Gå til innhold

Blir dere voksne smittet av omgangssyken når barna har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3-åring har hatt det én gang, og da fikk jeg og det. Er bare meg og ham, så det var jo gøy å ligge i fosterstilling på badet mens jeg samtidig prøvde å lese nattahistorier så han fikk sove 🙈

Anonymkode: 6c47a...fd7

Skrevet

Jeg blir sjelden smittet når vi har omgakssyke i hus. Sist måtte jeg vaske oppkast fra "gulv til tak" på et soverom og det tok noen timer. Jeg var helt sikker på at jeg skulle få det da, men jeg gikk klar den gangen også. 

Anonymkode: c491e...a48

Skrevet

Jeg har både opplevd å bli smittet og gå klar når ungene har hatt omgangsyke. En sykepleiervenninne ga meg et godt tips; bruke klor til desinfisering. Sprit og såpe viker dårlig på noro-viruset. Etter vi begynte å bruke klor har vi voksne sluppet unna smitte.

Skrevet

Pleier ikke å bli smitta. Men sist (noen måneder siden nå) så ble jeg det. Kun meg, og det var fordi barnet spydde i ansiktet mitt. Jeg trodde han var bedre, men den gang ei. 

Anonymkode: 71e02...b2a

Skrevet

Jeg har blitt smittet 3 ganger på 13 år. Har 3 barn og jobber i barnehage. 

Nøkkelen er munnbind, hansker, klor og vaske det av tekstiler som er infisert på 90°.

Ikke vask f.eks klærne som barnet hadde på seg på 30° selv om det ikke er synlig oppkast på. Ei heller legg det i samme skittentøyskurv. Norovirus lever lenge!

Anonymkode: 1bb41...6ac

Skrevet

Hver eneste gang! Han som står og tørker faenskapet, får det ikke hver gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har blitt smittet 3 ganger på 13 år. Har 3 barn og jobber i barnehage. 

Nøkkelen er munnbind, hansker, klor og vaske det av tekstiler som er infisert på 90°.

Ikke vask f.eks klærne som barnet hadde på seg på 30° selv om det ikke er synlig oppkast på. Ei heller legg det i samme skittentøyskurv. Norovirus lever lenge!

Anonymkode: 1bb41...6ac

Jeg holder avstand pga fobi mot oppkast. Bruker munnbind og hansker, alt blir vasket på minimum 60 grader og barna isoleres på rommet sammen med far mens det står på. Får det likevel hver eneste gang det er i hus. 

Skrevet

De siste to to-tre årene nå så har jeg *bank i bordet* sluppet unna. Datteren min hadde det i fjor på denne tiden og de to yngste hadde det nå forje uke (6 år og 10mnd) .. Tross jeg fikk spy fra babyen langt inn i øret, så gikk jeg god denne gangen også 👌🏼🥳

Anonymkode: 86887...cc6

Skrevet

Min er snart voksen nå, 16 år, men jeg ble aldri smittet når hun var syk som liten. Hun hadde nettopp korona, heller ikke da ble jeg smittet. Det til tross for at jeg var inne hos henne når hun var dårlig. 

Anonymkode: 48713...98b

Skrevet

Every.f*cking.time. Håndhygiene og alskens spriting og kloring hjelper ikke. 

Anonymkode: 0a302...265

Skrevet

Vi har hatt en runde med omgangssyke nå. Jeg og barna ble syke. Mannen slapp unna.

Anonymkode: c72d6...708

Skrevet

På nå snart 11 år så har vi kun hatt omgangssyken i hus en gang og da fikk vi den begge to. 

Skrevet

Uff, ja det er vanskelig å slippe unna 😳 vi hadde det i hus for 2-3 uker siden. Jeg ble spydd på av 1-åringen, stod å skylte utspydde klær i vasken (med munnbind og hansker). Vasket hender x 100 men klarte ikke slippe unna 😅 var heldigvis en mild runde som var overstått på 12 timer, så slapp vel billig unna tross alt 🥲🥲🥲

Skrevet

Vi har hatt noen runder med omgangssyken i hus siden i høst, men jeg og mannen blir aldri smittet. Selv ikke når de nærmest har spydd utover hele oss. Tror ikke jeg har hatt det siden jeg var barn. 

Anonymkode: 10b47...63c

Skrevet

Søsknene blir alltid smittet, av og til faren, aldri meg.. 😊

Annonse
Skrevet

Vi har sjokkerende nok kun har spysyke i hus én eneste gang siden vi fikk barn for 4 år siden, og det enda han går i en stor barnehage. 

Den gangen ble jeg smittet, mens mannen ikke ble det. 

Vi hadde derimot en skikkelig drittrunde med ettellerannet i høst. "Alle" i barnehagen fikk det, både små og store, feber og ekstrem hoste og slim og dritt. Da fikk hele familien det (lillebror med..). Ufattelig slitsomt, spesielt siden eldsten var syk én dag, og deretter i storform, mens begge vi voksne lå rett ut med 39 i feber, og lillebror hostet og grein hele natten...

Anonymkode: fdb64...551

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har en 1-åring som har fått omgangssyken nå. Ut fra deres erfaringer, tror dere resten av familien (foreldre og et søsken) kommer til å bli smitta nå? Eller kan det hende noen av oss eller alle slipper unna?

Vet selvsagt at dere ikke kan forutsi hvordan dette kommer til å gå, men vil gjerne høre om deres erfaringer. Er mange år siden sist vi har hatt omgangssyken i huset.

Anonymkode: dbb62...b72

Ikke hver gang, nei. 

Som regel slipper vi unna fordi vi gjør det vi kan for å begrense det til det rammede barnet, men noen ganger smittes vi likevel. 

Sist vi hadde omgangssyke var det i desember og da var det kun yngste som ble rammet. De andre 4 i huset slapp unna, men det var streng regime, for å si det sånn 😄 

Skrevet

De fleste gangene blir vi ikke smittet.

Anonymkode: 4563b...4a0

Skrevet

Haha vi skjønner som oftest at ungene har hatt omgangssyke når en av oss foreldre blir smittet. De kaster aldri opp, men kan klage litt over kvalme og ha litt diaré (her snakker vi 2-3 ganger på do og ferdig). Så går det noen dager, og en av oss blir dritdårlige. Jeg har hatt det 2 ganger i løpet av 5 år, mannen 3.

Anonymkode: e590f...542

Skrevet

Jeg ble smittet begge gangene min barnehageunge hadde det. Mange år siden nå. Han ble litt syk, spydde to ganger, jeg derimot, spydde hver halvtime i nesten to dager. Faren gikk helt fri. Kanskje ikke så rart, da det var jeg som tok meg av alt meg barnet, selv da jeg var syk selv. Det var jo fredag og han måtte på byen, må vite 🤦‍♀️

Anonymkode: f441e...993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...