Gå til innhold

Utdanning eller jobb som gir mulighet for hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger råd og tips til en utdanning, evt jobber jeg kan få uten utdanning (ikke så håpefull på sjanser for sistnevnte!)

jeg har bachelor i barnevern, videreutdanning som bhglærer. Jobbet lenge i bhg, også som støttepedagog, og jeg vil UT av bhg, ut av all pedagogikken.

Jeg ønsker meg kontorjobb, med mulighet for hjemmekontor og fleksitid. Tydelige og målrettede oppgaver. Gjerne mange, gjerne høyt tempo- men at det ikke er så mye relasjonelt😅Det kan i grunn fjerne være ensformig også, men ønsker meg noen klare oppgaver. Saksbehandling hadde jeg likt, tror jeg.

Ser at det er vanskelig å få den type jobb jeg ønsker, med min pedagogikk utdannelse. Jeg har landet på at jeg nok må ta ny bachelor, men har egentlig ikke råd. Er enslig forsørger, så ser at jeg kanskje får opp mot 250 000 i lån av lånekassa, men må nok jobbe noe ved siden. 
Økonomi og administrasjon virker til å kunne gi type arbeidsoppgaver jeg ønsker, men er det nok med bachelor? Er det mulig å få jobb under utdanning? Og- jeg er ikke mattegeni heller, men leser at det ikke nødvendigvis trenger bety noe.

Er det andre typer utdannelser som kan være aktuelle? Har fagskole noe for seg? (Jeg har fått for meg at det ikke har det)

Anonymkode: 2ed2d...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville søkt på jobber der de kun søker etter noen med bachelor. De fleste stillinger i det offentlige lyses ut kun med krav om feks bachelor i samfunnsvitenskapelige fag, og om du skriver en god søknad som viser kunnskap og motivasjon så kan det holde. Jeg har aldri jobbet direkte med det jeg utdannet meg til, men det har ikke vært et hinder. 

Anonymkode: 69bb7...fa1

Skrevet

Programmering hadde nok vært det enkleste, man trenger bare en bachelor og bransjen skriker etter folk. Fagskole er også en god mulighet her. Man kan nesten få alt mulig av goder fra arbeidsgiverne.

Anonymkode: 4abeb...506

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Programmering hadde nok vært det enkleste, man trenger bare en bachelor og bransjen skriker etter folk. Fagskole er også en god mulighet her. Man kan nesten få alt mulig av goder fra arbeidsgiverne.

Ikke TS, men kan nan gå fagskole og få relevant og ettertraktet kompetanse i programmering? Har ingen erfaring med det fra før😅

Skrevet
On 2/14/2022 at 11:28 AM, AnonymBruker said:

Ikke TS, men kan nan gå fagskole og få relevant og ettertraktet kompetanse i programmering? Har ingen erfaring med det fra før😅

Ettertraktet er det vel ikke på den måten at man vil bli headhuntet av de store firmaene osv, men jeg vil tro det kan være nok for å få jobb, og det kan være relevant kompetanse litt avhengig av hva man lærer. Jeg vil altså tro at mange IT-stillinger er det mulig å få uten bachelor eller master da det er stort behov i bransjen, men da må man nok kunne vise til kunnskapene på annen måte (feks vise prosjekter man har gjort, kurs man har tatt osv).

IT- eller utvikler-stillinger har ofte gode muligheter for hjemmekontor. Velger man å jobbe som konsulent vil det variere da, ofte må man da gjøre som kunden ønsker og noen kunder ønsker at man sitter on site. 

Anonymkode: 9e2f7...00d

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ettertraktet er det vel ikke på den måten at man vil bli headhuntet av de store firmaene osv, men jeg vil tro det kan være nok for å få jobb, og det kan være relevant kompetanse litt avhengig av hva man lærer. Jeg vil altså tro at mange IT-stillinger er det mulig å få uten bachelor eller master da det er stort behov i bransjen, men da må man nok kunne vise til kunnskapene på annen måte (feks vise prosjekter man har gjort, kurs man har tatt osv).

IT- eller utvikler-stillinger har ofte gode muligheter for hjemmekontor. Velger man å jobbe som konsulent vil det variere da, ofte må man da gjøre som kunden ønsker og noen kunder ønsker at man sitter on site. 

Det varierer nok litt etter hvordan CV-en ser ut. Jeg har bachelor innen IT (informatikk), i tilegg til enkeltkurs og sertifiseringer. Det er ikke sjeldent at bedrifter jeg er i kontakt med ifbm. med jobb viser interesse. Og linkedin-kontoen blir nedrent med rekrutteringsmeldinger, både generelle og mer "personlige" (fra firmaer i nærheten).

Utviklingsrelaterte jobber som programmering er veldig ettertraktet om dagen. Lett å få jobb, lett å få til hjemmekontor. Selv har jeg 100% fleksitid, samt hjemmekontor når jeg måtte ønske det. Det gjør at jeg kan like gjerne ta igjen syv timer på en søndag hjemme, som å dra på jobb mandags morgen. Unntaket er hvis jeg har viktige møter som skal være fysisk, men det er ikke så alt for ofte.

Anonymkode: 2d4dd...4ad

• Liker 1
Skrevet
On 2/14/2022 at 9:00 AM, AnonymBruker said:

Litt skummelt å si at programmering hadde vært det enkleste, for en del kan da tenke at programmering er enkelt. Det er det ikke for alle, og mange sliter med IT-studiene fordi de hopper på med null kunnskap eller interesse (at man har brukt word eller spilt sims kvalifiserer lite). Og når man ikke har det engasjementet på plass fra før av, kan fort studiene bli harde, da læringskurven blir enormt bratt.

Så vil bare advare, programmering/utvikling/enkelte andre områder innen IT kan absolutt gi gode jobbmuligheter med hjemmekontor, men det er ikke lett for alle og enhver.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Litt skummelt å si at programmering hadde vært det enkleste, for en del kan da tenke at programmering er enkelt. Det er det ikke for alle, og mange sliter med IT-studiene fordi de hopper på med null kunnskap eller interesse (at man har brukt word eller spilt sims kvalifiserer lite). Og når man ikke har det engasjementet på plass fra før av, kan fort studiene bli harde, da læringskurven blir enormt bratt.

Så vil bare advare, programmering/utvikling/enkelte andre områder innen IT kan absolutt gi gode jobbmuligheter med hjemmekontor, men det er ikke lett for alle og enhver.

Hva slags kunnskap bør man ha i så fall? 

Anonymkode: 772cc...df0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 23.43):

Jeg ville søkt på jobber der de kun søker etter noen med bachelor. De fleste stillinger i det offentlige lyses ut kun med krav om feks bachelor i samfunnsvitenskapelige fag, og om du skriver en god søknad som viser kunnskap og motivasjon så kan det holde. Jeg har aldri jobbet direkte med det jeg utdannet meg til, men det har ikke vært et hinder. 

Anonymkode: 69bb7...fa1

Støtter denne. Jobber mange barnevernspedagoger i feks NAV. Med gode hjemmekontormuligheter. 

Anonymkode: b2b21...e43

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva slags kunnskap bør man ha i så fall? 

Anonymkode: 772cc...df0

Krever ikke forkunnskaper men evne til å tenke logisk er viktig. Vilje til å jobbe med det også, det er ikke kunnskap man kan lese seg til, du må programmere for å lære programmering :)

Skrevet

Vær obs på at du ikke er garantert å få hjemmekontor selv om du blir programmerer. Jeg jobber som det, og i mitt firma er de veldig anti-hjemmekontor. (og ja, jeg vurderer å bytte jobb pga det).

Anonymkode: ba387...a99

Skrevet

Hvis du ikke liker matematikk ville jeg styrt unna programmering. Uansett hvordan du vrir og vender på det så kommer det til å være en del tall, logikk og beregninger.

Men du har jo en bachelor, og i mange tilfeller kan det være nok for en saksbehandlerstilling i offentlige virksomheter. Registrer deg også hos vikarbyråer, da de kan være til stor hjelp for å få en fot innafor bransjen. 

Anonymkode: f9f6b...328

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Støtter denne. Jobber mange barnevernspedagoger i feks NAV. Med gode hjemmekontormuligheter. 

Anonymkode: b2b21...e43

Hvis TS vurderer NAV, så anbefaler jeg å søke jobber hos f.eks. NAY og ikke på et lokalkontor dersom hun ønsker mindre relasjonelt. Ikke alle lokalkontor som er så ivrige på det med hjemmekontor heller. Snakker dessverre av erfaring. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vær obs på at du ikke er garantert å få hjemmekontor selv om du blir programmerer. Jeg jobber som det, og i mitt firma er de veldig anti-hjemmekontor. (og ja, jeg vurderer å bytte jobb pga det).

Anonymkode: ba387...a99

Ville ikke bare vurdert å bytte jobb om jeg var deg, jeg ville søkt aktivt. 😅 Virker som "alle" utviklere får gode muligheter for hjemmekontor nå, så ville ikke nølt et sekund med å prøve andre arbeidsgivere.

Anonymkode: 747de...0c8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...