Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge brukte du folat?

Jeg er snart 12 uker gravid og har brukt en multivitamin med 400mg folat hele tiden. Har skjønt det som at man skal ha folat til og med uke 12. Jeg kunne likevel tenke meg å fortsette med det samme multivitaminet videre også?

Anonymkode: 41076...c21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar hele svangerskapet og etterpå 😊 Er ikke skadelig.

Anonymkode: 16e8e...d52

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tar hele svangerskapet og etterpå 😊 Er ikke skadelig.

Så fint, da fortsetter jeg bare, takk! 😊

Anonymkode: 41076...c21

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor om å slutte etter uke 16.

Anonymkode: 398a4...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av jordmor om å slutte etter uke 16.

Du kan slutte da, men det er ingenting i veien for å fortsette 😊

Skrevet

Jeg fortsatte med mulitivitamin som har folat i seg, samme mengde som den du har, såvidt jeg vet er det ikke farlig (isåfall hadde de vel ikke solgt multivitamin som inneholdt folat :P) Tar ikke noe annet med folat ved siden av da. Og ja fastlegen min sa også at jeg kunne slutte med folat i uke 12 men det er vel bare at da er det ikke viktig for fosteret lenger. 

Anonymkode: 62a3f...359

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan slutte da, men det er ingenting i veien for å fortsette 😊

Tydeligvis ulike råd å få(som det er med så mangt), men jeg fikk inntrykk av at jeg måtte slutte. Jeg var også over 16 uker på det tidspunktet.

Skrevet

Folat er vannløselig vitamin og overflødig tisses ut. Så null problem å fortsette å ta.

Anonymkode: f6798...f55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er absolutt ingen god grunn for å slutte. Alle kvinner i fruktbar alder, som vurderer/planlegger å få barn bør ta tilskudd. Det er for de fleste "for sent" å begynne når de allerede er gravide. 

Anonymkode: 12f4e...9fa

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er absolutt ingen god grunn for å slutte. Alle kvinner i fruktbar alder, som vurderer/planlegger å få barn bør ta tilskudd. Det er for de fleste "for sent" å begynne når de allerede er gravide. 

Anonymkode: 12f4e...9fa

Nå er jo sjansen for at TS skal bli gravid på nytt mens hun allerede er gravid nokså lav da 😄 

Men ja det er sant at det anbefales å ta allerede mens man prøver, greit å bare starte med en gang man slutter på prevansjon, 400ug om dagen som er i vanlig folat-tilskudd eller multivitamin er ikke farlig selv om man ikke direkte trenger det, så bare å ta.

Anonymkode: 62a3f...359

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...