AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #1 Del Skrevet 14. februar 2022 Begynner i ny jobb hvor jeg kommer til å bruke telefon mye som arbeidsverktøy. Har fått følgende tilbud: 1: Få en jobbtelefon som kun brukes i jobbsammenheng - telefon og abonnement dekket. 2: Bruke privat tlf, men nummeret mitt vil bli overført til bedriften. Får dekket bedriftsabonnement, men ikke telefon. Må skatte av dette, skatten blir dyrere enn mitt nåværende abonnement. Skal jeg bruke min private må jeg uansett kjøpe en ny, da den jeg har synger på siste vers. Eneste jeg tenker er greit med å bruke min private er at ingen reagerer om jeg bruker den i arbeidstiden til andre ting. Men liker ikke at jeg må overføre mitt nummer til bedriften. Hva skjer om jeg bruker for mye data feks? Har de mulighet til å overvåke tlf? Usikker på hva jeg burde velge, også er det kjipt at de ikke dekker en sum på evt ny tlf. Anonymkode: c9f64...604 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #2 Del Skrevet 14. februar 2022 Ikke la arbeidsgiver betale din private telefon. Den økonomiske fordelen er liten (du får "fri data"-abb. til under 400 kroner/mnd) og du VIL få jobbrelaterte samtaler på fritiden uansett om du er på betalt vakt eller ikke. Mange arbeidsgivere krever delvis eller full kontroll over telefonen (inkl mulighet til å overvåke kontaktlister, hvilke apper som er installert osv) for at telefonen skal kunne kobles i arbeidsgivers systemer. Bra for sikkerheten, dårlig for ditt privatliv. Du bør uansett ikke bruke noen som helst telefon til private gjøremål i arbeidstiden med mindre dette er helt umulig å gjøre utenom arbeidstiden. Om mulig, stemple deg ut om du må gjøre slikt når du egentlig skulle vært på jobb. Anonymkode: 50e59...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #3 Del Skrevet 14. februar 2022 Det spørs jo på abbonementet ditt. Vi har Telenor. Vi har tidligere hatt fri data, men nå har vi 25 GB per måned (med rollover) og så trenger vi mer, så må vi betale selv. Gjøres i Mitt Telenor. "Betal selv"-pakker. Mobilene våre har to profiler. Jobbprofil med jobbapper og privatprofil med privatapper. Bedriften styrer bare hvilke apper som er tilgjengelig jobbprofilen. Jobbprofilen får ikke kontakt med bildene på privatprofilen en gang f.eks. Som er irriterende når jeg skal sende et bilde i en mail. Det er ikke jeg som har valgt dette, det er IT-avdelingen. Det er noe Microsoft-oppsett. Jeg får ikke jobbrelaterte samtaler på fritiden. Det spørs jo på stillingen man har. Jobber heller ikke på fritiden. Jobben betaler mobil og abbonement. Og Internett hjemme. Anonymkode: 6222e...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 14. februar 2022 #4 Del Skrevet 14. februar 2022 (endret) Så du har et mobilabonnement der du betaler mindre enn 80 kroner pr måned? For jeg tror du har misforstått noe her. Jobben dekker et mobilabonnement, noe som er en fordel du må skatte av. Du blir registrert med en fordel som er prissatt til maks 4400. Skattesatsen er 22%. Du betaler altså 968 kr i skatt for å ha en jobbtelefon eller 80 kroner i måneden. I bunn og grunn kommer det an på type jobb du får. Kanskje det er greit å la jobbtelefonen ligge igjen på jobb og at det ikke blir et problem. Endret 14. februar 2022 av dyptvann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #5 Del Skrevet 14. februar 2022 Overførs telefonnummeret til bedriften så beholder de vel det når du eventuelt slutter? Da må du ha nytt nummer og telefon. Hadde valgt egen jobb telefon. Anonymkode: fde6a...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #6 Del Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Overførs telefonnummeret til bedriften så beholder de vel det når du eventuelt slutter? Da må du ha nytt nummer og telefon. Hadde valgt egen jobb telefon. Anonymkode: fde6a...457 Nei, det er helt vanlig at nummeret overføres tilbake til den ansatte når vedkommende slutter (eller evt ønsker å ha en privat og en jobb-tlf). Ingen arbeidsgivere har nytte av mange «døde» nummer. Dersom den ansatte ikke ønsker det overført sies det opp. Anonymkode: 5629b...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Del Skrevet 14. februar 2022 Nå vet jeg jo ikke hvilket abonnement du får hvis jobben dekker ditt private, med tanke på din bekymring rundt overforbruk av data f.eks. Men jeg mener det er helt urimelig at du skal betale for mobilen. Hvis man har en jobb der man må bruke mobil skulle det bare mangle at arbeidsgiver ikke dekker noe av kostnaden til telefonen. Anonymkode: 08a09...158 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 14. februar 2022 #8 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg har valgt 2 tlf. Mest fordi da slipper jeg å få masse tlf når jeg har ferie eller er syk. Man må jo ikke ta de når man ikke er på jobb, men det er slitsomt om tlf ringer 5 ganger i løpet av en feriedag eller sykedag. Da klarer man ikke koble helt av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pachka Sigaret Skrevet 14. februar 2022 #9 Del Skrevet 14. februar 2022 (endret) Jeg velger 1. og bruker telefonen til både jobb og privat. Mobildata vil jeg da aldri bruke opp og alle telefonsamtaler er jo inkludert? Ergo taper ikke jobben på det og jeg kan ta med meg vakt-telefonen hele tiden. Vær forsiktig med spesialtjenester, jeg sender aldri SMS til fem-sifrede nr o.l. Det var faktisk de på HR som sa at de selv brukte telefonen til privat og porterte nummeret. Nummeret får du tilbake om du slutter, bedriften min ser ingen verdi i det. Så Jeg ble anbefalt å gjøre det slik. 300-80=220 kr spart. 80 er ca. EK-skatten for digitale fordeler betalt av jobben. EK-skatt er for at du har fått telefon du kan anvende på fritiden og 300 det jeg betalte før. Hvis du får en telefon du kan ta med hjem må du bruke den til privat ellers betaler du skatt unødvendig. Insister da i så fall på at det skal være en kontortelefon som skal ligge fysisk på kontoret, for da slipper du skatt. Tenk om jeg skulle styrt med to telefoner når jeg gikk rundt på fritiden bare fordi jeg måtte være tilgjengelig beredskapsvakt? Jeg har da nok med en… Endret 14. februar 2022 av Pachka Sigaret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #10 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg har en egen jobb-telefon og bruker den kun til jobb. Så sparer ekstra skatt. Har privat mobil jeg bestemmer 100% selv over med et billig abb. (koster vel ca 150,- mnd) Anonymkode: 2ba93...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #11 Del Skrevet 14. februar 2022 Mannen min å bruke privat telefon i jobben. Nummeret ble overført til bedriften, han fikk dekket både bedriftsabonnement og telefon. Han angret. Han kunne ikke fritt velge hvilken telefon han ville ha, men var bundet til det merket bedriften bestemte. Han fikk jobbhenvendelser i helger, i ferier, når han var syk/sykemeldt, og fremdeles får han noen oppringninger selv om det er ett år siden han sluttet i jobben, og telefonnummeret er tilbakeført til ham. Hvis det samme valget skulle dukke opp flere ganger vil han definitivt gå for to telefoner, en privat telefon, og en jobbtelefon. Anonymkode: 6106c...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #12 Del Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mannen min valgte å bruke privat telefon i jobben. Nummeret ble overført til bedriften, han fikk dekket både bedriftsabonnement og telefon. Han angret. Han kunne ikke fritt velge hvilken telefon han ville ha, men var bundet til det merket bedriften bestemte. Han fikk jobbhenvendelser i helger, i ferier, når han var syk/sykemeldt, og fremdeles får han noen oppringninger selv om det er ett år siden han sluttet i jobben, og telefonnummeret er tilbakeført til ham. Hvis det samme valget skulle dukke opp flere ganger vil han definitivt gå for to telefoner, en privat telefon, og en jobbtelefon. Anonymkode: 6106c...7d3 * satte inn uteglemt ord Anonymkode: 6106c...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 14. februar 2022 #13 Del Skrevet 14. februar 2022 dyptvann skrev (3 timer siden): Så du har et mobilabonnement der du betaler mindre enn 80 kroner pr måned? For jeg tror du har misforstått noe her. Jobben dekker et mobilabonnement, noe som er en fordel du må skatte av. Du blir registrert med en fordel som er prissatt til maks 4400. Skattesatsen er 22%. Du betaler altså 968 kr i skatt for å ha en jobbtelefon eller 80 kroner i måneden. I bunn og grunn kommer det an på type jobb du får. Kanskje det er greit å la jobbtelefonen ligge igjen på jobb og at det ikke blir et problem. Du glemmer vel toppskatt, trygdeavgift mm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #14 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg har to telefoner og synes det er helt greit! Alternativet var telefon med plass til to SIM-kort. Anonymkode: 4ee98...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #15 Del Skrevet 14. februar 2022 Illuminatum skrev (1 time siden): Du glemmer vel toppskatt, trygdeavgift mm Skatting på jobbtelefon har da ingenting med toppskatt og trygdeavgift å gjøre, hva i alle dager... Anonymkode: a6004...14c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #16 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg har hatt begge deler. Nå har jeg to telefoner, men i tidligere jobb ble det dekket. Skattenivået var ikke noe problem: se beregning høyere opp i tråden. Jeg fikk også med meg nummeret ut da jeg sluttet, så det var heller ikke noe trøbbel. Arbeidsgiver har lov til å overvåke jobbtelefoner, men bare når de har saklig grunn til det, og ansatte skal vite hva som overvåkes og hvorfor. Se mer her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-av-ansattes-mobiltelefon/ Jeg opplevde to ulemper: 1. Jeg hadde aldri helt fri, og ble oppringt i ferier, når jeg var syk, på kvelder/netter osv. Muligens hadde dette å gjøre med at jeg hadde en såkalt "særlig uavhengig stilling", og var den eneste i bedriften med mitt ansvarsfelt. 2. Jeg fikk ikke viktige innbyggervarsler på SMS fra offentlige myndigheter (f.eks varsel om strømavbrudd, kokevarsel for drikkevann, varsel om sprengingsarbeid i området mitt og andre ting som handler om innbyggersikkerhet), da nummeret ikke lenger sto i telefonregistrene. I tillegg var bedriften i en annen kommune enn jeg selv bor i. Ikke var navnet mitt søkbart på 1881 o.l. heller, noe som var en stor ulempe for meg pga en aktivitet jeg drev med på fritiden der jeg burde vært søkbar. Går du for én telefon: sørg i alle fall for at du får fortsette å stå i de registrene som er viktige, pluss at du må ha en avtale om at du får med deg telefonnummeret ut dersom du skulle bytte jobb. Det er fordeler og ulemper med begge deler, men jeg har valgt å gjøre det sånn i alle fall for en periode. Anonymkode: 04075...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #17 Del Skrevet 14. februar 2022 Jeg har alt-i-ett, og er strålende fornøyd med det. Får nyeste iPhone annethvert år, så gjør ingenting at de velger denne. Får så den gamle gratis til fri bruk. Mister jeg telefonen, eller knuser den, så får jeg ny, kostnadsfritt. Har ikke push på mail og andre programmer, så det stresser meg ikke. Ser hvem som ringer, og tar den bare om det er i arbeidstid, eller om jeg føler for det av andre grunner. Men jeg er av typen som aldri lar meg stresse. Kommer det en telefon jeg ikke føler for å ta, så tar jeg den ikke, og det er glemt helt til jeg tar runden dagen etter. Ubegrenset bruk. Flott å kunne streame serier fra bassengkanten i Italia. De eier ikke telefonnummeret mitt, det står på meg som privatperson, så slipper alle utfordringer ab...e32 nevner. Anonymkode: d4073...5d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 14. februar 2022 #18 Del Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skatting på jobbtelefon har da ingenting med toppskatt og trygdeavgift å gjøre, hva i alle dager... Anonymkode: a6004...14c Fordel av jobbtelefon innrapporteres som inntekt av arbeidsgiver og er gjenstand både for netto og bruttoskatter. Naturalytelser innrapporteres som all annen inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå