Gå til innhold

Vunnet i lotto, men vi er uenige i hvordan pengene skal brukes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spilte på lotto og vant 4 millioner i premie.

Jeg og mannen er derimot uenige i hvordan pengene skal brukes. Vi har to tette små barn , hvor det ene barnet har en kronisk sykdom som krever hyppige sykehuskontroller og innleggelser. Det er alltid jeg som er med på disse,  siden jeg er flinkere på å roe ned og forberede barnet. Mannen min er med en del ganger, slik at vi er to.

Jeg ønsker å sette av en god sum til å dekke tapet ved at jeg går ned i stillingsprosent,  f.eks 80%. Slik at en del av pengene kan gå til tapet,  og pensjonen til meg, som jeg taper. Det er en ganske stor belastning å ha et barn som et kronisk syk, og være tilstede 100% i tillegg til å jobbe 100% og ha to små tette. Jeg ønsker å kunne være hjemme med barna en dag i uken , ev. hente tidlig i bhg osv. Dette hadde også vært bedre for barnet vårt som er kronisk syk og går på medisiner med en del bivirkninger. 

Mannen vil at vi legger alle pengene i lånet vårt  , og at jeg heller burde lene meg på å bruke alle omsorgsdagene, pleiepenger ev sykemelding. Han mener at det er å kaste pengene ut av vinduet at jeg reduserer min stilling.

Hvem har egentlig "rett"? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7a348...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort det du tenker. 4 millioner kommer godt med når du har sykt barn som trenger deg mer enn frisk barn ville gjort. 

Anonymkode: 2382c...8e1

• Liker 35
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vant, ergo bestemmer du!

Anonymkode: 7dbb1...d61

Vi er jo gift  , så er jo ikke helt sånn det fungerer , dessverre. 

Ts

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det enkle, men vanskelige svaret er at din mann har rett. Men det betyr ikke at det er riktig. Ja, dere vil få best økonomisk utbytte av at dere begge jobber 100% og utnytter de godene vi har gjennom staten. Men hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg gjort som du ønsker å gått ned i stillingsprosent for å kunne være mer med barna. Kan dere evt dele det opp da? betale inn 2 mill på lånet og resten på "tapt inntekt"-konto. Samtidig vil jo 4 mill mindre i lån utgjøre en god del slik at det kanskje er mulig for deg å gå ned i prosent uansett? 

• Liker 27
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spilte på lotto og vant 4 millioner i premie.

Jeg og mannen er derimot uenige i hvordan pengene skal brukes. Vi har to tette små barn , hvor det ene barnet har en kronisk sykdom som krever hyppige sykehuskontroller og innleggelser. Det er alltid jeg som er med på disse,  siden jeg er flinkere på å roe ned og forberede barnet. Mannen min er med en del ganger, slik at vi er to.

Jeg ønsker å sette av en god sum til å dekke tapet ved at jeg går ned i stillingsprosent,  f.eks 80%. Slik at en del av pengene kan gå til tapet,  og pensjonen til meg, som jeg taper. Det er en ganske stor belastning å ha et barn som et kronisk syk, og være tilstede 100% i tillegg til å jobbe 100% og ha to små tette. Jeg ønsker å kunne være hjemme med barna en dag i uken , ev. hente tidlig i bhg osv. Dette hadde også vært bedre for barnet vårt som er kronisk syk og går på medisiner med en del bivirkninger. 

Mannen vil at vi legger alle pengene i lånet vårt  , og at jeg heller burde lene meg på å bruke alle omsorgsdagene, pleiepenger ev sykemelding. Han mener at det er å kaste pengene ut av vinduet at jeg reduserer min stilling.

Hvem har egentlig "rett"? Hva ville dere gjort?

Jeg ville tenkt at jeg først delte min lottogevinst med han, når han delte belastingen for det kronisk syke barnet med meg. Frem til det tidspunktet, ville jeg spart i aksjer og satt av penger for å jobbe redusert slik du skisserer.

Anonymkode: 3a149...21f

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Selvfølgelig er det det. Du spilte og du vant. Han hadde ikke noen finger med i det spillet. Han har strengt tatt ikke noe med hva du bruker din gevinst på. 

Hyggelig av deg å inkludere han, men det at dere er gift gjør ikke at du slutter å eksistere som individ med egne rettigheter.

Anonymkode: 1b452...b0d

• Liker 28
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville gjort som deg, synd du er gift med en grådig mann, god grunn til å bare være samboer enn å gifte seg.

Anonymkode: 924fd...fe7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville tenkt at jeg først delte min lottogevinst med han, når han delte belastingen for det kronisk syke barnet med meg. Frem til det tidspunktet, ville jeg spart i aksjer og satt av penger for å jobbe redusert slik du skisserer.

TS sier at hun følger barnet fordi hun er «best» til det m.v. Ikke sikkert det er til hjelp for barnet at far blir tvunget. Det kan jo være at han vil ta mer del må også, men at mor roer barnet best… 

Anonymkode: b5997...584

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gjort som deg, synd du er gift med en grådig mann, god grunn til å bare være samboer enn å gifte seg.

Grådig mann??? Fordi han tenker annerledes enn henne? Hjelpes! 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, flere her inne går ut fra at mannen din er en grådig og dum mann, fordi han er uenig med deg. Er han det? 

• Liker 1
Skrevet

Forstår begge parter her. Dere har begge gode grunner for hva dere ønsker. Hadde mannen tenkt å søle vekk pengene på sportsbil og luksusferier, hadde jeg bare vært på din side, og ansett mannen som økonomisk ufornuftig.

Er det mulig med et kompromiss? Kunne dere lagt noen av pengene i lånet, og du gått ned i stillingsprosent for en tid?

Anonymkode: 17ecd...08a

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at dere burde investerer pengene, og ikke tenke at dere skal bruke av de. Når investeringen gir avkastning, så kan dere snakke om hva dere skal bruke DE pengene på. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grådig mann??? Fordi han tenker annerledes enn henne? Hjelpes! 

Grådig og tenker egentlig mest på seg selv, som ikke er så unormalt mannfolk fenomen

• Liker 6
Skrevet

Kan du ikke sette av en sum til pensjonsparing, og resten på huset. Om dere får nedbetalt endel av huslånet vil vel boutgiftene bli mindre, slik at det ikke nødvendigvis er noe problem at du jobber mindre en periode. Og pensjonssparingen vil dekke tapet for den perioden det er behov for mindre stilling. 

Anonymkode: e6691...edd

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det det. Du spilte og du vant. Han hadde ikke noen finger med i det spillet. Han har strengt tatt ikke noe med hva du bruker din gevinst på. 

Hyggelig av deg å inkludere han, men det at dere er gift gjør ikke at du slutter å eksistere som individ med egne rettigheter.

Beror på flere forhold. Har dere felles økonomi og lottokupongen er betalt av felles midler, er gevinsten også felles.

Dersom dere har separat økonomi, vil den som har vunnet disponere pengene selv. Ved et brudd skal de imidlertid deles.

• Liker 5
Skrevet
Puny skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at dere burde investerer pengene, og ikke tenke at dere skal bruke av de. Når investeringen gir avkastning, så kan dere snakke om hva dere skal bruke DE pengene på. 

Problemet med det er at det er NÅ det brenner..  Vi har blitt forespeilet at sykdommen til barnet vårt vil bedre seg drastisk når det er noen år gammelt, og at sykdommen er verst nå. Derfor trenger jeg mest sannsynlig ikke å jobbe redusert når det roer seg ned. 

Ts

• Hjerte 5
Skrevet

Dere har rett begge to.

Han fra et økonomisk ståsted, du fra et praktisk. 

Så hva veier tyngst i hverdagen?   Det økonomiske eller det praktiske? 

Anonymkode: f98b5...3db

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

TS sier at hun følger barnet fordi hun er «best» til det m.v. Ikke sikkert det er til hjelp for barnet at far blir tvunget. Det kan jo være at han vil ta mer del må også, men at mor roer barnet best… 

Jada, jada, jada. Poenget er at han ikke skjønner belastningen fordi han ikke står i situasjonen. Om far må tvinges til å ta omsorg for egne barn, har han kanskje ikke noe i en familie å gjøre. Det er så teit når far slipper fordi far ikke kan. Med mindre han er evneveik kan han. Da kan belastningen deles på to, ingen blir utslitt og må gå ned i stilling og lottogevinsten kan brukes på lånet. Nå skal lånet betales ned og TS yte fullt hjemme og på jobb. Strikket kommer til å ryke, og ingen kommer til å ha glede av en nedbetalt bolig da.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ekteskapsloven setter begrensninger.

Dette er ikke arv eller midler som tas med inn i ekteskapet.

Anonymkode: dfabb...b6b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...