AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Er gravid midt i studiet, ferdig med utdanning om 2-3 år, og er veldig redd for om det vil ha påvirkning på muligheter for jobb når jeg er ferdig. Er samfunnsvitenskaplig fag... Er det noen som har noe erfaring med dette? Anonymkode: 24865...a33
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Om jeg kan velge mellom noen med små barn og noen med store/voksne barn i en ansettelsesprosess, velger jeg sistnevnte. Anonymkode: caae0...76e 2
Gjest fransine Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 (endret) .. Endret 8. oktober 2022 av fransine
Tanuki Skrevet 14. februar 2022 #4 Skrevet 14. februar 2022 har ett barn, og har helt gitt opp å få jobb i Norge, flyttet utenlands og angrer ikke.
tussi84 Skrevet 14. februar 2022 #5 Skrevet 14. februar 2022 Det er generelt vanskeligere å få jobb som småbarnsforeldre. Årsaken er at småbarnsforeldre er mye mer borte fra jobb enn andre med større barn/uten barn. De første årene i bhg er barna syke veldig ofte, og gjerne blir foreldene smittet også. Dette fører til mye sykefravær.
Duff Skrevet 14. februar 2022 #6 Skrevet 14. februar 2022 Hadde to barn i barnehage og en på skole. Søkte jobb i en bedrift og fikk beskjed om at jeg hadde nok med å ta meg av barna.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #7 Skrevet 14. februar 2022 Jeg fikk to barn uker studiet og har i motsetning til andre her gode erfaringer med det. De ansatte et menneske som var ferdig med barselpermisjon og den verste babytiden fremfor en ung kvinne som mest sannsynlig skulle ut i permisjon snart. Vet flere arbeidsgiver me tenker sånn. Mao like negativt å være 27, ferdigutdannet og med samboer, da «lukter» man at det kommer et par svangerskap i nær fremtid. Jeg jobber på videregående skole. Anonymkode: fbc4c...757
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #8 Skrevet 14. februar 2022 Var 100% alene med barn da jeg var ferdig med studiene. Hadde ingen problem med å få jobb. Fikk flere tilbud allerede før jeg var ferdig og starter i jobb før siste eksamen. Tok bachelorgrad på universitet Anonymkode: 7d4d1...6b9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #9 Skrevet 14. februar 2022 Hadde to små barn etter endt utdanning, men aldri hatt problemer med å få meg jobb. Skriver bevisst ikke noe om barn i CV da det ikke er jobb-relevant. Men svarer selvsagt om de spør ☺️ Anonymkode: 6b0ac...cbd
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #10 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg fikk to barn uker studiet og har i motsetning til andre her gode erfaringer med det. De ansatte et menneske som var ferdig med barselpermisjon og den verste babytiden fremfor en ung kvinne som mest sannsynlig skulle ut i permisjon snart. Vet flere arbeidsgiver me tenker sånn. Mao like negativt å være 27, ferdigutdannet og med samboer, da «lukter» man at det kommer et par svangerskap i nær fremtid. Jeg jobber på videregående skole. Anonymkode: fbc4c...757 Det er ulovlig å ta hensyn til det og ansette hun som er ferdig foran hun uten barn, men de fleste gjør det nok. Anonymkode: 4c500...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #11 Skrevet 14. februar 2022 Jeg ville løyet om eventuelle barn i en ansettelsesprosess med god samvittighet. Er rett og slett drittlei av arbeidsgivere som vektlegger familiære forhold når kandidaten er en kvinne. Anonymkode: d5471...8d3 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #12 Skrevet 14. februar 2022 Jeg har ikke merket noen problemer med dette. (Fikk selv barn som student- det var fantastisk! Hadde jeg visst hvor bra det var så hadde jeg fått barn tidligere i studieforløpet slik at vi kunne fått flere som studenter). Jeg antar egentlig at alle arbeidsgivere tenker at kvinner over 25 kommer til å få barn en eller annen gang. Og sånn er det jo bare. Barn må samfunnet ha, og det er bare kvinner i en viss alder som kan føde dem. Så det at man allerede har barn når man begynner i jobben betyr jo bare at man blir borte færre permisjoner. Anonymkode: 93874...2b3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #13 Skrevet 14. februar 2022 Da jeg jobbet med rekruttering i en stor bedrift var det en gående «spøk» blant oss på HR om at vi kun burde ansette foreldre, fordi de (ofte) er langt mer effektive og gode på multitasking enn barnløse. Foreldre er avhengige av effektivitet, struktur og rutiner for å få hverdagen til å gå rundt, og dersom de tar disse egenskapene med seg inn i en jobbsituasjon så er det bare et pluss. Anonymkode: 99223...2f7 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #14 Skrevet 14. februar 2022 Hvis du ser på småbarnsforeldre rundt deg, så har de jobb, så godt som alle sammen. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb selv om jeg har barn. Men det jeg har kjent på, er at barna begrenser hvilke jobber jeg kan søke på. Både geografisk (mtp flytting) og ikke minst når det gjelder arbeidstider. Dette er spesielt relevant for meg siden jeg har en mann som jobber turnus, og tidvis er veldig mye borte, og jeg må derfor ha en fleksibel jobb som er 8-16. Jeg har en utdanning hvor mange jobber vakter/ugunstige arbeidstider, og det kan altså ikke jeg gjøre. Men det har gått fint likevel. Anonymkode: 6cbf5...f3d
dyptvann Skrevet 14. februar 2022 #15 Skrevet 14. februar 2022 Jeg har vært i to intervjuprosesser i januar der jeg opplyste at jeg har en ettåring og at vi venter barn nr to i juni. I begge intervjuene ble intervjueren overrasket at jeg nevnte det! Jeg fikk to jobbtilbud! Så ikke alle som bryr seg om det 1
vea Skrevet 14. februar 2022 #16 Skrevet 14. februar 2022 Nevner ikke at jeg er gift eller har barn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #17 Skrevet 14. februar 2022 Jeg fikk 2 barn under utdannelsen, og fikk jobb ved endt studieløp. Virket ikke som arbeidsgiver tenkte så mye på om jeg hadde barn/antall barn. Jeg har mannlig sjef, og helt ærlig ser jeg for meg at kvinner er kjipere på dette med barn. Anonymkode: 3dedb...95a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #18 Skrevet 14. februar 2022 Ser noen skriver litt om hvilke type utdanninger eller stillinger de har søkt på, og hvorvidt det har vært negativt eller ikke å nevne at man har barn. Hadde vært interessant å lese erfaringer med flere type bransjer eller yrker i denne sammenhengen. Jeg tenker at om du er nyutdannet barnehagelærer er det jo kjemperelevant (i positiv forstand) om du har barn selv. Men det er gjerne ikke så relevant om du søker jobb som elektroingeniør. Anonymkode: d6213...deb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #19 Skrevet 14. februar 2022 De har ikke lov til å spørre om du har barn eller om du planlegger barn. Får du spørsmålet kan du fint ignorere det eller til og med lyve. Anonymkode: bfc1c...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #20 Skrevet 14. februar 2022 Har ikke hatt noe problem med å få jobb etter studier, selv om jeg fikk ett barn mens jeg studerte. Fikk ett barn til mens jeg jobbet, og fikk ny jobb igjen når yngste var to år. Legger ikke vekt på at jeg har barn, og samarbeider med mannen slik at vi fordeler alt likt mellom oss. Anonymkode: e3366...644
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå