Far til 2 Skrevet 25. oktober 2005 #1 Skrevet 25. oktober 2005 Dette innlegget kunne passet like godt under "aktuelle saker" eller andre hovedgrupper, men jeg velger å legge det her. Sylvia Brustad er blitt forholdsvis sterkt kritisert av en lege fordi hun har valgt en statsrådspost fremfor å være hjemme med barnet (se link: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108685 ) og at far kun kan være en erstatning. Slik jeg oppfatter innlegget er det kun mor som kan følge opp barnet på en ordentlig måte. Samtidig har legeforeningen kontaktet Brustad og bedt om unskyldning ettersom denne legen beskrives som "en ensom røst". Legeforeningen mener altså at lege Fridtjof Andersen tar feil mht vurdering av barn, mor og far. Hva mener dere andre.
Gjest Gamle Alex Skrevet 25. oktober 2005 #2 Skrevet 25. oktober 2005 Hjelpe meg for en gammeldags holding. Spiler vel ingen rolle om det er far eller mor som er hjemme
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #3 Skrevet 25. oktober 2005 Å herregud, skyt fyren, vær så snill... Sånne folk burde rett og slett ikke få komme til tale!!!
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #4 Skrevet 25. oktober 2005 I andre kulturer er det helt naturlig at mor ikke er eneste omsorgsperson - barn blir etterlatt til søsken og besteforeldre (evnt andre medlemmer i stor familien) fra det er bittelite. Ser ingen grunn til at ikke far er en like god omsorgsperson som mor, og synes legen kommer med vås!
monja Skrevet 25. oktober 2005 #5 Skrevet 25. oktober 2005 Synes det er helt vanvittig at en mor kan kritiseres for sånt jeg. Det er vel opp til hver enkelt å velge om de vil jobbe, eller hva de vil jobbe med? Og at far ikke kan følge opp barnet like godt som mor er jo bare tull. Iallefall når barnet er såpass stort.
Caramba Skrevet 25. oktober 2005 #6 Skrevet 25. oktober 2005 Enig med alle andre her. Sylvia Brustad ammer barnet hver dag midt på dagen, pluss at hun har sagt at hun vil være hjemme senest klokken fem hver ettermiddag for å være sammen med datteren. Faren er hjemmeværende. Jeg synes det er utrolig at mange kritiserer henne for det (noen som leser kommentarene til saken på Aftenposten.no ? Der er det mange steinalderholdninger) Erik Solheim har vistnok en baby på kun tre måneder, men jeg har ikke hørt et pip av kritikk mot at han har blitt statsråd.
Far til 2 Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg synes det er godt at så mange ikke ønsker å bli ført tilbake til 50-årene. Lesebøker som sier "mor syr, far leser", bør ikke være den veien vi skal gå i fremtiden. Dette bekreftes også langt på vei av legeforeningen som mener at slik arbeidsfordeling som denne legen er talsmann for er feil. Men hva når "såkalte fagfolk" med samme mening blir rådgivende for politikerene ? Jeg antar at den legen det er snakk om har et syn som korresponderer ganske godt med KrF sitt syn på barn-mødre politikken som har vært ført de siste årene. Det betyr ikke at jeg ønsker å frata mødre muligheten til å være hjemme med små barn. Men kansje fedre kan gjøre en like god jobb og i PRAKSIS bør være likestilt ? Det har vært mye snakk om antall kvinner og menn i Regjeringen. Et sterkt ønske om lik fordeling har stadig vært fremme i mediene. Likevel ser vi at barnas rett til å ha likeverdige foreldre til å ivareta omsorgen blir nedprioritert. Å få barn er ingen sykdom som medfører at mor må være hjemme. Jeg synes det er et sterkere sykdomstegn å indikere at barn ikke kan bli ivaretatt av en oppegående far. Kansje vi kan håpe at den nye regjeringen blir like opptatt av å ivareta barns behov for omsorgspersoner av begge kjønn som de er av å ivareta likeverdet mellom kjønnene i politikken ?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #8 Skrevet 25. oktober 2005 Det kom klart fram i 1830 på P4 at dette bare var misforståtte tolkninger. Si noe som kan tolkes galt om far som omsorgsperson og man blåser det opp. Typisk! Og han prof. Ulvund har jeg mistet all respekt for.
Gjest Gjesta Skrevet 25. oktober 2005 #9 Skrevet 25. oktober 2005 Om Brustad og mannen velger at han er hjemme med barnet, så er det deres sak.
Pimbila Skrevet 25. oktober 2005 #10 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg ville ikke gjort det selv, men hva andre gjør bryr jeg meg ikke om. Synes ikke hun skal kritiseres for dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2005 #11 Skrevet 25. oktober 2005 Vel, jeg er av den mening at småbvarnsmødre bør være i hjemmet og arbeide hjemme framfor "ute". Mannen må forstå at det er like krevende å gå hjemme som det er å jobbe ute, så ikke kvinnen føler seg tatt for gitt eller at hun har en enkel jobb. Menn som selv har vært hjemme med hus og barn vet hvor krevende og arbeidsomt det er. Når det er sagt synes jeg er god hustru, kone og mor blir hjemme med barna sine, i det minste mens de er små.
Hermula Skrevet 25. oktober 2005 #12 Skrevet 25. oktober 2005 Vel, jeg er av den mening at småbvarnsmødre bør være i hjemmet og arbeide hjemme framfor "ute". Mannen må forstå at det er like krevende å gå hjemme som det er å jobbe ute, så ikke kvinnen føler seg tatt for gitt eller at hun har en enkel jobb. Menn som selv har vært hjemme med hus og barn vet hvor krevende og arbeidsomt det er. Når det er sagt synes jeg er god hustru, kone og mor blir hjemme med barna sine, i det minste mens de er små. ← Ja vel. Jeg er glad du ikke har myndighet tuk å gjøre mine valg. Jeg er glad jeg har en mann som ønsker å bidra på hjemmebane og være hjemme med lillemor mens hun er liten.
Pauline Skrevet 25. oktober 2005 #13 Skrevet 25. oktober 2005 Det der må da hver enkelt få ordne som de vil eller har råd til Trodde ikke det var særlig mange som var hjemme på heltid lenger, men kan hende jeg tar feil. Leste nettopp i et blad, KK tror jeg det var, om mødrene på sørlandet som "måtte" være hjemme viss de skulle bli sett på som skikkelige mødre. Så det er ikke sikkert at utviklingen er kommet likt alle steder. Da mine to eldste var små for 16 år siden, var det mange som var hjemme eller jobbet på ettermiddag / kveld eller hadde knøttsmå stillinger. Da var det mange du kunne prate med på dagtid. Trodde den tiden var over som sagt, og kunne ikke tenkt meg å gått hjemme hadde jeg hatt en liten unge i da. Det er jo ingen andre hjemme. Sylvia Brustads jobb er nå uansett ikke noen vanlig 8 - 16 jobb. Det handler vel mer om det.
nat26 Skrevet 25. oktober 2005 #14 Skrevet 25. oktober 2005 Enig med alle andre her. Sylvia Brustad ammer barnet hver dag midt på dagen, pluss at hun har sagt at hun vil være hjemme senest klokken fem hver ettermiddag for å være sammen med datteren. Faren er hjemmeværende. Jeg synes det er utrolig at mange kritiserer henne for det (noen som leser kommentarene til saken på Aftenposten.no ? Der er det mange steinalderholdninger) Erik Solheim har vistnok en baby på kun tre måneder, men jeg har ikke hørt et pip av kritikk mot at han har blitt statsråd. ← Signerer
Gjest Bertine Skrevet 26. oktober 2005 #15 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg har kjempe lyst å kunne være hjemme når vi en gang får barn. Vertfall 2 år. Men dette kommer vi ikke til å ha råd til, det må jeg bare innse. Og jeg syns det er utrolig at man ikke skal kunne velge å være hjemme! Flott at kvinner kan jobbe og mannen være hjemme, Flott at vi er kommet lengre i likestillingen, men hva med oss som vil være hjemme, vertfall de første årene? Har ikke noe valg vi... Så på holmgang en gang for 1/2 år siden eller noe, der var en barnelege/psykolog som mente at det aller beste for barn fra 0-2-3 år, var å få være hjemme. Om det var med mor eller far, eller en av de husker jeg ikke, men han mente kontantstøtten burde 3 dobles, slik at de som ville hadde råd til å være hjemme lengre enn 1 år. Hva sylvia brustad velger bryr ikke meg, syns det er flott at mannen er hjemme jeg. Men jeg ville nok vært hjemme det 1 året selv..
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #16 Skrevet 26. oktober 2005 Signerer på Bertines innlegg!! (og heier på utvidelse av kontantstøtten)
aline Skrevet 26. oktober 2005 #17 Skrevet 26. oktober 2005 nå skal vil ikke lenger en til england før kvinnene ikke har den muligheten til å være hjemme ett helt år etter fødselen da, og jeg har ikke hørt nevneverdig mye om at barn fra england er mye mer ødelagt en barn fra norge. er ikke sikker på hvor lang permisjon de har, men den er ikke som her ihvertfall, og det er ikke unormalt at barna blir satt til barnepassere, dagmammaer eller barnehager lenge før vi i norge er ferdig med permisjonen. i dette tilfellet er det også faktisk far som blir hjemme med barnet, og jeg tror fullt og fast at far kan være en absolutt like kjær og god omsorgsperson for ett lite barn som en mor kan, så fremt far virkelig går inn for og velger dette, og så fremt det også tillates og åpnes for av mor. at en, EN, mann påstår noe annet, og bruker legetittelen sin som tyngde bak sludderet sitt, bekymrer meg overhode ikke. rett og slett fordi det er mange mennesker som mener forskjellige ting som "de fleste" ikke støtter, så om man skylle blitt bekymret for enhver slik ting, så hadde det vært unødvendig mye bekymringer.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #18 Skrevet 26. oktober 2005 Vel, jeg er av den mening at småbvarnsmødre bør være i hjemmet og arbeide hjemme framfor "ute". Mannen må forstå at det er like krevende å gå hjemme som det er å jobbe ute, så ikke kvinnen føler seg tatt for gitt eller at hun har en enkel jobb. Menn som selv har vært hjemme med hus og barn vet hvor krevende og arbeidsomt det er. Når det er sagt synes jeg er god hustru, kone og mor blir hjemme med barna sine, i det minste mens de er små. ← Så en "god hustru og mor" er altså formuende eller sammen med en formuende mann. Hun har et yrke hvor det ikke kreves at man holder seg oppdatert, og hun har privat pensjonsordning og privat sykeforsikring og penger nok til å dekke opp for tapt ansinitet. Kjekt å vite.
Varja Skrevet 26. oktober 2005 #19 Skrevet 26. oktober 2005 Må si jeg reagerte også på det oppstyret det ble om Sylvia Brustad. Hun var på førstesiden i Dagbladet, og i samme avis ble det nevnt i en liten parantes langt ute i artikkelen at Erik Solheim har et barn på 3 måneder! Det var det visst ikke noen som reagerte på.
Gjest StoreSky Skrevet 26. oktober 2005 #20 Skrevet 26. oktober 2005 Islang, finnland, sverige, danmark og norge er noen av de få landene mor kan være så lenge hjemme med lønn...I Frankerike er de overbevist om at det er skadelig å binde barna alt for nær mor/far -der går de i barnehage fra de er meget små og ammes sjeldent etter 2 mnd -hvis ammes i det hele tatt...Og barna vokser da opp der òg?? Forøvrig synes jeg at mor og far selv skal bestemme hvor lenge og hvem som skal være hjemme med barna!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå