AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Er i uke 5 nå, og vil bestille meg en TUL. Synes før uke 7 er lite vits. Når var du på TUL? Må uansett bli før uke 12 da jeg uansett skal ha en TUL da også, men må se den før den tid da jeg har opplevd å komme dit og fosteret hadde vært død siden uke 8, så det vil jeg ikke oppleve igjen. Er det lurt å ha en TUL etter den uken jeg isåfall mistet? Hadde du TUL fra uke 8 der alt var greit å selv mistet? Er sjansen veldig stor for at ting går bra etter å ha sett at alt er greit etter uke 8? Hvilken uke syntes du var best å ha den på? Anonymkode: 0dd13...853
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Uke 7 eller 8 er fint. Da har du god tid til å bestille NIPT (tar noen dager i posten) til uke 10. Anonymkode: 9b601...e58 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 Jeg hadde i uke 8. syns det var et greit tidspunkt. Spurte jordmoren om det var stor sjanse for at det gikk bra nå etter vi hadde sett at hjertet slo, og da sa hun at det var gode sjanser for det. De fleste SA skjer før hjertet begynner å slå Anonymkode: 45388...c11
Heln Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 Med første hadde jeg i uke 3, 5 og 8. Denne gangen bare uke 8. Man ser minimalt før uke 6-7 har jeg forstått, så 8 er fint.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #5 Skrevet 14. februar 2022 Jeg var i uke. 12+5 og syns det var perfekt. Fikk sett så mye av babyen, sjekka anatomien, fått gode bilder og fått en sånn god opplevelse av at det er faktisk et lite menneske inni der ❤️ Anonymkode: 8e324...6cd
Lakrisen Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 Første gangen jeg var gravid var jeg på TUL 11+6, da ble det oppdaget MA, foster ble estimert til 9+5. Denne gangen hadde jeg en TUL 9+4 og en 12+2 ☺️ Ville ha en sjekk rundt da det stoppet sist, for å få roet nervene.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 legen min ønsket mellom 8-10, men helst uke 10. Jeg har nå bestilt til 10+4 Vet ikke helt selv hvordan det ser ut. men dersom man er veldig nysgjerrig på hjertelyden så er det kanskje lurt med tidligere. Jeg hadde egentlig ikke tenkt TUL, men fikk tilbudet. Så for meg er det nå for å kunne faktisk se at det er noe der. i mitt hode så er det bedre desto lengre man er. ved 9uker er emroyet klassifisert som foster og navlestrengen ferdig, så litt spennende å se etter det Anonymkode: 9480d...49f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #8 Skrevet 14. februar 2022 Takk for mange gode svar! Da har jeg bestemt meg for å bestille en til uke 9 eller 10, usikker på hvilken av de ukene🤔 kanskje greit med 9 ettersom jeg skal på ultralyd uke 12 også! Håper jeg kommer så langt som uke 9 når jeg bestiller da! Føler det er sååå mange som mister 😔 så føler sjansen er stor for at det skjer men. Anonymkode: 0dd13...853
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #9 Skrevet 14. februar 2022 Jeg syntes uke 7 var fint, så hjerte som banket og de kunne se at str på plommesekk og embryo var som forventet, så da sa de at det var gode sjanser for at det skulle gå bra videre. Hadde også planlagt en i uke 12 men syntes det ble lenge å vente pga engstelse for MA. Lykke til uannsett ❤️ En venninne opplevde det samme som deg og hun føder nå straks, så neste graviditet gikk veldig fint Anonymkode: d18f9...66d 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #10 Skrevet 14. februar 2022 Har hatt en tidlig spontanabort. Tok første 6+3 og så hjertet. Hun anbefalte meg å komme tilbake uke 9-10 for da kan de se mer. Tipper hun også anbefalte da det er veldig liten sjanse for spontanabort når man ser at alt er ok etter uke 9. Jeg vil kun ta UL fredager siden jeg har fri fra jobb i helgene. Da har jeg et par dager å summe meg dersom alt ikke er ok. Anonymkode: c4f10...be9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #11 Skrevet 14. februar 2022 Jeg var i uke 5, da ser man lite. Men for meg var det greit fordi JM var veldig dyktig, og kunne se at plommesekk etc var ok. (Vi oppdaget også tvillinger da så veldig greit). men her ser du lite altså, jeg sjekket kun pga misstanke om blæremola. Pga tom Fostersekk 2 måneder før. var så igjen uke 9 da så man hjerte godt osv. det var veldig kjekt ☺️ Så jeg tenker uke 8 eller 9 ? Anonymkode: fbcfb...4c3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 10-12, ville jeg si. Hva er poenga å ta tidlig ultralyd i uke 6-8? Det virker for tidlig. I uke 8-9 ser man litt mer, men fortsatt for tidlig for å kunne se veldig mye. Bankende hjerte, jo, eller kanskje om du mistenker at du har tvillinger, men er det det du vil se på TUL? eller vil du kunne sjekke for nakkefold, og kanskje kjønn? For ellers virker det bare som bortkastet penger, ærlig tatt. jeg hadde også en SA i uke 10.. Det er ikke uvanlig. Og i de to neste graviditeter var jeg på TUL i uke 11.. Anonymkode: ee6a0...a40
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 Jeg tok en privat TUL uke 11+0 pga. liten blødning. Hadde egentlig tenkt å vente til offentlig TUL i uke 13, men var litt nervøs. Alt var bra, og jeg kunne se et lite romvesen med armer og ben. Helt i starten av graviditeten vurderte jeg UL uke 7-8 bare for å se, men jeg er i grunn glad for at jeg ventet noen uker. Da var det litt mer å se. Men gjør det som føles riktig for deg/dere 🥰 Anonymkode: b696f...6e8
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #14 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Uke 7 eller 8 er fint. Da har du god tid til å bestille NIPT (tar noen dager i posten) til uke 10. Anonymkode: 9b601...e58 trenger da ikke ultralyd for å bestille nipt. Jeg er i uke 8, hr fått NIPT-kit fra Danmark i posten. Prøven taes av fastlegen i uke 9, og sendes i posten etterpå. Anonymkode: 8099b...145
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #15 Skrevet 15. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: trenger da ikke ultralyd for å bestille nipt. Jeg er i uke 8, hr fått NIPT-kit fra Danmark i posten. Prøven taes av fastlegen i uke 9, og sendes i posten etterpå. Anonymkode: 8099b...145 Det er likevel anbefalt å ta ultralyd før NIPT, for å bekrefte at det bare er ett foster (er det fler kan ikke NIPT analyseres), at fosteret lever og utvikler seg normalt, og at du er langt nok på vei til å ta NIPT. Altså, bor i Sverige og alle klinikkene her som tilbyr NIPT privat har ultralyd som del av pakka. Om man først skal betale mange tusen kroner for den blodprøven ville jeg spandert en tusenlapp på ultralyd først også. Anonymkode: fb72f...4ff 3
Gjest EmKay Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 Jeg hadde i uke 7 (som viste seg å være uke 6 - men fikk likevel se hjerteslag) fordi jeg ikke helt klarte å forstå at jeg faktisk var gravid. Hadde på nytt i uke 13 etter anbefaling fra ultralydjordmor mtp å se etter misdannelser.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #17 Skrevet 15. februar 2022 Hadde tidlig uke 7, vet ikke hva som skjedde, men ble sendt hjem med beskjed om at babyen sannsynligvis holdt på å slutte å utvikle seg. At jeg måtte innstille meg på abort. Ble noen veldig tunge dager før ny TUL (uke 8 ) som bekreftet at alt var bra. For meg endret det helt hvordan jeg taklet graviditeten. Sluttet å trene (i tilfelle det kunne snu ting). Slappet ikke av med at alt skulle gå bra før OUL. Vent til uke 8 med TUL. Anonymkode: 5ec63...21a
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #18 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): trenger da ikke ultralyd for å bestille nipt. Jeg er i uke 8, hr fått NIPT-kit fra Danmark i posten. Prøven taes av fastlegen i uke 9, og sendes i posten etterpå. Anonymkode: 8099b...145 MÅ ikke, men det er veldig lurt for å sjekke nøyaktig uke, at det er liv der og hvor mange foster. (NIPT funker ikke med 2 foster) Anonymkode: 9b601...e58
Amatariel Skrevet 15. februar 2022 #19 Skrevet 15. februar 2022 Etter mye erfaring har jeg funnet ut at uke 9 og 13 er best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå