Gå til innhold

Nan tilbehør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått dilla på å lage nan, men noen anbefalinger her til egnet tilbehør som ikke krever mye jobb?
Tenker på å spise brødet til kvelds, altså ikke middag dette. 

Raita er jo selvfølgelig en mulighet, men er det andre ting man kan dyppe det i?

Anonymkode: 12f9c...4e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken som helst indisk gryte passer fint. Daal, korma, chana masala o.l er mine favoritter. 

Anonymkode: 441d5...bad

Skrevet

Nå tenkte jeg på noe litt enklere, ala dip. 

Skrevet

Ulike chutneyer?

Anonymkode: 1ba28...ded

Skrevet

Ja lurt! Takk!

Skrevet

Tatziki. 

Anonymkode: 452b3...57d

Skrevet

Ajvar

5-6 røde søtpaprika (ca. 500-600 g) eller tilsvarende vanlige røde paprika 
1 liten aubergine (150-200 g) 
2 hvitløksfedd 
1 ts sukker 
1 ss sitronsaft  
2 ss extra virgin olivenolje 
salt og pepper

Sett ovnen på 250 grader, over- og undervarme.

Fordel hel paprika, aubergine og hvitløksfedd (med skallet på) på et bakepapir på en ovnsplate. Sett i ovnen og stek til både paprika og aubergine er brente på utsiden, helt myke og har kollapset, 30-40 minutter for hvitløk og søtpaprika og inntil en times tid for aubergine og vanlig paprika. Vend minst en gang underveis. Ta ut hvitløksfeddene samtidig med paprikaen.

Ha paprikaen i en bolle og dekk med plastfolie eller tett lokk. Etter 15-20 minutter, ta av paprikaskinnet og paprikainnmaten med hendene. Ta gjerne bort de hvite strengene om du orker, de kan være litt bitre så da får du en mer delikat og finere smak. Ikke bli fristet til å rense paprikaen under rennende vann, da mister du mye smak.

Når auberginen er kald nok, skrap ut innmaten og kast skinnet. Skjær noen kutt på tvers, så unngår du lange auberginestrenger i sluttresultatet. Gjør det samme med hvitløk.

Ha paprikakjøtt, auberginekjøtt, hvitløk, sukker, sitronsaft og olivenolje i en bolle og bland sammen med en stavmikser eller liknende til den har en konsistens du liker; jeg liker min ganske grov. Smak til med salt og pepper og evt. mer sitronsaft eller sukker. Holder noen dager i en ren, tett beholder i kjøleskap. Dekker du toppen med litt olivenolje holder den enda lenger

Korianderdip

50 g Pinjekjerner 
En hel potte Koriander  1 stor Avokado 
1,5 lime Limesaft 
1-1,5 ts Salt 
1 ts Pepper 
1 ts Sukker 
3 ss Olje 
2 ss Vann

Rist pinjekjernene i en tørr varm panne til de er gyldne og sett til side. I en liten blender har du koriander, avokado, limesaft, salt, pepper, sukker, olje og vann. Blend sammen til du har en jevn dip.

Tilsett pinjekjernene og blend alt sammen en siste gang.

Anonymkode: 2ce05...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...