Million Skrevet 14. februar 2022 #1 Skrevet 14. februar 2022 (endret) Jeg har fått med meg de nye reglene om fire dager isolasjon + et feberfritt døgn. Men er det noen som vet hvor lenge man sies å være faktisk smittsom etter utbrudd av sykdommen? Jeg testet negativt på pcr test mandag forrige uke. Sønnen min testet positivt samme mandagen på pcr. Så ventet jeg et par dager, og testet jeg med selvtest hjemme onsdag, og fikk positiv. Som ventet, siden jeg bor sammen med min voksne sønn som fikk positiv test to dager før meg og hadde symptomer fra dagen før pcr testen. Spørsmålet mitt er; når jeg testet positivt på onsdag forrige uke, hvor lenge er jeg smittsom? Hva hvis jeg skal ha besøk? Må jeg utsette dette i ukesvis? Skal jeg teste meg hjemme dagen før? Vil hjemmetestene vise positive i lange tider, selv om man ikke er smittsom lenger (mener jeg leste noe om det)? Endret 14. februar 2022 av Million
Sermina Skrevet 14. februar 2022 #2 Skrevet 14. februar 2022 Du er smittsom opptil 10 dager. Har du positiv hurtigtest så er du smittsom fordi hurtigtester bare reagerer på hele virus og du må ha en ganske betydelig mengde før den slår ut. I mange land er det vanlig at du må teste deg ut av isolasjon med hurtigtest. Det er kun PCR test som gir positiv test i lang tid fordi den reagerer på nedbrutte viruspartikler. Hurtigtest er i positiv i 6-10 dager. Både mannen min og barnet mitt hadde sterk positiv strek på dag 8, svakere på dag 9 og helt negativ test dag 10. 1
Million Skrevet 14. februar 2022 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2022 (endret) Sermina skrev (1 time siden): Du er smittsom opptil 10 dager. Har du positiv hurtigtest så er du smittsom fordi hurtigtester bare reagerer på hele virus og du må ha en ganske betydelig mengde før den slår ut. I mange land er det vanlig at du må teste deg ut av isolasjon med hurtigtest. Det er kun PCR test som gir positiv test i lang tid fordi den reagerer på nedbrutte viruspartikler. Hurtigtest er i positiv i 6-10 dager. Både mannen min og barnet mitt hadde sterk positiv strek på dag 8, svakere på dag 9 og helt negativ test dag 10. Da er det jo litt sykt at sønnen min skulle på jobb i dag? Han testet positivt med pcr test forrige mandag, og fikk beskjed om at da kunne han være borte 4 dager + en dag feberfri. Altså kanskje bare fem dager. Siden han var feberfri hele tiden, så gikk han på jobb i dag. Det er jo bare halvparten av de ti dagene du skriver om. Jaja. Vi får vel bare følge myndighetenes råd og retningslinjer... selv om de er uvant "frie" etter så lang tid med restriksjoner og forbud og anbefalinger. Endret 14. februar 2022 av Million 1
Sermina Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 Million skrev (4 minutter siden): Da er det jo litt sykt at sønnen min skulle på jobb i dag? Han testet positivt med pcr test forrige mandag, og fikk beskjed om at da kunne han være borte 4 dager + en dag feberfri. Altså kanskje bare fem dager. Siden han var feberfri hele tiden, så gikk han på jobb i dag. Det er jo bare halvparten av de ti dagene du skriver om. Jaja. Vi får vel bare følge myndighetenes råd og retningslinjer... selv om de er uvant "frie" etter så lang tid med restriksjoner og forbud og anbefalinger. Ja, retningslinjene til myndighetene er «syke» ja. De sender folk med vilje ut på den mest smittsomme dagen. Det er som om de ønsker å smitte hele befolkningen på kortest mulig tid. Det kunne jo vært en grei strategi hvis man var helt sikker på at folk ikke får long covid, men vi vet ikke hva tallene på senskader vil bli og immuniteten er så kortvarig at vi mulugens må gå gjennom 3-4 i infeksjoner i året om alle skal gå rundt å smitte hverandre på de mest smittsomme dagene. Her er en studie fra Japan på omikronviruset som viser du er mest smittsom dag 3-6 etter symptomstart. Ingen var smittsomme etter dag 10 https://www.niid.go.jp/niid/en/2019-ncov-e/10884-covid19-66-en.html Virologer er ganske klare på at har du positiv hurtigtest så er du smittsom https://www.google.no/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/rcna13995 I mange land kan du ende isolasjon etter 10 dager eller når du har negativ hurtigtest. I tyskland kan du f.eks teste deg ut av isolasjon dag 7 med hurtigtest, men er den positiv må du sitte i 10 dager. Dette er regler som passer mye bedre med forskningen enn hva norge gjør https://www.baden-wuerttemberg.de/fileadmin/redaktion/m-sm/intern/downloads/Downloads_Gesundheitsschutz/Corona_Merkblatt_Schnelltest_Mein-Test-ist-positiv_en.pdf 4 2
Anbefalte innlegg