Gå til innhold

16åring som må legge seg og slukke lyset kl 22.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får mld av datter, som er hos far. Hun ligger på rommet, har smuglet med seg ipaden, for den og telefon må ligge på gangen om kvelden/natten. Og hun har ikke lov å ha på lyset. Hun har en liten lampe der inne en plass, men hun tørr ikke å lete etter den fordi hun er redd for å bråke. 

Far og jeg står oppi en stor konflikt for tiden, for hun vil bo mer hos meg enn hos han. Bla pga ting som dette her, han forstår ikke at hun er 16 år og skal bestemme endel selv etterhvert. 

Hos meg har hun mer frihet og styrer seg selv mer. I ukedagene må hun på badet senest kl 23, men om hun leser, er på tlf eller hva som helst, er opp til henne selv. Hun må bare komme seg opp i tide om morgenen, og det er ikke et problem. 

Hvem har mest "rett" her, far eller meg?

Jeg får vondt av henne jeg. Tenk å ligge i mørket og bare stirre ut i luften..

Anonymkode: 9d64a...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har altfor frie tøyler og far for strenge. Det høres ut som dere begge presser hverandre opp i et hjørne i stedet for å finne en gyllen middelvei. Resultatet blir at datteren deres blir en del av konflikten. 

Anonymkode: 980cc...b77

• Liker 24
Skrevet

Aner ikke hvem som har rett, men min måte er nærmere din. Dvs jeg har faktisk ingen grenser, hun får legge seg når hun vil og bruke mobilen når hun vil. Å ta fra mobilen osv var slikt jeg gjorde da hun var yngre, nå styrer hun det greit selv. 

Hun legger seg av seg selv mellom 22 og 23 og står opp selv om morgenen, og skulle det skli ut en natt måtte vi vel ha snakket om det, antar jeg. 

Kanskje jeg er altfor lite streng, da. 

Anonymkode: 0031b...70f

• Liker 5
Skrevet

Umulig å si basert på det lille du forteller. Jeg har en stedatter som har veldig ulike regler her og hos mor. Mor er ettergivelse i absolutt alt, og har ingen regler i det hele tatt. Hos oss har hun flere regler hun må følge, blant annet leggetider. Dette fordi vi ser hun trenger det. Hos mor klarer hun ikke stå opp, har masse fravær på skolen, har ikke kontroll på noe, spiser bare snop etc. Fordi vi har regler her fungerer hun fint på skolen og på fritidsaktiviteter, sosialt etc når hun er hos oss, men ikke hos mor. Skolen har kommentert dette i mange år. Jenta selv skjønner det ikke, synes vi er strenge og teite, sender klagete meldinger til mor om hvor strenge og urimelige vi er etc., og mor klager til oss. Hadde hun kunnet bestemme hadde hun helt sikkert bodd mest hos mor, men mor har dårlig økonomi, bor trangt osv., så hun bor like mye her fordi vi drar på ferier, hun har eget rom, vi kjøper klær, sminke etc, ting mor ikke har råd til. Hun får selvfølgelig bestemme selv hvor hun vil bo. 

Anonymkode: 38cd3...dac

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

At mobilen ligger på gangen om natten burde hun faktisk tåle. Greit at hun må komme seg opp og hun klarer det, men ungdommer i dag sitter jo med den telefonen 24/7. Hun tar ikke skade av å ikke ha den tilgjengelig noen få timer om natten. Det kan faktisk hende at far har sett at det er et problem. Ligge å trykke på den til langt på natt. Hun høres bortskjemt ut. Og vil nok bare være hos deg for å få viljen sin.

Anonymkode: 457e1...b1c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Umulig å si basert på det lille du forteller. Jeg har en stedatter som har veldig ulike regler her og hos mor. Mor er ettergivelse i absolutt alt, og har ingen regler i det hele tatt. Hos oss har hun flere regler hun må følge, blant annet leggetider. Dette fordi vi ser hun trenger det. Hos mor klarer hun ikke stå opp, har masse fravær på skolen, har ikke kontroll på noe, spiser bare snop etc. Fordi vi har regler her fungerer hun fint på skolen og på fritidsaktiviteter, sosialt etc når hun er hos oss, men ikke hos mor. Skolen har kommentert dette i mange år. Jenta selv skjønner det ikke, synes vi er strenge og teite, sender klagete meldinger til mor om hvor strenge og urimelige vi er etc., og mor klager til oss. Hadde hun kunnet bestemme hadde hun helt sikkert bodd mest hos mor, men mor har dårlig økonomi, bor trangt osv., så hun bor like mye her fordi vi drar på ferier, hun har eget rom, vi kjøper klær, sminke etc, ting mor ikke har råd til. Hun får selvfølgelig bestemme selv hvor hun vil bo. 

jeg vil påpeke at jeg har egne barn på samme alder som har samme regler, reglene gjelder ikke kun for stedatter. 

Min stedatter og egne barn må forresten også legge fra seg telefonen/iPad/pc i stua når hun skal legge seg. Skjerm før leggetid forringer søvnkvaliteten, det er en kjent sak, og søvn er viktig, spesielt i den alderen. Om hun ikke er trøtt kan hun vel lese en bok eller gjøre noe annet som ikke påvirker søvnkvaliteten? Jeg synes far høres forholdsvis fornuftig ut, faktisk. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Når hun er 16 år så er hun gammel nok til å bestemme hvor hun vil bo. Da kan hun velge å bo hos deg og være på samvær hos far. 

Anonymkode: 08365...b9c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg vil påpeke at jeg har egne barn på samme alder som har samme regler, reglene gjelder ikke kun for stedatter. 

Min stedatter og egne barn må forresten også legge fra seg telefonen/iPad/pc i stua når hun skal legge seg. Skjerm før leggetid forringer søvnkvaliteten, det er en kjent sak, og søvn er viktig, spesielt i den alderen. Om hun ikke er trøtt kan hun vel lese en bok eller gjøre noe annet som ikke påvirker søvnkvaliteten? Jeg synes far høres forholdsvis fornuftig ut, faktisk. 

Hun får ikke lov å ha lys på. 

Skrevet

Synes det er supert at far ikke lar henne få ha med tlf eller iPad i senga. Bedre at hun stirrer ut i luften før hun sovner enn at hun er klistret til en skjerm.

Mine barn er 11 og 13, de må legge seg - selvsagt uten mobil og iPad- kl21. Fungerer bra. 
Synes du er for slapp.

Anonymkode: 25796...be3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er et maktmisbruk ovenfor datteren din! 
Hvorfor må hun være hos far hvis hun mistrives ? Dette burde være en frivillig sak så lenge  hun er 16 år. 
Hvorfor tør du ikke å ta jobben med å vardle far om dette? 
Til og med datteren skulle kunne si fra om hva hun ønsker i normale tilfeller. 
Er det en fryktkultur som har tatt regien her? 
Hvis ikke 16 åringen blir hørt og respektert, så kan hun utvikle en unnvikende personlighet pga en frykt for konflikter 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes det er supert at far ikke lar henne få ha med tlf eller iPad i senga. Bedre at hun stirrer ut i luften før hun sovner enn at hun er klistret til en skjerm.

Mine barn er 11 og 13, de må legge seg - selvsagt uten mobil og iPad- kl21. Fungerer bra. 
Synes du er for slapp.

Denne jenta er ikke 11 eller 13, hun er 16 - og det er ganske stor forskjell.

En 16-åring er ferdig på ungdomskolen og har begynt i videregående skole, noen 16-åringer bor på hybel for å studere utenfor hjemmet. Når man er 16 år så er man nesten myndig.

Jeg nektet datteren min da hun var 11, 12 og 13 år å ta med seg telefon på rommet da hun la seg, men nå som hun er 16 så bestemmer hun det selv. 

Anonymkode: 08365...b9c

• Liker 18
Skrevet

Hun er jo gammel nok til å nekte å være hos far, så når hun kommer hjem til deg igjen trenger hun faktisk ikke å dra tilbake til ham om hun ikke vil!

Anonymkode: 74ccb...0d5

• Liker 1
Skrevet

Har ingen regler  når min 16 årige datter må legge seg. Er noe med å ta ansvar selv også etterhvert. 

Anonymkode: 6a484...4a1

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ingenting her.  Faren har absolutt NULL å si om hun ønsker å bo mer hos dere, hun er 16 år gammel.  Det er bare å flytte inn til deg.  

Har han samboer og eller andre småbarn i huset? Høres ut som han vil få henne bort etter kl 22 for "egen tid" .  

Anonymkode: 56ef2...feb

• Liker 1
Skrevet

Politiet drar rundt på skoler og anbefaler foreldre å ta fra barna elektronikk før de legger seg. Og kl 22 er ikke akkurat tidlig å kreve at man legger seg. En 16 åring har hjernekoblingene til en hjerneskadet 30 åring, de trenger søvn for utviklingens sin del. 

jeg synes det høres ut som at barnet har godt av å være hos far om du synes det er for strengt. Se på det som en gode, tenk så deilig at barnet skjønner allerede nå at livet ikke kun er en rett strek.

Anonymkode: 5b9e3...e13

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Politiet drar rundt på skoler og anbefaler foreldre å ta fra barna elektronikk før de legger seg. Og kl 22 er ikke akkurat tidlig å kreve at man legger seg. En 16 åring har hjernekoblingene til en hjerneskadet 30 åring, de trenger søvn for utviklingens sin del. 

jeg synes det høres ut som at barnet har godt av å være hos far om du synes det er for strengt. Se på det som en gode, tenk så deilig at barnet skjønner allerede nå at livet ikke kun er en rett strek.

Å du grønne tid ! 
«Barnet» er 16 år. 
Hvis du tror at du vinner noe på å plukke mobilen fra en 16 åring kl 22 om kvelden, og i tillegg forlange at lyset skal være av, ja da er det bare spørsmål om tid før du har sett ryggen på den ungdommen for siste gang! 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo kl 22 er tidlig når du er 16 år

Anonymkode: 6b198...f0e

• Liker 9
Skrevet

Mange folk som aldri grubler her skjønner jeg 😛 Jeg er godt voksen, og har en tenåring selv. Jeg er helt avhengig av mobil på senga, ellers får jeg ikke sove. Stirrer jeg ut i lufta begynner jeg å gruble, og hele natta blir brukt til det. Må stå opp igjen. Leser jeg blir jeg våken, for da har jeg på lys. Mobilen er innstilt på varmere lys, så den holder meg ikke våken, men er hjernedød underholdning slik at jeg blir trøtt uten at jeg rekker å gruble. 

Jeg er likevel helt åpen for at andre mennesker har andre behov og ønsker enn meg, feks. å lese bok, se tv, ligge stille osv. Og så har du disse som mener mobil på senga er grusomt, som aldri klarer å tenke tanken at det hjelper søvnen for noen 😅

Anonymkode: a8740...b62

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes du er for slapp.

Å sammeligne barn på 11 og 13 med 16-åringer.... 😂

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Får mld av datter, som er hos far. Hun ligger på rommet, har smuglet med seg ipaden, for den og telefon må ligge på gangen om kvelden/natten. Og hun har ikke lov å ha på lyset. Hun har en liten lampe der inne en plass, men hun tørr ikke å lete etter den fordi hun er redd for å bråke. 

Far og jeg står oppi en stor konflikt for tiden, for hun vil bo mer hos meg enn hos han. Bla pga ting som dette her, han forstår ikke at hun er 16 år og skal bestemme endel selv etterhvert. 

Hos meg har hun mer frihet og styrer seg selv mer. I ukedagene må hun på badet senest kl 23, men om hun leser, er på tlf eller hva som helst, er opp til henne selv. Hun må bare komme seg opp i tide om morgenen, og det er ikke et problem. 

Hvem har mest "rett" her, far eller meg?

Jeg får vondt av henne jeg. Tenk å ligge i mørket og bare stirre ut i luften..

Men hun kan jo bare bli hos deg. Er bare å si neste gang at "nei pappa, jeg kommer ikke denne gangen". Dere trenger ikke nye avtaler osv for det, hun er da 16 år. Bare bli der hun ønsker. Lag litt mindre drama, bare si ting tydelig. Han kan ikke akkurat komme og dra henne fysisk inn i huset. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...