Gå til innhold

Hva _må_ man ha til baby? Og hva er overflødig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvilke ting og tang til baby dere har hatt stor bruk for - og hvilket utstyr dere har hatt mindre bruk for. Hva må man absolutt kjøpe, og hva kan fint unngås? Hva gjør livet med baby lettere, og hva har bare samlet støv? 

Det er en jungel der ute av lister over hva man bør kjøpe... men det er mange godt drevne mammaer og pappaer her inne på forumet, så jeg tenkte å høre med dere.

Jeg tar gjerne imot spesifikke merker også - f.eks. merke på barnevogn eller klær eller bilstol du er fornøyd med, osv. 

Ps; gjelder vinterbaby! 👶

Anonymkode: b1662...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lite er helt nødvendig. Baby trenger klær, et sted å sove (kan være din seng, les om trygg samsoving), et sted å stelle (kan være et håndkle på badegulvet), bleier og slikt, og mat. Om dere har bil trenger dere en bilstol. Vogn og/eller bæresjal eller bæresele er praktisk for å komme seg rundt (og til vinterbaby trenger du da også vognpose, eller bærejakke som går rundt dere begge).

Det meste annet er individuelt, og kan også vente til dere ser behovet. Anbefaler å kjøpe brukt, da det er mye omtrent nytt babyutstyr å få etter andres bomkjøp. Jeg hadde stor nytte av ammepute og babynest, mens for andre kan det være bortkastet. Noen kler barna i ull året rundt, andre har babyer med eksem som ikke tåler ull rett mot huden. Osv. 

Ting som dere kanskje ikke trenger, men som er utrolig kjekt å ha i hus om behovet melder seg: noen kartonger ferdig mme og en tåteflaske, febertermometer og babyparacet, nesesuger og saltvannsspray.

Anonymkode: d2d6e...cc6

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hallo ❤️ begge mine er vinterbabyer! 

Vi kjøpte kun vanlige bomullsklær tkl daglig bruk, hjemmestrikk/ull kan være kjekt å ha når det er kaldt og dere skal ut av huset. (tynn ull lue kan kjøpes på cubus, det er kjekt å ha, så har vi puttet en ekstra lue over der når vi er ute) 

Lange sokker. Kjøp gjerne et par nr for store, mange babyer sparker av sokkene ganske lett

Anbefaler å ikke kjøpe ullbodyer før du er sikker på at babyen tåler det. Mange blir irritabel av det.

Fotposer. Anbefaler lammeskinn sko 😍

Om dere skal trille må dere ha vogn og vinterpose. Vi hadde lammeskinnspose. 

Bleier 

Om du skal amme kan det være greit med en pumpe, men ikke kjøp det før du har behov for det. Jeg hadde behov for det begge gangene, kjøpte en billig en fra beemo og den fungerte supert. Du MÅ ikke kjøpe det dyreste. 

Om du skal gi mme, kjøp flasker og mme pulver. 

Et babyteppe som baby kan sove i. (hvilket som helst teppe fungerer. Svigerinnen min kjøpte et stort teppe for voksne som hun klipte opp til flere små). 

Bilstol om dere har bil. 

Olje til vask av bajs og bepanthen til sår stump.

Balje som baby kan bade i. (vi kjøpte beemo badekar på stativ, det er veldig kjekt etter fødsel og man kanskje har vondt i ryggen.) 

Stellematte. 

Bæresele hadde jeg ikke særlig bruk for med første, men det var fordi mannen min var hjemme mye de første månedene og jeg trengte ikke gjøre flere ting samtidig. Med nr to brukte jeg bæresele fordi jeg måtte gjøre ting samtidig. Jeg hadde ergobaby embrace, den er enkel å bruke 😊 

Babygym kan være greit når baby blir to tre måneder, da får de litt å kikke på å fri tilgang til å bevege seg rundt. Da får man gjort ting. 

Et par fargespreke leker med lyd og knitring. 

Jeg synes ikke onepiece plagg med knapper nederst og på bena er praktisk i det hele tatt. Det passer i to minutter og så et den utvokst eller stram eller bare feil passform.

Plagg med ferdige føtter er også upraktisk. 

Har sikkert glemt noe 😅

Anonymkode: 4cf57...463

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hallo ❤️ begge mine er vinterbabyer! 

Vi kjøpte kun vanlige bomullsklær tkl daglig bruk, hjemmestrikk/ull kan være kjekt å ha når det er kaldt og dere skal ut av huset. (tynn ull lue kan kjøpes på cubus, det er kjekt å ha, så har vi puttet en ekstra lue over der når vi er ute) 

Lange sokker. Kjøp gjerne et par nr for store, mange babyer sparker av sokkene ganske lett

Anbefaler å ikke kjøpe ullbodyer før du er sikker på at babyen tåler det. Mange blir irritabel av det.

Fotposer. Anbefaler lammeskinn sko 😍

Om dere skal trille må dere ha vogn og vinterpose. Vi hadde lammeskinnspose. 

Bleier 

Om du skal amme kan det være greit med en pumpe, men ikke kjøp det før du har behov for det. Jeg hadde behov for det begge gangene, kjøpte en billig en fra beemo og den fungerte supert. Du MÅ ikke kjøpe det dyreste. 

Om du skal gi mme, kjøp flasker og mme pulver. 

Et babyteppe som baby kan sove i. (hvilket som helst teppe fungerer. Svigerinnen min kjøpte et stort teppe for voksne som hun klipte opp til flere små). 

Bilstol om dere har bil. 

Olje til vask av bajs og bepanthen til sår stump.

Balje som baby kan bade i. (vi kjøpte beemo badekar på stativ, det er veldig kjekt etter fødsel og man kanskje har vondt i ryggen.) 

Stellematte. 

Bæresele hadde jeg ikke særlig bruk for med første, men det var fordi mannen min var hjemme mye de første månedene og jeg trengte ikke gjøre flere ting samtidig. Med nr to brukte jeg bæresele fordi jeg måtte gjøre ting samtidig. Jeg hadde ergobaby embrace, den er enkel å bruke 😊 

Babygym kan være greit når baby blir to tre måneder, da får de litt å kikke på å fri tilgang til å bevege seg rundt. Da får man gjort ting. 

Et par fargespreke leker med lyd og knitring. 

Jeg synes ikke onepiece plagg med knapper nederst og på bena er praktisk i det hele tatt. Det passer i to minutter og så et den utvokst eller stram eller bare feil passform.

Plagg med ferdige føtter er også upraktisk. 

Har sikkert glemt noe 😅

Ja tørre engangsservjetter er geniale til å klappe tørt med når dere skifter bleie. 

Jeg liker også å bruke baby powder for da sitter bepanthen ekstra godt når det har vært sårt. 

Skrevet

En yogaball var gull her til byssing (hadde kolikk). Kostet 179 kr på jula. Omslagsbody er fint til nyfødte sånn at du slipper å dra klær over hodet. 

• Liker 1
Skrevet

Vi MÅTTE ha

• Bleier og stellekluter

•Litt klær

•Bilstol

•teppe (greit å bruke inn og ut av bil, når babyen sov osv)

Det var også veldig greit å ha

•Bæresjal (ringslynge mest praktisk)

•matte til gulvet som babyen kunne leke på

•baby monitor

•Tripp trapp stol 

•badebalje (Vi brukte badekaret mye også, så se dette an)

•babynest 

Vi trengte ikke dette de første 8 mnd

•vogn

•vippestol

•stellekremer av alle mulige slags (prøv de som kommer med gratispakkene)

•tisselaken og masse sengetøy. 

•lekegrind

Skrevet

Ut over klær og bleier finns det like mange svar på dette som det finns familier. For oss var det nødvendig med seng, vogn og flasker f. eks, for andre er dette helt unødvendig. Vi likte å ha eget stellebord, noen foretrekker et håndkle på gulvet. 

Anonymkode: dd791...6fb

• Liker 2
Skrevet

Og kjøp ikke mer enn det du absolutt trenger før barnet er her. Alskens kremer og pudder, vibrerende vippestol, babynest, pumpe og flasker om du ikke VET at du ikke skal amme/ønsker å delamme etc er så sykt unødvendig å "ha klart". Med mindre du bor i gikk og har flere timer til nærmeste kjøpesenter og apotek.

Anonymkode: 8b0a3...84b

• Liker 2
Skrevet

Vi har en kleskurv fra IKEA som vi bruker som badebalje, den lyseblå i silikon som er litt myk i kantene. Baby synes det er kjempespennende at kanten leer litt på seg når han sparker på den når han bader. Den er vi veldig fornøyd med.

Anonymkode: 86b7c...455

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen! ❤️ 

Anonymkode: b1662...fda

Skrevet

Ting jeg angrer på at vi ikke skaffet oss og absolutt skal ha til neste baby;

- svøpeteppe/swaddler

- nattlampe som man bare kan «tappe» på for litt lys om natta når hen skal ha pupp/flaske

- baby brezza (flaskebaby)

- nattlue

- bilstol-pose (genialt til vinterbaby). Husk glidelås som går på midten og ikke siden!

og så må jeg anbefale På stell- såpa, som tar bæsj som en helt! Og så brukte vi mye BB-hug me puta mi som babynest :)

Skrevet

Og multimam- kompresser til brystknoppene dine!!!

• Liker 1
Skrevet

Og inotyol. 100 ganger bedre enn bepanthen. Så er vårt geniale triks for ikke å få sår stump å ha en boks med fuktige engangs-kluter blandet med babyolje på badet for å vaske babyen, vår tåler ikke bare vann/våtservietter

Skrevet
KristinF skrev (3 timer siden):

- svøpeteppe/swaddler

- nattlampe som man bare kan «tappe» på for litt lys om natta når hen skal ha pupp/flaske

- nattlue

- bilstol-pose (genialt til vinterbaby). Husk glidelås som går på midten og ikke siden!

og så må jeg anbefale På stell- såpa, som tar bæsj som en helt! Og så brukte vi mye BB-hug me puta mi som babynest :)

Husk at baby ikke skal ha nattlue når de sover inne, det øker risikoen for krybbedød. 

Anonymkode: c2ea1...bf0

Skrevet
11 hours ago, KristinF said:

- svøpeteppe/swaddler

- nattlue

og jeg hadde mange av disse tingene og fikk ikke behov for de, gjennom 2 barselperioder. 🙈 Mens jeg gikk gravid, var jeg så solgt på svøping, men ingen av mine to barn aksepterte det.

ammet begge barn - trodde ikke på forhånd, da min mor fikk problemer og ammet ikke. Men det gikk helt fint for meg. 

bilstolpose ble brukt nøyaktig 2 ganger, det er de to turene fra sykehuset. Jeg hadde også sånn adapter til vogn, der man kunne sette bilsete rett på, den ble også bare brukt en gang. 

Anonymkode: 54abf...86c

Skrevet

Det er veldig få ting alle babyer MÅ ha. 

Du må nesten se an din baby. Det noen MÅ ha, er helt unødvendig for andre. 

Baby brezza, for eksempel, er sikker gull verdt for dem med flaskebarn, men helt unødvendig om man knapt gir en eneste flaske. 

Det var også mye som var gull med vår første, som vi ikke brukte én eneste gang med andre, og omvendt. 

Du trenger bleier, babyolje e.l., noen bodyer, buker og pysjer, en trygg seng å sove i (enten egen babyseng, eller en samsovingstrygg voksenseng), sovepose eller babydyne, og det er stort sett det av ting man MÅ ha..

Anonymkode: e805e...357

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig få ting alle babyer MÅ ha. 

Du må nesten se an din baby. Det noen MÅ ha, er helt unødvendig for andre. 

Baby brezza, for eksempel, er sikker gull verdt for dem med flaskebarn, men helt unødvendig om man knapt gir en eneste flaske. 

Det var også mye som var gull med vår første, som vi ikke brukte én eneste gang med andre, og omvendt. 

Du trenger bleier, babyolje e.l., noen bodyer, buker og pysjer, en trygg seng å sove i (enten egen babyseng, eller en samsovingstrygg voksenseng), sovepose eller babydyne, og det er stort sett det av ting man MÅ ha..

Kan ikke baby sove med helsetepper? Eller ullteppe?

Anonymkode: a5b93...89a

Skrevet

Jeg brukte;

BBHugme ammepute

Hel pysjamas med glidelås

body som kan åpnes helt opp

gulpekluter fra KID (brukes nå som snittefiller😄)

nosefrieda

vippestol fra BabyBjorn

2 lette merinoull pledd fra Kid

vognpose Voksi

barnevogn fra Emmaljunga 

bilstol fra BeSafe

bæresjal fra Ergobaby 

Merinoull dress med glidelås

stellebord

boppy babypute

ble ikke brukt;

alle de fine babyklærne

vippestoler fra andre merker

bæremeis

lekegrind

zebra babymatte

babygym

gåstol

sophie giraff biteleker

tutt

vognleke

fotposer

Anonymkode: 391ca...233

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke baby sove med helsetepper? Eller ullteppe?

Anonymkode: a5b93...89a

Joda, men jeg tenkte det var i samme kategori som sovepose/dyne, jeg da ;) Rettelse: "Babyen må ha noe på seg så den er varm nok om natten" ;)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/13/2022 den 22.02):

Veldig lite er helt nødvendig. Baby trenger klær, et sted å sove (kan være din seng, les om trygg samsoving), et sted å stelle (kan være et håndkle på badegulvet), bleier og slikt, og mat. Om dere har bil trenger dere en bilstol. Vogn og/eller bæresjal eller bæresele er praktisk for å komme seg rundt (og til vinterbaby trenger du da også vognpose, eller bærejakke som går rundt dere begge).

Det meste annet er individuelt, og kan også vente til dere ser behovet. Anbefaler å kjøpe brukt, da det er mye omtrent nytt babyutstyr å få etter andres bomkjøp. Jeg hadde stor nytte av ammepute og babynest, mens for andre kan det være bortkastet. Noen kler barna i ull året rundt, andre har babyer med eksem som ikke tåler ull rett mot huden. Osv. 

Ting som dere kanskje ikke trenger, men som er utrolig kjekt å ha i hus om behovet melder seg: noen kartonger ferdig mme og en tåteflaske, febertermometer og babyparacet, nesesuger og saltvannsspray.

Anonymkode: d2d6e...cc6

Dette var et veldig bra innlegg med mange gode tips. Babyer koster minimalt, men barn blir dyrere og dyrere jo eldre de blir. Her ryker det 20 000 kr i året kun på fritidsaktiviteter for våre 2 gutter på 8 og 10 år som holder på med fotball og svømming (medlemsavgifter, treningsavgifter, startlisenser og utstyr). Greit å ikke kaste bort masse penger mens de er små. Et tips fra meg er imidlertid omslagsbodyer når babyen er liten. Mine fikk hetta av å få klær trædd ned over hodet. Men igjen, andres babyer trenger jo ikke å reagere på dette. 

Anonymkode: a728d...a4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...