Gå til innhold

Kjøretur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min datter på 18mnd skal hjem til nord-norge på besøk. Å prøver å planlegge litt med pauser, overnatting osv. men jeg finner ikke noe informasjon om hvor lenge hun kan sitte i bilstol. Så jeg lurte på om noen det noen som vet om det er noen anbefaling om hvor lenge ei lita jente på 18mnd kan sitte i bilstol før man burde ta en pause? Og hvor lenge pausen burde være?  Jeg vet at hvis man kjører i et strekk med kun små pauser for nødvendigheter så tar det 19timer å kjøre

Anonymkode: 3278a...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kjører 19 timer langt sjeldent ville jeg ikke tenkt at det er noe farlig. Ta gode pauser og strekk på beina, løp rundt og finn på noe gøy fordi det er sunt for dere begge på turen. 

Men 19 timer i bilstol er ikke noe farlig. Hvis det er ofte og vanlig er det selvfølgelig noe du må ta hensyn til, men i denne situasjonen… ikke tenk på det. 

Anonymkode: 0f848...622

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du kjører 19 timer langt sjeldent ville jeg ikke tenkt at det er noe farlig. Ta gode pauser og strekk på beina, løp rundt og finn på noe gøy fordi det er sunt for dere begge på turen. 

Men 19 timer i bilstol er ikke noe farlig. Hvis det er ofte og vanlig er det selvfølgelig noe du må ta hensyn til, men i denne situasjonen… ikke tenk på det. 

Anonymkode: 0f848...622

Det skjer veldig sjeldent. Dra 1 gang i året, da det er en lang tur. Å kjøre tur-retur.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og min datter på 18mnd skal hjem til nord-norge på besøk. Å prøver å planlegge litt med pauser, overnatting osv. men jeg finner ikke noe informasjon om hvor lenge hun kan sitte i bilstol. Så jeg lurte på om noen det noen som vet om det er noen anbefaling om hvor lenge ei lita jente på 18mnd kan sitte i bilstol før man burde ta en pause? Og hvor lenge pausen burde være?  Jeg vet at hvis man kjører i et strekk med kun små pauser for nødvendigheter så tar det 19timer å kjøre

Anonymkode: 3278a...605

Vi har kjørt mange turer nordover opp i gjennom årene med våre barn. Vi kjører så lenge de er rolige og fornøyde, men helst mens de sover. Stopper så fort de blir urolige. Har 1-2 lange pauser på vei opp. Og flere korte ved behov. 

Anonymkode: 7e725...fee

• Liker 1
Skrevet

Det eneste som begrenser det på den alderen er hva hun selv gidder. Du må nok regne med en del pauser hvor hun får leke og springe litt. 

Anonymkode: 66e09...124

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke bare barnet du må tenke på, men også deg! Om du skal være den eneste sjåføren på turen MÅ du jo legge inn skikkelige pauser, og gjerne en overnatting slik at du faktisk er skikket til å kjøre!

Anonymkode: fd9a8...93e

• Liker 1
Skrevet

Har kjørt 110 mil på en dag med 6mnd-5 år gamle barn (2 år mellom begge) Vi begynte med å ta det over to dager, med det resultatet at barna var våkne nesten hele natta fordi de sov i bilen.  Vi kjører så lenge de er fornøyd og med grining/utilpass tar vi pauser.  Mer pauser dess eldre de har blitt, må løpe av seg energi. Vi brukte 12-14 timer på 110 mil.  Vi hadde 3-5 slike t/r hvert år i 5 år. 

Vi hadde video som hang over setet foran, vi hadde et slags bord som hang under. Hadde myke leker som hang litt her så barna ikke mistet de og ikke fikk tak i det.  Sørget for mat/snacks/drikke som var lett å spise/drikke og som ikke griset mye.  Gjorde det mulig at en sitter bak for tidvis underholdning om man er to.  

Var ikke så bekymret over tiden i bilstol, ble det ubehagelig så tok vi pause. 

Anonymkode: 27059...1c5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...