Gå til innhold

Så irritert på samboer akkurat nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var i middagsbesøk hos foreldrene til samboeren min med barnet vårt tidligere i dag. Samboeren min hadde med kake til dessert. Barnet spiste ingenting til middag, og fikk servert boksnudler av bestefar en stund etter middagen. Etter det spiste vi kaker. Når barnet hadde spist en god porsjon, gikk han på kjøkken hvor faren også befant seg, og begynte å lete i skuffer etter snacks. Jeg sa tydelig i fra om at det var nok nå, og at han skulle ha kvelds når han kom hjem (noe han ikke ville klare, om han proppet i seg mer usunnheter). 

Samboeren min overså fullstendig det jeg sa, og kom ruslende ut med en skål med snacks til barnet, og forsvarte seg med at «han klarer ikke si nei», etterfulgt av at han lo litt. Jeg ble skikkelig irritert - mest fordi han overkjørte meg foran alle (og ikke minst barnet), selv om jeg tydelig sa nei så alle fikk det med seg. Han fikk nok søtsaker i går, og får nok søtsaker og usunnheter ellers i løpet av uka, så jeg mener det går an å begrense det litt. Men ble mest irritert over at jeg ikke følte meg respektert av samboer. Da jeg ga uttrykk for dette, ble samboer irritert og gikk til angrep på meg, og sa at jeg ikke må tro at jeg bestemmer alt (noe jeg ikke gjør, men samboer har ingen begrensninger når det gjelder søtsaker osv, så føler noen må si fra når nok er nok).

Siden har vi ikke snakket om det, og jeg går rundt og er passiv aggresiv fordi jeg føler ikke samboer går an å snakke med, uten han går til angrep på meg og blir sur..

Skal jeg bare la det gå?

Anonymkode: 38b4f...30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er morsdag, så ville latt det gå for i dag. Ellers er det en uting med søtsaker til enhver tid, og særlig før eller istedenfor ordentlig mat. Jeg støtter deg i det.

• Liker 2
Skrevet

Velg dine kamper. Du er sur på samboer, han blir sur tilbake og dere ødelegger en ellers fin dag. Det er et kakestykke. 

Anonymkode: 2523e...9a8

• Liker 11
Skrevet
Tvillingsjel skrev (6 minutter siden):

Det er morsdag, så ville latt det gå for i dag. Ellers er det en uting med søtsaker til enhver tid, og særlig før eller istedenfor ordentlig mat. Jeg støtter deg i det.

Vel, vi «feirer» ikke morsdag. Kaka var en tilfeldighet (fordi familien hans pleier å kose seg med noe ekstra etter middag når de samles - som forøveig ikke er spesielt sjeldent).

At det var morsdag, hadde en glemt og «kom på» mens vi var der. Ikke at det gjør noe, vi pleier ikke å gjøre noe stort ut av slike dager.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Velg dine kamper. Du er sur på samboer, han blir sur tilbake og dere ødelegger en ellers fin dag. Det er et kakestykke. 

Anonymkode: 2523e...9a8

Er egentlig ikke kakestykket og snacksen jeg til syvende og sist ble sur for, men at han overkjørte meg, foran de andre, også barnet vårt. Hva signaliserer det? Mamma sier det, men det gjør ikke noe, vi gjør det motsatte..

Men akkurat nå er jeg sur, så mulig jeg tenker irrelevant.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi var i middagsbesøk hos foreldrene til samboeren min med barnet vårt tidligere i dag. Samboeren min hadde med kake til dessert. Barnet spiste ingenting til middag, og fikk servert boksnudler av bestefar en stund etter middagen. Etter det spiste vi kaker. Når barnet hadde spist en god porsjon, gikk han på kjøkken hvor faren også befant seg, og begynte å lete i skuffer etter snacks. Jeg sa tydelig i fra om at det var nok nå, og at han skulle ha kvelds når han kom hjem (noe han ikke ville klare, om han proppet i seg mer usunnheter). 

Samboeren min overså fullstendig det jeg sa, og kom ruslende ut med en skål med snacks til barnet, og forsvarte seg med at «han klarer ikke si nei», etterfulgt av at han lo litt. Jeg ble skikkelig irritert - mest fordi han overkjørte meg foran alle (og ikke minst barnet), selv om jeg tydelig sa nei så alle fikk det med seg. Han fikk nok søtsaker i går, og får nok søtsaker og usunnheter ellers i løpet av uka, så jeg mener det går an å begrense det litt. Men ble mest irritert over at jeg ikke følte meg respektert av samboer. Da jeg ga uttrykk for dette, ble samboer irritert og gikk til angrep på meg, og sa at jeg ikke må tro at jeg bestemmer alt (noe jeg ikke gjør, men samboer har ingen begrensninger når det gjelder søtsaker osv, så føler noen må si fra når nok er nok).

Siden har vi ikke snakket om det, og jeg går rundt og er passiv aggresiv fordi jeg føler ikke samboer går an å snakke med, uten han går til angrep på meg og blir sur..

Skal jeg bare la det gå?

Det skal ikke mer til altså? Å så sint!!! Ta deg en bolle. 

Anonymkode: e4efb...a2e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er egentlig ikke kakestykket og snacksen jeg til syvende og sist ble sur for, men at han overkjørte meg, foran de andre, også barnet vårt. Hva signaliserer det? Mamma sier det, men det gjør ikke noe, vi gjør det motsatte..

Ts

Meh, er det så farlig denne ene gangen på besøk hos andre? 

Jeg hadde sikkert sagt nei jeg og, men hadde ikke blitt sint eller følt meg overkjørt eller nedverdiget. 

Jeg tenker du overreagerer? Med mindre dette skjer hver dag da. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, vi «feirer» ikke morsdag. Kaka var en tilfeldighet (fordi familien hans pleier å kose seg med noe ekstra etter middag når de samles - som forøveig ikke er spesielt sjeldent).

At det var morsdag, hadde en glemt og «kom på» mens vi var der. Ikke at det gjør noe, vi pleier ikke å gjøre noe stort ut av slike dager.

Ts

Du høres festlig ut, gitt. 

Ta heller en generell prat om matinntak med samboer så dere er mer enig til neste gang?

Anonymkode: 53cee...3fe

• Liker 6
Skrevet

Dere må snakke sammen i fredstid. Når ingen av dere har følelses-alarmen påskrudd. 

Da setter dere dere ned og snakker rolig sammen om hva dere synes er greit og ikke greit når det gjelder kosthold. 
Ikke bland denne historien inn i samtalen, da vil det lett skjære seg. 

Anonymkode: fdb6a...1ec

• Liker 4
Skrevet

Du høres festlig ut, gitt. 

Ta heller en generell prat om matinntak med samboer så dere er mer enig til neste gang?

Festlig ut? Hva mener du med det? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

..

Ts

Tja.. irrasjonelt i hvert fall. Tankegangen om å ha de samme grensene er jo ikke irrelevant. 
Men legger også merke til at like grenser her betyr, dine grenser. 

• Liker 4
Skrevet

Festlig ut? Hva mener du med det? 

Ts

«Festlig»

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS - i at du ble overkjørt. Du får - som en annen nevner - snakke med mannen din i fredstid og spørre han hvordan han hadde likt det hvis det var omvendt.

Skrevet
Fløff skrev (3 minutter siden):

Meh, er det så farlig denne ene gangen på besøk hos andre? 

Jeg hadde sikkert sagt nei jeg og, men hadde ikke blitt sint eller følt meg overkjørt eller nedverdiget. 

Jeg tenker du overreagerer? Med mindre dette skjer hver dag da. 

Ja, om vi først skal gå inn på dette med kosthold, mener jeg det er et problem om han til stadighet skal gi han ting, fordi han «klarer ikke å si nei»..

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Festlig»

Ja, og hva mener du med det?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Skal jeg bare la det gå?

Nå er det jo litt uklart her, men om Far er på kjøkkenet og finner snacks til barnet, men du sier nei - er det ikke du som prøver å overkjøre far da, ikke motsatt? 

Dette er sånne ting som det er absolutt ingen vits å bruke en kalori på å krangle over. 
Sett tæring etter næring -> om du gir barnet mer søtsaker nå, så får du ta deg av kveldskaoset dette medfører. 

• Liker 5
Skrevet

Du prøve jo også å overkjøre han foran hans egen familie? Du bestemmer jo ikke mer over ungen enn han. 

Anonymkode: b3f03...89f

• Liker 7
Skrevet
Tvillingsjel skrev (17 minutter siden):

Hva er logikken her? At det er morsdag har da absolutt ingenting med saken å gjøre? Om noe så burde han ta ekstra hensyn..

Anonymkode: 7d80e...2ed

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt, for det er kjipt å bli overkjørt, samtidig gjør jeg det innimellom mot partneren min. Her skyldes det rett og slett at partneren min tar endel "sjefsavgjørelser" uten at vi har snakket om det.
Er det noe dere har snakket om på forhånd, eller snakket om før du sa nei til snacks? At barnet ikke skal få snacks når hen er på besøk hos besteforeldre? For jeg synes faktisk det er en forskjell på å være hjemme og det å være borte på besøk. Jeg synes heller ikke at du viser partneren din noe særlig respekt, hvis du "bestemmer" hvordan ting skal være og så bli sur fordi du ikke får viljen din 

Anonymkode: cff0c...19e

• Liker 2
Skrevet
sicario skrev (2 minutter siden):

Tja.. irrasjonelt i hvert fall. Tankegangen om å ha de samme grensene er jo ikke irrelevant. 
Men legger også merke til at like grenser her betyr, dine grenser. 

Men min samboer har ikke grenser. Selv trykker han i seg søtsaker, junkfood osv hver dag - dette prøver jeg å forhindre at han skal overføre på barnet vårt. Derfor setter jeg grenser når jeg mener det er nok, fordi han hadde det vært kun opp til han, hadde han fått kake, boller, is og frossenpizza daglig.

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...