Gå til innhold

Jern nivå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ferretin på 64 og Jern fe på 12, Hemoglobin på 14,9. Vil dette anses som lavt? Og kunne gi pustevansker? 

Anonymkode: 50234...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

www.google.no

"Ferretinnivå"

Trykk søk

Gjenta så prosessen med hemoglobinnivå og andre ting du ønsker å vite.

Anonymkode: 8ff20...05a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan alltids google vetdu 😉 Men av og til er det nyttig å høre i fra noen med erfaring som har opplevd noe liknende selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ferretin på 64 og Jern fe på 12, Hemoglobin på 14,9. Vil dette anses som lavt? Og kunne gi pustevansker? 

Hva er Jern fe? Ferreting på 64 er ikke for lavt. Jeg har på 14 og er ok. Men kan ha tendens til å bli litt svimmel når jeg reiser meg, og tar jerntabletter. Hemoglobin er også innenfor normalen. Så dette er ikke noe som skal gi pustevansker. 

Anonymkode: ed282...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 8 i ferritin og har ikke pustevansker. Har mange andre symptomer da. 

Anonymkode: 748dc...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt S ferritin hsr gått fra 197 til 99 på ca ett år. Mulig derfor jeg hsr ofte vondt i hodet og i kroppen generelt?? 

Anonymkode: de71a...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt nivå på ferritin er 7. hB på 11,2.  Puster normalt.  Kan du tenke deg at pustebesvær er et resultat av angst kanskje? Siden du grubler over helt greie verdier her på KG, virker det som om du har andre issues.  

Anonymkode: 42e33...7f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ta jerntilskudd dersom man har ferritin under 20?

Anonymkode: 36579...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ferritin og jern er ikke det samme altså 

Anonymkode: 31c9e...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ferritin og jern er ikke det samme altså 

Anonymkode: 31c9e...63b

Eh. Ved lav ferritin tar man jerntilskudd. 

Anonymkode: e3ecd...816

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra Ferritin 9 til 20 ved hjelp av jerntabletter, ts. Skal fortsette oppover litt til. Ferritin er jernet som er lagret i kroppen. Jern Fe vet jeg ikke (men jeg er ikke helsepersonell). Hb er innenfor referanseverdiene.

Ville hørt med legen, det er jo mye som kan gi pustevansker 

Anonymkode: 44372...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hb din er iallfall høy :) Jeg har hatt hb ned på 9,3 (i graviditet da) uten at det ga meg pustebesvær ut over at jeg var svimmel og sliten... men ble vel lettere andpusten ved aktivitet også da. Men altså din hb er høyere enn jeg noen gang har hatt 😄

Tror forøvrig ingen av disse tingene gir pustebesvær ved mangler? Hva slags pustebesvær er det du mener du har? Tung pust? Eller at du blir lett andpusten ved aktivitet? 

Anonymkode: d881c...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde lavt jern, natrium og transferrinmetning (så lavt at det ble bemerket på prøvesvaret) Jeg var veldig sliten og trøtt. Sov mye mer enn jeg pleide.  Ble også andpusten av bare å gå med søpla. Var mye svimmel og greide knapt å gå en tur på 30 min. Slet også mer enn vanlig med å konsentrere meg. Etter 14 dager med jerntabletter (Niferex) og jernholdig mat + mye salt, så er formen på oppadgående.  Så ja, jeg tror nok at noen kan oppleve det som vanskeligere å puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Ok, fastlegen min var av en annen oppfatning. Det var innenfor normalen, og derfor helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, fastlegen min var av en annen oppfatning. Det var innenfor normalen, og derfor helt greit.

Ja, de sier det og selv om du har plager så sier de at du ligger innenfor normalen.🙄 Prøv å gå til en annen lege for second opinion. Jeg gjorde det og fikk beskjed om å starte på jerntabletter.

Anonymkode: 9495d...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge Norsk legemiddelhåndbok er jernmangel mulig med verdier opp mot 60 μg/L (5) og derfor bør man substituere mer enn opp til laveste del av referanseområdet for å fylle opp jernlageret.

https://relis.no/Publikasjoner/2011/Lav_serum_ferritin__bivirkninger_og_preparatvalg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie123 skrev (6 timer siden):

Jeg hadde lavt jern, natrium og transferrinmetning (så lavt at det ble bemerket på prøvesvaret) Jeg var veldig sliten og trøtt. Sov mye mer enn jeg pleide.  Ble også andpusten av bare å gå med søpla. Var mye svimmel og greide knapt å gå en tur på 30 min. Slet også mer enn vanlig med å konsentrere meg. Etter 14 dager med jerntabletter (Niferex) og jernholdig mat + mye salt, så er formen på oppadgående.  Så ja, jeg tror nok at noen kan oppleve det som vanskeligere å puste.

Jeg hadde samme symptomer, men hadde ferritin på 2700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...