AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 Merker mer og mer at det er skikkelig vanskelig å få seg jobb som betaler bra. Jeg har bare erfaring i serviceyrket, og får dermed kun jobber innenfor dette. Altså servitør etc. Og det betaler ikke all verden i timelønn. Blir så bekymret for fremtiden min, for hvem ønsker vel å slite seg ut i 8 timer daglig som servitør, og får betalt lite? Jeg brenner ikke for dette heller. Jeg har ingen andre interesser og kommer meg ikke noen andre vei uten utdanning føler jeg. Det er vel sant at man ikke kommer seg langt karrieremessig dersom man ikke har en utdanning? Hvis jeg skulle ha startet en utdanning nå, hadde jeg måtte tatt opp flere fag. Det er bare det som stopper meg fra å gjøre dette. Anonymkode: 57132...2dc
Hareena Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Hei, det kan være tungt å komme seg noen vei som ung uten utdanning i dag. Du trenger ikke ha en brennende interesse for et fag for å ta utdanning i det, men prøve å finne noe som høres ok ut for deg. Vil anbefale deg å ta kontakt med en rådgiver på opplæringskontoret i den fylkeskommunen du bor i, men først må du ha noen ideer selv. Gå inn her https://utdanning.no/ for å få inspirasjon. Der ligger 7225 ulike utdanninger beskrevet. Siden du har erfaring fra serviceyrker, vil du ha gode muligheter til å jobbe litt mens du er under utdanning. Du har allerede gjort deg opp noen tanker rundt manglende utdanning og det er første skritt på veien, det er slett ikke for sent.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Skrevet 14. februar 2022 Hva så om du må ta opp flere fag? Alternativet er jo som du selv skriver å fortsette i dårlig betalte jobber i servicebransjen. Kan ikke være så mye å lure på. Anonymkode: 688c2...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 Hei du! Kan det være aktuelt å ta fagbrev i noe industrirettet? Hvis du bor i Trøndelag bør du lese om Trøndelagsmodellen. De starter med en runde i disse dager, gode muligheter for å komme inn i et løp som voksenlærling. Anonymkode: 299aa...e23 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #5 Skrevet 14. februar 2022 Joda, det går, men du må søke jobber som da ikke går inn under restaurant osv og heve blikket litt. Og såklart skille deg ut på intervju og søknad med klare visjoner for hvorfor du søker og hva du kan bidra med. Jeg har ingen utdanning men jobber som finansrådgiver i bank og har over 600 000 kr I året. Startet som telefonintervjuer, tok salgsjobber for så å få jobb innenfor kundesenter inkasso og så kundesenter forsikring. Vi hadde flere fra restaurantbransjen som jobber innenfor forsikring, men det kreves som sagt at man "kommer på" at det går an 😊 du har jo god erfaring fra service, så det kan være midt i blinken sånn sett og gir deg en fot innenfor finans. Anonymkode: cb5aa...dd3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 Det er mange veier til Rom. Jeg har bare videregående og pleide å jobbe på burger king, fikk et vikariat som arkivansvarlig i en statlig bedrift for 8 år siden, og nå er jeg fulltidsansatt i samme stilling. Anonymkode: 384ea...8fe
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 Jeg er i samme båt, droppet ut av VGS og nå i en alder av 27 har jeg endelig skjønt at jeg trenger en utdanning... Nå har jeg den beste jobbe jeg kan få uten, og jeg er møkk lei, men alternativene er å jobbe i butikk eller som servitør og det vil jeg hvertfall ikke. Så nå skal jeg ta permisjon fra jobb og ta alle fagene jeg mangler, og så studere. Aner ikke hva, men noe er bedre enn ingenting! Har gått glipp av utallige jobber der jeg var likt med en annen, men den andre hadde fullført VGS/studerte - og dette var typ kassa på Kiwi jobber! Fantastisk for selvtilliten... Joda, det går sikkert, men det er et tungt arbeidsmarked som det er og uten utdanning stiller du enda svakere. Kanskje det er noe fagbrev du kunne tatt? Anonymkode: 33aad...07f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #8 Skrevet 14. februar 2022 Hva er årslønna di da? Man tjener ikke fantastisk med bachelor innenfor helse - og omsorg altså, så ville holdt meg unna det, om målet er 600.000,- i året liksom. Det er jo en givende jobb da. Å ta et fagbrev kan være hensiktsmessig for deg, hvis du er litt handy fra før. Da slipper du kanskje unna en del studielån, som vi lønne seg på sikt. Anonymkode: dbbdb...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå