AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Dere som fikk fødselsdepresjon med første barnet, hvordan gikk det da dere fikk andre? Har man høyere risiko for å få det ved andre dersom man hadde det etter første? Vet ikke om jeg orker en til dersom det er sannsynlig med samme forløp 😕 Anonymkode: d6707...5e2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Har man hatt fødselsdepresjon før, får ca 50% det igjen ved senere fødsler. Men, man må se på bakgrunnen til fødselsdepresjonen. Jeg fikk fødselsdepresjon med førstemann. Han var en ekstremt krevende baby (high need baby), med kolikk og ekstremgulping, og på toppen store ammeproblemer, og alt var så hemningsløst dritt. Da vi skulle ha nestemann, ba jeg om samtale med psykologen på helsestasjonen. Hun mente det ikke var noen større fare for at jeg skulle få fødselsdepresjon enn det var for andre som ikke hadde hatt det. Fødselsdepresjonen min var nok utløst av diverse ting som skjedde på barsel (som sykehuset beklaget for i etterkant..), og at babyen min var så ekstremt krevende. Lillebroren var ca tusen ganger lettere.. En helt normal baby. Og jeg fikk ikke fødselsdepresjon. Det var så sinnsykt mye lettere denne gangen. Anonymkode: 8ee53...a63 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har man hatt fødselsdepresjon før, får ca 50% det igjen ved senere fødsler. Men, man må se på bakgrunnen til fødselsdepresjonen. Jeg fikk fødselsdepresjon med førstemann. Han var en ekstremt krevende baby (high need baby), med kolikk og ekstremgulping, og på toppen store ammeproblemer, og alt var så hemningsløst dritt. Da vi skulle ha nestemann, ba jeg om samtale med psykologen på helsestasjonen. Hun mente det ikke var noen større fare for at jeg skulle få fødselsdepresjon enn det var for andre som ikke hadde hatt det. Fødselsdepresjonen min var nok utløst av diverse ting som skjedde på barsel (som sykehuset beklaget for i etterkant..), og at babyen min var så ekstremt krevende. Lillebroren var ca tusen ganger lettere.. En helt normal baby. Og jeg fikk ikke fødselsdepresjon. Det var så sinnsykt mye lettere denne gangen. Anonymkode: 8ee53...a63 Tusen takk for svar! Huff, det høres ut som en tøff periode for dere ja. 50%, det er jo ganske høy sannsynlighet 😕 Også her var det en tøff start som sikkert ikke hjalp på saken, men har hatt depresjon før i livet så hvem vet. Ønsker å få oppleve en fin barseltid og permisjon også, ikke bare ha denne kjipe erfaringen. Ba du om samtale før du ble gravid? Anonymkode: d6707...5e2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tusen takk for svar! Huff, det høres ut som en tøff periode for dere ja. 50%, det er jo ganske høy sannsynlighet 😕 Også her var det en tøff start som sikkert ikke hjalp på saken, men har hatt depresjon før i livet så hvem vet. Ønsker å få oppleve en fin barseltid og permisjon også, ikke bare ha denne kjipe erfaringen. Ba du om samtale før du ble gravid? Anonymkode: d6707...5e2 Ja. Alle helsestasjoner har psykolog tilknyttet seg, og det er bare å ringe og be om time. Det er et veldig lavterskeltilbud, så du trenger ikke noen henvisning eller noe som helst. Anbefales på det sterkeste. Anonymkode: 8ee53...a63 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja. Alle helsestasjoner har psykolog tilknyttet seg, og det er bare å ringe og be om time. Det er et veldig lavterskeltilbud, så du trenger ikke noen henvisning eller noe som helst. Anbefales på det sterkeste. Anonymkode: 8ee53...a63 Da tror jeg at jeg skal gjøre det Ønsker oss kanskje flere, men må i så fall bygge meg opp fysisk og mentalt først. Og vite hva som går an å legge av planer sammen med jordmor o.l. Anonymkode: d6707...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå