppegående barnehagelærere har reddet mange barn. 

Sykepleiere jobber med syke folk. Syke folk er redde, har vondt, de har pårørende som er sinte, redde og mange vil faktisk dø samme hva du gjør. 

Lærere jobber med barn som faktisk ikke har lyst til å være på skolen. Disse barna har foreldre som ikke liker skolen, ikke lærere, og du kan slett ikke forvente verken takknemlighet eller respekt. 

Anonymkode: 4e1b8...198

• Liker 4
Skrevet

Advarer deg: I barnehagen blir de ansatte behandlet som dritt. 

× Dårlig lønn

× Du kan ikke bruke utdannelsen din på andre ting enn barnehage.

× Du springer ræva av deg hele dagen. Det er IKKE tid til å være den pedagogen du vil være. Det er brannslukking hele dagen. 

× Mye støy

× Barnehagelærere blir ofte sykemeldt pga arbeidsbelastningen er så stor.

× Det går ut over helsen å være i det stresset over tid.

× Bemanningsnormen er en vits, dere er alltid for lite folk.

× Du går hjem med dårlig samvittighet hver dag, fordi du gjennom utdanningen opparbeider deg kunnskap om hva barn trenger, men rammene er så dårlige at du ikke kan gjøre en god nok jobb. 

Kjære deg, velg noe annet. Barnehage yrket er det få som klarer å stå i over lang tid. 

Anonymkode: e2b6a...2aa

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror kanskje jeg ville satset på lærer hvis jeg var deg. Barnehagelærer er dårligere betalt. Du får kanskje flere muligheter som sykepleier, men det kan godt hende du må regne med å jobbe med andre grupper enn barn en stund. Du må også få gode nok karakterer til å komme inn på master (siden du skriver at du ønsker videreutdanning). Det er en risiko du ikke tar som lærer, da er du tatt opp på et masterløp på bakgrunn av vgs-karakterene dine. 
Det er også enklere å komme inn på lærer, det er nok mange steder du ikke vil komme inn på sykepleien - spesielt hvis du er i ordinær kvote. 

Anonymkode: 1a75f...5a9

• Liker 5
Skrevet

Spørs jo om du vil jobbe med friske eller syke😊 

Lærer er nok best betalt med tanke på lange friperioder, særlig om du ønsker egne barn du kan følge opp.. men er jo krevende å være feks kontaktlærer på barneskole. Der er det nok og en del utakknemlige foreldre som gir deg skylda for litt av hvert😅

I bhg kan du gjøre en forskjell, og blir du feks spes.ped så åpner det opp for litt andre typer jobber og. Men man må orke det da🙈

Jeg er sykepleier, og med mindre du virkelig ønsker det, ville jeg valgt noe annet. Men det spiller jo en rolle om du bor på et stort sted med masse forskjellige jobbmuligheter, eller om du bor på et lite sted med få tilbud. På jobben min i kommunen er det kun de med ADHD som ikke har vært utslitt/sykemeldt siste åra, så det er krevende med stress og turnus😅

Anonymkode: 491bb...832

• Liker 2
Skrevet

Ingen av delene, velg ingeniør heller 😬

Anonymkode: 46f55...f1a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Norge skriker etter nye barnesykepleiere.

Anonymkode: 223f8...3cb

Skrevet

Ville vurdert noe annet enn de tre 🤭

Er lærer og har planer om å begynne å studere på nytt, orker ikke mer 😅

Anonymkode: 2d16c...81a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Advarer deg: I barnehagen blir de ansatte behandlet som dritt. 

× Dårlig lønn

× Du kan ikke bruke utdannelsen din på andre ting enn barnehage.

× Du springer ræva av deg hele dagen. Det er IKKE tid til å være den pedagogen du vil være. Det er brannslukking hele dagen. 

× Mye støy

× Barnehagelærere blir ofte sykemeldt pga arbeidsbelastningen er så stor.

× Det går ut over helsen å være i det stresset over tid.

× Bemanningsnormen er en vits, dere er alltid for lite folk.

× Du går hjem med dårlig samvittighet hver dag, fordi du gjennom utdanningen opparbeider deg kunnskap om hva barn trenger, men rammene er så dårlige at du ikke kan gjøre en god nok jobb. 

Kjære deg, velg noe annet. Barnehage yrket er det få som klarer å stå i over lang tid. 

Anonymkode: e2b6a...2aa

Der beskrev du vel både lærere og sykepleiere og😅

Anonymkode: cdf1c...75f

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner at yrkene jeg kunne tenkt meg er hat/elsk yrker men er de jeg kunne tenkt meg

Barnevern tror jeg blir for tøft

Skrevet

Hva med spesialpedagogikk? Det er sikkert hektisk det og, men det virker som at man får mer rom til å fokusere på ett barn av gangen, og du kan jobbe både innen skoler, barnehager, PPT, BUP, barnevern (de tre siste må man sikkert ha en del opparbeidet erfaring som spesialpedagog først for å få).  

Anonymkode: b9f8e...85a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva med spesialpedagogikk? Det er sikkert hektisk det og, men det virker som at man får mer rom til å fokusere på ett barn av gangen, og du kan jobbe både innen skoler, barnehager, PPT, BUP, barnevern (de tre siste må man sikkert ha en del opparbeidet erfaring som spesialpedagog først for å få).  

Anonymkode: b9f8e...85a

Jeg kan ta spesialpedagogikk under grunnskolelærer utdanningen 

Skrevet

I alle disse yrkene vil du møte sårbare mennesker, ikke toppmotiverte folk som er klar for endring. Du vil møte folk i krise, syke mennesker, triste mennesker, mennesker med bagasje. Jeg tror det er viktig at du går i deg selv og kjenner på om du har den tålmodigheten, empatien og medmenneskeligheten på et plan der den du møter kanskje ikke kan kjenne på motivasjon. 
Det du beskriver som din personlighet føler jeg kanskje du hadde passet bedre som personlig trener/fysioterapeut innen idrett. Mulig jeg tolker deg helt feil da, men reagerte bare litt på ting du skrev.

Av de utdannelsene du nevner ville jeg valgt sykepleier.

Anonymkode: f99f8...7c2

• Liker 4
Skrevet

Av de tre yrkene, så hadde jeg valgt lærer utdanning.

Om du blir lei av å jobbe som lærer, så har du mulighet å jobbe innen andre yrker og. Jeg vet om lærere som jobber både innen olje og energi og IT. Og dei blir lønna etter bachelor eller master nivå (sånn alt etter..) 

Anonymkode: 45f4b...f76

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...