Gå til innhold

Hvordan finne venner i voksen alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå gått 3 år uten en eneste venn eller bekjent annet enn familie og min eks kjæreste. Jeg og eksen gjorde det slutt for noen dager siden, og nå innser jeg hvor utrolig alene jeg er uten han. Jeg har hatt angst og depresjon i masse år som har holdt meg tilbake, men jeg ønsker å bli kjent med nye mennesker. Probleme er at jeg vet ikke hvordan. Jeg jobber ikke enda, er 23 år gammel og nybakt mamma. Hvor kan jeg starte får å  bli kjent med nye mennesker?

Forresten er jeg i en barselgruppe som er veldig fin, men de andre er damer i 30 årene og på et veldig annerledes sted i deres liv enn meg. Jeg ønsker venner nærmere min alder.

Jeg er åpen for hva som helst av forslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må starte med å være åpen for venner som er ulik deg i alder. En av mine beste venner er 12 år yngre enn meg (hun 29 med små barn, jeg 41 med tenåringer og skolebarn). Jeg hadde gått glipp av et ekstremt verdifull vennskap hvis enten hun eller jeg var opptatt av alder.

Anonymkode: bbc99...17f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Når du er alene med barn, er det gjerne enklere å få venner som også har små barn. Prøv deg på diverse babyaktiviteter. 

Babysang, babysvømming, åpen barnehage om det finnes der du bor, osv. 

Jeg var forøvrig "Hun gamle" I min barselgruppe, og hadde null kjemi med de andre mødrene i barselgruppen jeg var i, så jeg skjønner det med at det er vanskelig om man er på ulikt sted i livet. Spesielt om man blir sett litt sånn ned på som "Hun unge" eller "Hun gamle". 

Anonymkode: 62d99...e6d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du er alene med barn, er det gjerne enklere å få venner som også har små barn. Prøv deg på diverse babyaktiviteter. 

Jeg var forøvrig "Hun gamle" I min barselgruppe, og hadde null kjemi med de andre mødrene i barselgruppen jeg var i, så jeg skjønner det med at det er vanskelig om man er på ulikt sted i livet. Spesielt om man blir sett litt sånn ned på som "Hun unge" eller "Hun gamle". 

Akkurat dette jeg mener med min barselgruppe

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men kjemi har jo ikke noe med alder å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke noe kjemi med disse damene utenom barselgruppen, dessverre. 

Skrevet

Føler med deg. Jeg sliter også med å få meg nye venner. Har lyst til å være mer sosial, men mangler noen å være det med. Har noen venner, men de er andre plasser i livet og har andre venner de henger mer med enn meg.  Blir 26 og har en baby og en 2 åring. 

Anonymkode: f3aac...62d

Gjest Ghostface
Skrevet (endret)

Skulle gjerne ha visst det selv. Har selv vært venneløs de siste ti årene. Har noen online venner, men det er ikke helt det samme ...

Endret av Ghostface
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Føler med deg. Jeg sliter også med å få meg nye venner. Har lyst til å være mer sosial, men mangler noen å være det med. Har noen venner, men de er andre plasser i livet og har andre venner de henger mer med enn meg.  Blir 26 og har en baby og en 2 åring. 

Anonymkode: f3aac...62d

Er kjempe vanskelig i voksen alder å finne venner, synes jeg. Man kan ikke bare dra på skolen lenger pg treffe forskjellige mennesker. 

Jeg skulle ønske jeg forstod tilbake for noen år siden hvor viktig det er å ta vare på venner og bekjente man hadde.

Skrevet
Ghostface skrev (13 timer siden):

Skulle gjerne ha visst det selv. Har selv vært venneløs de siste ti årene. Har noen online venner, men det er ikke helt det samme ...

Jeg har selv venner online, men man vil jo f.eks kunne dra ut å være med noen også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, men når folk avskriver deg allerede før de vet om de kunne fått kjemi med deg, bare fordi du stikker deg ut som "Hun gamle" eller "Hun unge" eller "Hun med de rare klærene", så er det uansett lett å få venner ;)

Skrevet

Nybakt mamma og "slått opp med kjæresten"? Hjelpes..

Anonymkode: eef87...c70

Skrevet
Anonymbruker1123 skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke noe kjemi med disse damene utenom barselgruppen, dessverre. 

Jeg kjenner meg igjen. Har gått mange år uten venner. Trodde jeg skulle bli kjent med noen da vi fikk barn, men barselgruppen var katastrofe (det er forsåvidt helsestasjonen også, vi var tre på barselgruppa), babysangdamene var også helt annerledes enn meg, og de to som jeg matchet litt med, bodde lenger unna og hadde travle liv med flere barn, familie og annet å følge opp. 

Anonymkode: 3243b...104

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men når folk avskriver deg allerede før de vet om de kunne fått kjemi med deg, bare fordi du stikker deg ut som "Hun gamle" eller "Hun unge" eller "Hun med de rare klærene", så er det uansett lett å få venner ;)

Noen gjør det. Men ikke alle. Jeg bryr meg null og niks om alder eller om vi har barn på samme alder! ☺️ Har ikke hatt så mange venner selv, så vet det ikke er lett. Men mine nærmeste venninner - som har kommet de siste årene - er noen år yngre enn meg. 

Skrevet

Samme problemet her. Har kun 1 venninne som jeg henger med 1-2 ganger i måneden. Utenom det er jeg stortsett alene eller med familien eller typen. Føler at når jeg prøver å bli kjent med folk så forblir de bare bekjente. Jeg kommer liksom ikke over kneiken fra bekjent til vennskap. Heldigvis trives jeg mye i eget selskap så er ikke noe som går utover hverdagen min sånnsett.

• Hjerte 1
Gjest Ghostface
Skrevet
Anonymbruker1123 skrev (10 timer siden):

Jeg har selv venner online, men man vil jo f.eks kunne dra ut å være med noen også.

Det er det jeg mener med at det blir ikke det helt samme siden de bor langt unna. Man får ikke finne på ting sammen, man bare holder kontakt. Det blir noe fraværende. Så savner venner i nærmiljøet, men bor på et lite sted og da er det vanskelig å finne noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...