Gå til innhold

Økonomisk dilemma-alt for mye utbetalt lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har sagt opp jobben i forbindelse med flytting (stor, offentlig arbeidsgiver), pusser opp hus nå, og skal begynne å jobbe igjen til sommeren (forhåpentligvis). Oppdaget nå at jeg forsatt får lønn fra forrige arbeidsgiver (3 månedslønner feilaktig utbetalt nå). Om jeg gir beskjed om dette nå må jeg betale tilbake beløpet inkludert skatten de feilaktig har betalt for meg, noe jeg egentlig ikke har råd til nå som jeg er arbeidsledig og har utgifter med oppussing. (Kan fint betale tilbake det jeg har fått inn på konto, men er jo en betydelig sum som er betalt til skatt). 

Hva er det verste som kan skje om jeg venter med å si i fra til jeg har en jobb igjen? Bryter jeg noen lover ved å ikke si i fra? (Kommer selvfølgelig ikke til å bruke pengene). Kan jeg evt si i fra men at de må vente med å få skattepengene "refundert" til jeg selv får de utbetalt til neste år? 

På forhånd tusen takk for gode råd og innspill! 

Anonymkode: 9623c...ddb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si fra så raskt som mulig! Problemet blir bare større jo lengre enn du venter, og du har plikt til å si fra. 
Jeg skjønner skatten blir et problem, men du kan endre skattekortet ditt når du får jobb igjen slik at du da trekkes veldig lite i skatt. Hør med arbeidsgiver om du kan få en avtale om tilbakebetaling av skatte-delen til høsten, når du er i jobb igjen. 

Anonymkode: 9906f...3be

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver kan også korrigere forskuddstrekket ditt. Som regel sier man nei til dette pga det er mye jobb, men i et tilfelle som dette så ville nok de fleste tatt seg bryet.. 

Anonymkode: 215e6...949

Skrevet

Vel, hadde det vært en lønn hadde det vært lettere.

Men her unlater du fortelle om gjentatte feil-overføringer, og som på ingen måte kan sies å være i god tro. Det vil si at du velger å beholde ett stort beløp som ikke tilhører deg, og som du er full klar over at ikke tilhører deg, og at du med viten og vilje unnlater fortelle om det, så vil det i verste fall kunne betraktes som svindel eller underslag. Jo lengre du venter, jo større sjanse er det for at det anmeldes.

Anonymkode: 07f38...62c

Skrevet

Og ja, du kan be om en avtale for nedbetaling med tanke på skatten.

Om du venter med å si i fra til de eventuelt oppdager det, så ville ikke jeg forventet å kunne bruke dem som referanser ved jobbsøk iallefall.

Anonymkode: 07f38...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...