Gå til innhold

Krakelering, hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nytt spörsmål (veeeldig nysgjerrig i dag :rodme: ):

Det finns en maletekninkk som heter krakelering (tror jeg, heter ihvartfall det på svensk..), hvordan går man fram for å få til dette?

Hvilke material behöver jeg?

Dette skal altså väre en maleteknikk for å få ting til å se gamle ut, malingen skal liksom se ut som om den "flasser" av sånn som det ofte gjör på gamle möbler.

Jeg tror at man skal grunne med en spesiell lakk og så male over med den fargen man önsker , men jeg er ikke helt sikker.

Skulle gjerne ha en "oppskrift" på dette, noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krakelering får du ved å bruke et spesielt middel under malingen. Du får kjøpt det bl.a hos Panduro. Males på med pensel før du maler med annen maling.

Antikk/brukt-look får du ved å male med en farge først, gni et stearinlys mot de delene som skal se avflasset ut og male over med en annen farge. Den øverste fargen vil ikke feste der du har gnidd stearinen.

En annen metode er å droppe stearin, men i stedet pusse med et fint sandpapir for å fjerne den øverste fargen enkelte steder.

Pass på at du lager de slitte områdene der det er naturlig med slitasje. F.eks. på kantene eller sitteflaten.

Skrevet

Mulig jeg er litt sen i oppfattelsen :rodme:, men hvorfor skal man male med en annen farge först? Om jeg vil ha en hvit möbel med antikk look, skal jeg da male först med brunt og deretter med hvit?

Jeg må ha dette inn med teskje, kan du ikke utdype litt er du snill :klø:

Ellers, takk så mye for hjelpen :-D !

Gjest Rognebær
Skrevet

Maler du med brunt først og hvitt oppå, og du sliper av det hvite her og der, vil det se nettopp ut som om stolen har vært malt flere ganger, og blitt litt slitt. I dette tilfellet vil det vel også gå an å male hvitt rett på det trehvite, men det forutsetter at det trehvite ser litt gammelt ut allerede. (Siden "ferskt" trehvitt ikke ser spesielt gammelt ut.)

Med krakkeleringskremen må du gjøre akkurat det samme. Da vil bunnfargen synes i sprekkene i fargen du har på toppen.

Skrevet

Okey, da er det litt klarere for meg :ler:, takk!

Det höres forresten ut som en veldig tidkrevende prosess, har du prövd dette selv?

Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det på møbler, bare på mindre ting som kurver etc. Og ikke siden 1993 eller noe sånt... :ler:

Skrevet

Finnes spray på Biltema til krakelering. Ei veninne har brukt det på en kommode og det ble stilig. Er ikke helt sikker, men tror hun sprayet først med hobbylakk, så med krakeleringsspray. Alt hun trengte hadde hun kjøpt på Biltema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...