AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Bestevennen til barnet mitt bor utenfor skolekretsen vår, men vil gjerne begynne på vår nærskole - hun går i barnehage utelukkende med barn som skal begynne på denne skolen. Skolen er dessverre ganske full, så hun vil sannsynligvis få avslag på søknad om å få begynne på denne skolen. Kan jeg få problemer av noe slag hvis jeg sier ok til at barnet (og en av foreldrene) melder adresseendring til min adresse for å få plass på skolen? Vil gjerne gjøre det jeg kan for å hjelpe til så dette ordner seg. Anonymkode: 96485...173
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Det er jo ikke lov å melde flytting til et sted hvor man faktisk ikke bor. Dette vil også fort bli oppdaget. Folk vet jo hvor de andre i klassen bor. Det er også helt vanlig at klasser går rundt og besøker alle husene til alle i klassen (i skoletiden). Så dette blir fort veldig trøblete. Anonymkode: 527e6...164
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke lov å melde flytting til et sted hvor man faktisk ikke bor. Dette vil også fort bli oppdaget. Folk vet jo hvor de andre i klassen bor. Det er også helt vanlig at klasser går rundt og besøker alle husene til alle i klassen (i skoletiden). Så dette blir fort veldig trøblete. Anonymkode: 527e6...164 Når ble det vanlig? I skoletiden er vel barna på skolen, alternativt skoletur, ikke på kikketur på alle foreldrenes hus? Kan se for meg at en del får litt angst i så fall, dersom det er normalt at hele klasser reiser på kikketur på husa til alle i klassen. Anonymkode: 040ca...1a3 5
Splittbinders Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 Ja både du og de kan få probleme, for dette er ikke lov. Folkeregistert adresse skal være der du bor.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #5 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Bestevennen til barnet mitt bor utenfor skolekretsen vår, men vil gjerne begynne på vår nærskole - hun går i barnehage utelukkende med barn som skal begynne på denne skolen. Skolen er dessverre ganske full, så hun vil sannsynligvis få avslag på søknad om å få begynne på denne skolen. Kan jeg få problemer av noe slag hvis jeg sier ok til at barnet (og en av foreldrene) melder adresseendring til min adresse for å få plass på skolen? Vil gjerne gjøre det jeg kan for å hjelpe til så dette ordner seg. Anonymkode: 96485...173 Vet om flere som har gjort det. Er faktisk uproblematisk. Bortsett fra at all post kommer til deg da. Anonymkode: 9df6b...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 Så lenge denne moren ikke får noen stønader som fra nav burde ikke dette være noe problem som jeg kan se. Anonymkode: ac8e3...22b 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 Dere må også gi en begrunnelse på flytting til nav/folkeregisteret. Når vi flytta frå nabobyen her så melde vi flytting på meg og barna slik at alt skulle være i orden til skolestart. Mannen skulle melde flytting litt senere pga arbeid. Da fikk vi skjema som måtte fylles ut før de kunne godkjenne flytting av barna. Spørsmål ang hvorfor vi voksne ikke bodde sammen osv var en del av det. Anonymkode: 77e31...7cc
Splittbinders Skrevet 14. februar 2022 #8 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet om flere som har gjort det. Er faktisk uproblematisk. Bortsett fra at all post kommer til deg da. Anonymkode: 9df6b...7b8 Ja og bortsett fra at reglene sier at du skal være folkeregistrert der du faktisk bor da. Ektefeller får forøvrig ikke uten videre bo forskjellige steder, og vil tro de stiller spørsmålstegn når det gjelder samboere også. For det høres ut som en av foreldrene til nevnte barn skal fortsette å være registrert på riktig adresse? Folkeregistert handler om mer enn bare hvor posten sendes og hvilke skolekrets man hører til. Anbefaler deg å lese deg opp på dette hvis dette er noe du faktisk på alvor vurderer. 2
Drizzt Skrevet 14. februar 2022 #9 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke lov å melde flytting til et sted hvor man faktisk ikke bor. Dette vil også fort bli oppdaget. Folk vet jo hvor de andre i klassen bor. Det er også helt vanlig at klasser går rundt og besøker alle husene til alle i klassen (i skoletiden). Så dette blir fort veldig trøblete. Anonymkode: 527e6...164 Hva? Hvor? Aldri hørt om det. Ikke praksis på skolen hvor eldste går iallefall 😄 Ellers enig i resten av innlegget - man finner ut fort hvor noen egentlig bor når ungene begynner å besøke hverandre, overnatte hos hverandre, osv. TS, jeg synes det er dumt at barnet går i barnehage med barn som skal starte på en annen skole, men det er ikke en løsning å melde fiktiv flytting hos deg hvis de reelt sett ikke bor der. Det kan skape bare flere problemer for foreldrene. Så er det i tillegg juks siden skolen allerede er full. En venninne av meg kjøpte ultradyr leilighet i et område kun på grunn av skolekrets, men så viste det seg at skolen var full og hennes barn fikk plass i naboskolekretsen istedet. Moren var helt fra seg fordi hun kjøpte leilighet kun på grunn av skolen. Så det er ingen garanti at dette barnet får plass der hvis skolen er full.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #10 Skrevet 14. februar 2022 Næh. Du får ikke problemer av dette. Unntaket er dersom du mottar stønader som aleneforsørger. Da vil NAV kunne reagere på at du plutselig har "samboer". De aktuelle foreldrene vil derimot fort få noen skattemessige utfordringer om de ikke bor på samme adresse. Kan korrigeres, men litt masete. Anonymkode: 5d8b2...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #11 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo ikke lov å melde flytting til et sted hvor man faktisk ikke bor. Dette vil også fort bli oppdaget. Folk vet jo hvor de andre i klassen bor. Det er også helt vanlig at klasser går rundt og besøker alle husene til alle i klassen (i skoletiden). Så dette blir fort veldig trøblete. Anonymkode: 527e6...164 Det er ikke vanlig, nei. Anonymkode: 59775...51a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #12 Skrevet 14. februar 2022 Det blir nok et forklaringsproblem etterhvert. Men hvorfor ikke bare akseptere at barnet på begynne på sin lokale skole og forholde seg til det? Barnet vil få venner der også, og kan likevel holde kontakt med de fra bhg. De fleste er ikke venner med bhgvennnene sine hele livet. Men jeg kan gi ett eksempel på problem, nemlig at f.eks helsehjelp kan tildeles ut fra bosted. Ganske kjipt om ungen er f.eks i en ulykke og får tilbud A fremfor B fordi vedkommende er folkeregistrert der det er, og ikke der det faktisk bor. Det kan også bli trøbbel ved behov for stønader fra det offentlige, eller om foreldrene går fra hverandre. Anonymkode: a44dd...899
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå