Gå til innhold

Besøk fra USA. Hva skal jeg servere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De kommer ikke før i juni, men jeg tenker allerede på hva jeg skal servere.  Hva liker amerikanere? Våre gjester kommer fra Origon i  nordamerika.  Tenker forrett, hovedrett og dessert.  

Jeg er glad i å lage mat, men liker å kunne lage en del på forhånd når jeg skal ha gjester.  Har du forslag?

Anonymkode: d06ea...84b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De kommer ikke før i juni, men jeg tenker allerede på hva jeg skal servere.  Hva liker amerikanere? Våre gjester kommer fra Origon i  nordamerika.  Tenker forrett, hovedrett og dessert.  

Jeg er glad i å lage mat, men liker å kunne lage en del på forhånd når jeg skal ha gjester.  Har du forslag?

Anonymkode: d06ea...84b

ville satset på grilling eller koltbord med spekemat, da kan dessert være hjemmelaget is med jordebær eller noe. IKKE lag fårikål eller noe tilsvarende, de fleste utllendinger syntes det er grusomt.

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva liker amerikanere?

Hvorfor servere noe amerikanere typisk liker? Når de er i Norge vil de vel ha typisk Norsk mat vel.

Anonymkode: 4942d...62e

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, Tanuki said:

ville satset på grilling eller koltbord med spekemat, da kan dessert være hjemmelaget is med jordebær eller noe. IKKE lag fårikål eller noe tilsvarende, de fleste utllendinger syntes det er grusomt.

Da må du dynke det i sukker for Amerikanerne liker å krydre BBQ med sukker.
Helst så det knaser litt når man tygger.

Ellers er det bare å servere tacos og tortilla.
Vi har ikke en meksikansk tex-mex kultur i Norge, men en Amerikansk tex-mex kultur så det går helt fint.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Heydayotheinterweb said:

Vi har ikke en meksikansk tex-mex kultur i Norge, men en Amerikansk tex-mex kultur så det går helt fint.

de kommer fra Oregon skrev TS, ganske merkelig å anta at de vil sette pris på tex-mex når de skal besøke norge.

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, Heydayotheinterweb said:

Du kjenner ikke så mange amerikanere, gjør du?

TS: Å spørre hva en amerikaner liker, blir litt som å spørre hva en europeer liker ;) Jeg har typisk servert norsk mat, eller holdt det trygt med grilling og lignende hvor man kan ha flere retter.

Anonymkode: 538f6...2de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Tanuki said:

de kommer fra Oregon skrev TS, ganske merkelig å anta at de vil sette pris på tex-mex når de skal besøke norge.

For at? Tacos, enchiladas, tortillas er ganske utbredt i USA, det.
Hørt om Taco Tuesdays feks? Det er noe de har på flere skoler i USA uavhengig av stat.

Tex-mex er stort i USA.
Jeg tror ikke Oregon er noe unntak.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kjenner ikke så mange amerikanere, gjør du?

TS: Å spørre hva en amerikaner liker, blir litt som å spørre hva en europeer liker ;) Jeg har typisk servert norsk mat, eller holdt det trygt med grilling og lignende hvor man kan ha flere retter.

Jeg kjenner en god del amerikanere faktisk. 

Skrevet
1 minutt siden, Heydayotheinterweb said:

Jeg kjenner en god del amerikanere faktisk. 

Det høres virkelig ikke slik ut...

• Liker 6
Skrevet
Just now, Heydayotheinterweb said:

For at? Tacos, enchiladas, tortillas er ganske utbredt i USA, det.
Hørt om Taco Tuesdays feks? Det er noe de har på flere skoler i USA uavhengig av stat.

Tex-mex er stort i USA.
Jeg tror ikke Oregon er noe unntak.

jeg vet at det er utbredt i usa, men de reiser til Norge, så hvorfor i all verden skal man servere dem "norsk" taco vs alt annet godt man kan servere? 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Tanuki said:

jeg vet at det er utbredt i usa, men de reiser til Norge, så hvorfor i all verden skal man servere dem "norsk" taco vs alt annet godt man kan servere? 

Du serverer dem teknisk sett Amerikansk taxo siden vi har importert deres taco kultur.
Nei, jeg aner ikke hva du skal servere dem.
Jeg tipper kransekake og lefser ikke blir noe slager akkurat.

Og jeg er enig i at fårikål IHVERTFALL ikke blir noe slager.

Smalahovud (hvis du har råd til det). Det er sært ihvertfall.
Vi har jo en ganske fattig matkultur så det er ikke liksom så mye å velge mellom.

Men jeg kan gi et råd ihvertfall som jeg vet fra flere erfaringer ikke funker særlig bra på folk utenfor Skandinvia:
Ikke gi dem shoter med tyrkisk pepper. Det smaker tydeligvis pyton om du ikke er fra Norden.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Heydayotheinterweb said:

Du serverer dem teknisk sett Amerikansk taxo siden vi har importert deres taco kultur.
Nei, jeg aner ikke hva du skal servere dem.
Jeg tipper kransekake og lefser ikke blir noe slager akkurat.

Og jeg er enig i at fårikål IHVERTFALL ikke blir noe slager.

Smalahovud (hvis du har råd til det). Det er sært ihvertfall.
Vi har jo en ganske fattig matkultur så det er ikke liksom så mye å velge mellom.

Men jeg kan gi et råd ihvertfall som jeg vet fra flere erfaringer ikke funker særlig bra på folk utenfor Skandinvia:
Ikke gi dem shoter med tyrkisk pepper. Det smaker tydeligvis pyton om du ikke er fra Norden.

Nja, min manns familie er alle svært begeistret for både fårikål og lefser...

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker Sjømat kanskje hadde vært noe?

Mannen min fikk besøk av en kompis fra Amerika en gang. Spesifikt Hawaii (men mener han egentlig var fra innlands et sted). Han var dypt fascinert over at det var "trygt" å bestille sjømat på restaurant. Jeg syntes det hørtes litt sært ut, men det er fullt mulig det er en greie.

• Liker 8
Skrevet

jeg ville servert de noe som er litt norsk preget.

Forrett: spekeskinke/laks med eggerøre, salat

hovedrett: Kjøttkaker, poteter, brun saus. Tilbehør: kål stuing eller ertestuing. Grønnsaker ved siden av.

Dessert: Dronning Maud pudding 

• Liker 8
Skrevet

IHVERTFALL IKKE FÅRIKÅL!!!! 

Hjortebiff med tilbehør? 
Ytre/indre filet av elg med tilbehør? 
Kjøttkaker?😅

Kremet elggryte? 
Indisk? Kyllingtikka eller butter chicken servert med ris, deilig nybakte nan-brød og raita😋 

Anonymkode: cac78...53e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, min manns familie er alle svært begeistret for både fårikål og lefser...

Fint for dem, men jeg vil virkelig ikke satse på at det blir noe slager hos andre, men hvem vet?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

IHVERTFALL IKKE FÅRIKÅL!!!! 

Hjortebiff med tilbehør? 
Ytre/indre filet av elg med tilbehør? 
Kjøttkaker?😅

Kremet elggryte? 
Indisk? Kyllingtikka eller butter chicken servert med ris, deilig nybakte nan-brød og raita😋 

Hjort har de da plenty av i USA også.

Kjøttkaker er nok noe av den mest norske husmannskosten du kan servere. Men kanskje litt kjedelig.

• Liker 1
Skrevet

Brødskiver med brunost. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor bare tenke på middagen? Hva med frokost og lunsj? De må jo i hvert fall prøve brunost. Og ordentlig grovbrød.

• Liker 3
Skrevet

Elgbiff

Reinsdyrbiff

Kjøttkaker

Lutefisk

Ribbe

Pinnekjøtt

Fårikål

Kompe

Lapskaus

Risgrøt / riskrem

Anonymkode: 529b1...bca

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...