Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

En god venn av meg fikk for kort tid siden innvilget Arbeidsavklaringspenger. Per utbetaling er ca 8700kr, men denne utbetalingen i dag var på kun 3900 ca. Som ikke en gang er halvparten av hva han skulle fått utbetalt. Noen som har noen tanker av hva som kan ha skjedd? 🤔 

Anonymkode: 1509b...598

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk skatten. Prosenten kan være alt for høy første gang. 

Anonymkode: 6b94a...f1c

Skrevet

Det er 2 utbetalinger i måneden, og skatt blir trukket av ja. Tror jeg pleide å få 5000 ett eller annet x2

Anonymkode: d9409...439

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sjekk skatten. Prosenten kan være alt for høy første gang. 

Han har hatt dette siden ca november, så er jo rart om de skal plutselig trekke så mye i skatt 😕 Men skjønner tankegangen. Utbetalingen står ikke registrert på "mine utbetalinger". Så er vanskelig å se enda om det gjelder skatt. Litt utålmodige med å finne ut, så måtte bare lage denne tråden for å spørre hehe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har hatt dette siden ca november, så er jo rart om de skal plutselig trekke så mye i skatt 😕 Men skjønner tankegangen. Utbetalingen står ikke registrert på "mine utbetalinger". Så er vanskelig å se enda om det gjelder skatt. Litt utålmodige med å finne ut, så måtte bare lage denne tråden for å spørre hehe. 

Da må det være noe annet. For utbetalingen står som oftest før man får utbetalingen. Kan også være muligens feil utfylling av meldekortet, registrert timer på arbeid og fått trekk for det. Eller at vedkommende har sent inn meldekort for sent. Mye som kan ha skjedd. Forstår ikke helt hvorfor du spør på vegne av en annen person. Er jo bare å ta en telefon til NAV så får han svar ganske raskt på hva det er som har skjedd. 

Skrevet

Når man sender meldekort så kommer ofte pengene før det står på mine utbetalinger. Men han kan gå inn på oversikten og sjekke tidligere sendte meldekort for å sjekke om summen før skatt er riktig. 

Om den er riktig kan det være at han blir tvangstrukket for noe. Vent å se til den dukker opp på mine utbetalinger. Eller be ham ringe nav imorgen

Anonymkode: abc8a...c03

Skrevet

Hvis du har glemt å sende meldekort vil du også få trekk. 

Anonymkode: d9409...439

Skrevet

Be han dobbeltsjekke skattekortet og meldekortet. Om begge er korrekt ville jeg anbefalt han å ringe inn, evt sende en melding til saksbehandleren hans. 

Skrevet

Har han krysset av ja om han har jobbet? Da trekker de jo basert på hvor mye man jobber. 

Anonymkode: 3df62...b59

Skrevet

Han får logge inn på skatteetaten og sjekke skattekortet. Det kan ofte bli noe feil når han går fra sykepenger til AAP.  Hvis det er tabell, f.eks 7100 - 34%, så risikerer han å bli trukket 34%. Når han har sett igjennom tallene, må han hukke av for prosentkort.  Da vil Nav hente og bruke det nye skattekortet neste gang.

han må huske å legge inn all inntekt, også hvis han har noen feriepenger tilgode.  Ta også høyde for litt økning i dagsatsene.  Han må regne dagsatsen x 10 og dette må han gange med 26 for å finne årsinntekt AAP. Legg til f.eks 10.000 kr. Det er fort gjort å få restskatt, så det er lurt å legge til noe ekstra. Pass også på å rette fradragene. Stryk reiseutgifter og skriv litt mindre gjeldsrenter enn nøyaktig.

Anonymkode: cedc4...a1e

Skrevet

Om han har mottatt sosialhjelp mens han har ventet på svar på søknaden, kan det være at refusjonen nå er gjennomført. Om han ser på vedtakene sine på nav.no så vil det stå der.

Anonymkode: 3aa7a...87b

Skrevet

55553333

Anonymkode: fac12...c5d

• 1 måned senere...
Gjest Bullabu
Skrevet

Vet noen hvordan jeg skal endre til tabelltrekk på aap? Hvor/på hvilken bolk skal jeg føre inntekten? Det står man skal ha tabell om over 51 prosent av ytelsen er ved 1 arbeidsgiver, jeg har kun nav og aap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...