AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Jeg har ikke fullført noen utdanning, kun jobbet med å holde hodet over vann etter et liv i traumer. Nå er jeg klar for å jobbe, utdanne meg og å leve, jeg har jobbet hardt med meg selv for å komme hit. Jeg ønsker ikke høyskole og denslags, jeg ønsker yrkesvalg og læreplass. Hvordan kan jeg få til det i en alder av 28? Anonymkode: 6e572...595
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Ta kontakt med opplæringskontoret for det aktuelle faget i ditt fylke. Når du ikke har ungdomsrett, har du ikke krav på mer videregående opplæring - men det kan jo være at det finnes en bedrift som tar deg inn som voksenlærling. Anonymkode: 1b0e5...4ee
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 Det er mer komplisert. Men hvis da kan reise et stykke kan det gå. F.Eks bor du på Lillestrøm kan det være ledige plasser på Skarnes (mer landlig) etter inntak. Ring og spør hovedlærer på linjen du vil starte på. De veit mye og kan gi deg råd. Neste utfordring er å få lærlingplass i en bedrift når bedriften ikke får støtte for å ha deg der. Dvs at du i praksis bør satse på større firma som ikke trenger tilskuddet fra fylkeskommunen. Som f.eks Skanska, bane Nor og andre større eller statlige eide entreprenører. Trøsten får være at du er ikke alene om denne problemstillingen. Norge er full av ungdommer/unge voksne som "valgte" studie etter press fra foreldre. Når de ikke gikk pga fravær/stryk prøver de igjen på yrkesfag. Men da har de brent opp utdanningspenger på veien slik at de ikke har penger igjen til bedriften som evt. kan gi dem lærlingeplass. Anonymkode: b547d...d53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå