Gå til innhold

Når er barn store nok til å komme seg på skolen selv, legge seg selv? Altså ingen voksne hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en blir skilt med barn så må man jo fremdeles på jobb...

Min jobb gjør det umulig å levere i barnehagen, så mannen gjør det, og jeg henter.  Jeg går hjemmefra før noen våkner.

Har en på 6 og en på snart 3, så er jo noen år til de klarer seg selv. Men ca når er det trygt at jeg går hjemmefra før 06, slik at de må komme seg opp, spise frokost, låse seg ut og komme seg på skolen? Er kun 10 min å gå til skolen, ikke særlig trafikk. En ekstremt sjelden gang jobber jeg kveld, da må de evt legge seg selv. Men det er så sjeldent at jeg nok kan få hjelp av bestmor. Ellers har jeg ingen som kan hjelpe på morgenen.

Aupair er ikke noe jeg kan få råd til, er glad om jeg får råd å kjøpe noe alene en gang. 

Hvordan får dere skilte hverdagen til å gå opp, og er det noen som lar være å gå fra ett ekteskap som overhodet ikke fungerer fordi dere har for små barn til å klare hverdagen alene?

Skifte jobb hjelper ikke, ender opp med "feil" arbeidstider evt skift uansett.

Anonymkode: 7212c...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytter jobb/går ned i tid slik at logistikken går opp. 

Anonymkode: f8247...8e5

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Datteren min stod opp, spiste frokost og dro på skolen etter hun hadde fylt åtte år. Det samme gjorde bonusdatter. Bonussønn var ikke klar for dette før han var ni år. 

Skrevet

Har en venninne som valgte å bli i et ekteskap med en notorisk utro ektemann kun for å få kabalen til å gå opp. Så fort barna ble store nok til å klare seg selv på morgenen ble han kastet ut. 

Anonymkode: c3131...b1b

• Liker 2
Skrevet

Tror det kan variere fra barn til barn, noen må jo bli dratt/sparket opp av senga som 18-åringer, mens andre fikser alt selv som 9-10 åringer. Det har jo litt med om du oppdrar dem til å bli selvstendige også. Men det er jo uansett et stort ansvar for den eldste å både komme seg av gårde selv og ha ansvar for den yngste. Kunne du kanskje ha alliert deg med noen naboer du stoler på, eller betalt en student eller noe for å få dem opp og av  gårde om morgenen?

Skrevet

Dette er jo veldig individuelt, men når minste ikke en gang er tre så er det jo mange år til. Hvis du planlegger brudd og ikke kan bytte jobb, så må jo mannen ha hovedansvaret frem til barna er så store at det vil fungere med 50/50 og din jobb. 

Anonymkode: 053dc...c48

• Liker 2
Skrevet

Min 10- åring har klart det en god stund. 12-åringen fikser det ikke...

Anonymkode: 32f74...329

Skrevet

Vil si minimum 8-9 år før de kan klare seg alene om morgenen. 
Om kvelden minimum 12-13 år. 
Å legge seg er en veldig sårbar situasjon så der må de gjerne være eldre. 
Min 12 åring er langt fra klar til å fikse leggesituasjon alene. Men på dagtid klarer hen mange timer alene! 

Anonymkode: 3c696...928

Skrevet

10-åringen her klarer det. Han tar med minsten på 6 år på skolen. 

Anonymkode: 4c710...49f

Skrevet

Jeg har en jobb med fleksitid og jobber inn mye den uken jeg ikke har barna hos meg.

For min del hadde det ikke fungert å ha faste vakter/arbeidstider, til det er det ene barnet for krevende og umodent til at hun kan ordne seg selv på mange år ennå. 

Anonymkode: 006c2...f75

• Liker 1
Skrevet

Min sønn er så ekstremt sosete og tankeløs om morgenen når han er trøtt, at han aldri har klart å stå opp selv i skoletiden. Han hadde kommet for sent hver eneste dag og gått glipp av mye undervisning.

Anonymkode: f5e8f...b16

Skrevet

Hvis dette blir veldig vanskelig for deg er kanskje det beste å holde ut til begge klarer å gå til skolen selv. Men det forutsetter at ekteskapet er trygt og dere klarer å holde konfliktnivået nede. 

Kan du ta noe tilleggsutdanning slik at du får dagjobb og fleksibel arbeidstid? 

Lykke til og føler med deg ❤️

Anonymkode: 4735b...121

Skrevet

Tror du kanskje bør beregne fem år til ihvertfall hvis man tenker om morgenen.

Å legge seg alene om kvelden sitter for mange barn langt inne ganske lenge, men det er kanskje enklere å få en fast barnevakt de kveldene det gjelder enn å få hjelp om morgenen.

Anonymkode: 15e3a...ba2

Skrevet

Min 9 åring hadde ikke kommet seg opp alene på morgenen,  vi må dra henne ut av senga. 

Anonymkode: 503fa...7e2

Skrevet

Mine to som går i 4. og 5. klasse har gjort dette i hele dette skoleåret da jeg startet i ny jobb i august. Eldste hadde gjort det i 4. klasse også om hun måtte. 

Anonymkode: 246ee...ee3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis en blir skilt med barn så må man jo fremdeles på jobb...

Min jobb gjør det umulig å levere i barnehagen, så mannen gjør det, og jeg henter.  Jeg går hjemmefra før noen våkner.

Har en på 6 og en på snart 3, så er jo noen år til de klarer seg selv. Men ca når er det trygt at jeg går hjemmefra før 06, slik at de må komme seg opp, spise frokost, låse seg ut og komme seg på skolen? Er kun 10 min å gå til skolen, ikke særlig trafikk. En ekstremt sjelden gang jobber jeg kveld, da må de evt legge seg selv. Men det er så sjeldent at jeg nok kan få hjelp av bestmor. Ellers har jeg ingen som kan hjelpe på morgenen.

Aupair er ikke noe jeg kan få råd til, er glad om jeg får råd å kjøpe noe alene en gang. 

Hvordan får dere skilte hverdagen til å gå opp, og er det noen som lar være å gå fra ett ekteskap som overhodet ikke fungerer fordi dere har for små barn til å klare hverdagen alene?

Skifte jobb hjelper ikke, ender opp med "feil" arbeidstider evt skift uansett.

Anonymkode: 7212c...1aa

Komme seg på skolen selv? Når de ikke har lang skolevei er det greit når de er 8 år ca. Så lenge barnet er modent nok til å ta ansvar for alt selv samt passe tiden.

Legge seg selv? Når de er ca 14 år. Ingen barn skal trenge å legge seg alene i et tomt hus.

Når jeg jobbet turnus valgte jeg å la barna bo mest hos far (som jobbet dagtid). Søkte så på nye jobber hvor jeg kun jobber dagtid og ikke helg. 

Helt uaktuelt å la barna lide pga turnusarbeid.

Anonymkode: df4d6...5f4

• Hjerte 1
Skrevet

dette gjorde jeg allerede på barneskolen... 

Anonymkode: 2a31e...de8

Skrevet

De kan vel gå hjem fra skolen når de er i 3 eller 4 klasse, er så forskjellig om barn syns det er skummelt eller gøy

å legge seg selv… mye senere, barn kan være redde i sitt eget hus om de er alene 

Anonymkode: 9d47e...d9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

10-åringen her klarer det. Han tar med minsten på 6 år på skolen. 

Anonymkode: 4c710...49f

Får han stelt, fått i mat og ser til at 6-åringen får med sekk og sånn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min 9 åring hadde ikke kommet seg opp alene på morgenen,  vi må dra henne ut av senga. 

Anonymkode: 503fa...7e2

Da legger hun seg for sent

Anonymkode: 7810b...432

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...