Gå til innhold

Sikkerhetserklæring... narkotia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne i en jobb hvor jeg må sikkerhetserklæres. 

så står det har du noen gang prøvd narkotika...  

jeg svarte ja, en gang på en ferie i Amsterdam i 2009. Aldri prøvd igjen. 

Noen som har erfaring med sånne erklæringer. tror dere noe sånt kan skape trøbbel? 

Anonymkode: afd24...d2c

Skrevet

Hvorfor i alle dager fortalte du det?

Anonymkode: 281ea...874

• Liker 5
Skrevet

Det går nok helt fint, de er mest opptatt av at man er ærlig og at man ikke er aktiv bruker nå (da det kan svekke dømmekraft)

Anonymkode: c7702...46f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går nok helt fint, de er mest opptatt av at man er ærlig og at man ikke er aktiv bruker nå (da det kan svekke dømmekraft)

Feil. 

Anonymkode: 1c460...cb6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feil. 

kan du utdype? 

jeg har ikke sagt noe som helst enda, ting er ikke levert enda. 

Skrevet

Du mener sikkerhetsklareres? For hvilket nivå da? Eller er det politiattest du skal ha?

Om det har betydning vil jeg anta kommer an på type jobb du søker på.

Skrevet
Splittbinders skrev (1 minutt siden):

Du mener sikkerhetsklareres? For hvilket nivå da? Eller er det politiattest du skal ha?

Om det har betydning vil jeg anta kommer an på type jobb du søker på.

sikkerhetklareres 

Nato konfidensiell 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan du utdype? 

Så lenge du ikke har vært tatt for det/det kan bevises, hadde jeg svart nei. 

Venninne kom ikke inn i usa fordi hun svarte ja på spm om psykiske problemer i søknaden om elektronisk visa….

Anonymkode: 54285...25e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

sikkerhetklareres 

Nato konfidensiell 

Det kan du bare glemme om du har vedgått dopbruk. 

Anonymkode: fb374...427

• Liker 3
Skrevet

2 hours ago, AnonymBruker said:

Feil. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du bare glemme om du har vedgått dopbruk. 

Anonymkode: fb374...427

NC er vel laveste nivå av natonivåene hvis jeg husker riktig? Kan ikke skjønne at å ha tatt dop en gang skal ha noe å si for det. Sikkerhetsklarerer dere folk siden dere vet dette? Jeg har vært klarert høyere og det var feks ikke noe problem at jeg skrev at jeg drakk alkohol og hadde (en ikke alvorlig) psykisk diagnose. De har jo en samtale med deg også der de går gjennom svarene og man kan utdype og de vurderer individuelt, slik jeg husker det iallfall. Veldig mange har jo prøvd dop en gang i livet liksom.. stor forskjell fra det og jevnlig/nylig bruk vel. 

• Liker 1
Skrevet

Men altså TS 2009 er jo så lenge siden, de fleste spm på skjemaet er vel bare om de siste 10 år eller om hvordan situasjonen din er i dag. Så om dette er noe bare du vet og det var 1 gang for 13 år siden er det jo ikke relevant, da kan du jo bare droppe å skrive det. Bare skriv at du ikke bruker dop hvis det er sannheten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så lenge du ikke har vært tatt for det/det kan bevises, hadde jeg svart nei. 

Venninne kom ikke inn i usa fordi hun svarte ja på spm om psykiske problemer i søknaden om elektronisk visa….

Dummeste jeg har hørt (lest) noen gang. 

Anonymkode: 45dc3...24b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dummeste jeg har hørt (lest) noen gang. 

Anonymkode: 45dc3...24b

Hvilken del av det? Så lenge man ikke er tatt for det, kan man si det ikke har skjedd. 

Skrevet

Det var da voldsomt til ærlighet. I dette tilfelle er ikke ærlighet det viktigste. 2009 er såpass lenge siden at du kan slenge det på "ung og dum - lista" og ikke ta det med videre. 

Anonymkode: dfc5d...e86

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men altså TS 2009 er jo så lenge siden, de fleste spm på skjemaet er vel bare om de siste 10 år eller om hvordan situasjonen din er i dag. Så om dette er noe bare du vet og det var 1 gang for 13 år siden er det jo ikke relevant, da kan du jo bare droppe å skrive det. Bare skriv at du ikke bruker dop hvis det er sannheten. 

det er sannheten. Men de spør ikke om ti år, de spør "har du noen gang" 

Jeg drikker ikke, røyker ikke, tar ikke dop. Jeg lever et helt rolig A4 liv. Aldri fått så mye som en fartsbot

Men for 13 års siden i Ansterdam spiste jeg en hasjkake. Aldri gjort det igjen. 

Jeg føler at denne "synden" (som forøvrig er helt lovelig i Amsterdam) ikke representerer hvem jeg er som person i dag.  

Hilsen TS

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

kan du utdype? 

I opptaket for å bli befal så måtte jeg fylle ut samme erklæring. Vi var to bekjente som søkte sammen, han hadde det for seg at han skulle være så ærlig og si at han hadde prøvd det, jeg unnlot å nevne det. (skjedde i russetiden) Jeg kom inn på befalsskolen, ikke han. Vet ikke helt årsaken til hvorfor han ikke kom inn, men mest sannsynlig så var det denne ærligheten som ødela for han.

Hadde en annen situasjon hvor samme problemstilling kom opp. En Nato delegasjon skulle besøke leiren vår og vi ble satt til å være ansvarlig for sikkerheten. Alle sivile ansatte på leieren som ikke var klarert fikk ikke lov til å være i det avsatte området hvor delegasjonen skulle være.

I de årene jeg var i militæret så var det situasjoner hvor vi fikk midlertidig høyere sikkerhetsklarering, slik som å være med på tokt eller kurs på spesielle plasser. Uten helt rent rulleblad så får du ikke denne muligheten.  

I korte trekk, så lenge du kun har prøvd ut det tullet der i forkant av tjenesten og ikke er noen rusmisbruker så erklærer du at du ikke har noe bekjentskap med den slags. 

I ditt tilfelle er det ingen tvil om hva du skal gjøre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke arrestert, ikke anmeldt, ikke dømt, ingenting som tilsier at du har prøvd dop. Her hadde jeg glatt svart nei uten dårlig samvittighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...