Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok en gang går dagligvarekjeden Kiwi inn og mener noe om et politisk tema. Denne gangen at menn skal finansiere gratis bind og tamponger for skoleelever og studenter. Dette skal være "gratis" for jenter. Når noe i Norge er gratis betyr det ganske enkelt at noen andre betaler.

Forrige gang var det moms på frukt og grønt de mente seg berettiget til å mene noe om.

Jeg lurer på hvem som har gitt Kiwi en slags blankofullmakt til å mene seg berettiget til å sette den politiske dagsorden og i så fall - burde vi i så fall kunne stille dem til ansvar ved å stemme/ikke stemme på dem?

Politiske bedrifter er en demokratisk katastrofe. Og en skummel retning å gå.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er greit at vi kvinner må finansiere menns hjerteinfarkt pga dårlig livsstil? 

Skrevet

At en bedrift ønsker lavere mva. på varer de selv selger, kan jeg forstå, som alminnelig lobbyvirksomhet, selv om jeg er uenig.

De selger jo bind og tamponger med tap, så hvis de får skoler til å kjøpe inn direkte fra leverandør, så sparer de sikkert litt der også.

Men synes generelt ikke noe om at bedrifter har politiske meninger.

Skrevet
1 minutt siden, krisly said:

Men det er greit at vi kvinner må finansiere menns hjerteinfarkt pga dårlig livsstil? 

Menn bidrar mer til fellesskapet enn kvinner, og får mindre ut igjen.

• Liker 5
Skrevet
krisly skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er om det er Kiwi som skal løfte dette spørsmålet. 

Dette landet mangler vel ikke akkurat  organisasjoner som har kvinnepolitikk i fokus? 

• Liker 1
Skrevet
Vaffelhunden skrev (Akkurat nå):

Menn bidrar mer til fellesskapet enn kvinner, og får mindre ut igjen.

Jobber de hardere sier du?

Skrevet
Vaffelhunden skrev (2 minutter siden):

At en bedrift ønsker lavere mva. på varer de selv selger, kan jeg forstå, som alminnelig lobbyvirksomhet, selv om jeg er uenig.

De selger jo bind og tamponger med tap, så hvis de får skoler til å kjøpe inn direkte fra leverandør, så sparer de sikkert litt der også.

Men synes generelt ikke noe om at bedrifter har politiske meninger.

At de selger et enkeltprodukt med tap betyr bare at andre produkter er dyrere enn nødvendig. Det er et altså ikke Kiwi som tar regningen her, men de snylter til seg goodwill'en.

Det virker sleipt, uredelig og kynisk.

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er om det er Kiwi som skal løfte dette spørsmålet. 

Dette landet mangler vel ikke akkurat  organisasjoner som har kvinnepolitikk i fokus? 

Nettopp. Du er vel ikke på et kvinneforum for ingenting😂

Skrevet
1 minutt siden, krisly said:

Vet ikke, men de jobber i hvert fall mer.

• Liker 3
Skrevet
krisly skrev (1 minutt siden):

Hver kvinne koster i snitt samfunnet 15 millioner gjennom et livsløp.

Det er i all hovedsak menn som finansierer det aller meste. Men uten olje/gass hadde det uansett ikke gått.

• Liker 1
Skrevet
Vaffelhunden skrev (Akkurat nå):

Vet ikke, men de jobber i hvert fall mer.

Så da kan de få hjerteinfarkt med god samvittighet? Kvinner føder barn. Er du klar over belastningen det har på kvinnekroppen?

Skrevet
krisly skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Du er vel ikke på et kvinneforum for ingenting😂

Nøyaktig hvor, og gjerne helt konkret med en link, står at dette er et kvinneforum?

Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Nøyaktig hvor, og gjerne helt konkret med en link, står at dette er et kvinneforum?

Det står ikke diskusjonsforum eller mannfolkguiden. Det ligger liksom litt i ordet. KVINNEguiden.😉

Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

https://forum.kvinneguiden.no/

Ligger i navnet det? Kvinneguiden 😅

• Liker 1
Skrevet
krisly skrev (Akkurat nå):

Det står ikke diskusjonsforum eller mannfolkguiden. Det ligger liksom litt i ordet. KVINNEguiden.😉

Så Kiwi tar den politiske dagsorden og du tar definisjonsretten til kjønn på internettforum?

La meg bare si det sånn at to feil ikke gjør en rett...

• Liker 1
Skrevet

A-hunter skrev (2 minutter siden):

Det er i all hovedsak menn som finansierer det aller meste. Men uten olje/gass hadde det uansett ikke gått.

Er dette mye mer enn en mann?

En kvinne føder og en fødsel koster rundt 1million. En kvinne lever mange år lengre enn menn, som pensjonist. Koster vel 2mill mer enn en mann bare der.

Jeg vet at kvinner oftere er uføre, men jeg vet ikke om de også oftere er syke, arbeidsledige, på AAP, osv...

Kvinner har ofte en veldig fysisk anstrengende jobb og arbeider i yrker der det stadig kuttes i budsjettene samtidig som kravene til effektivitet øker, typiske undervisnings- og omsorgsyrker. Dette tvinger jo frem sykmeldinger og uførhet.

Samtidig som menn sjeldnere er uføre, så er de oftere kriminelle. Hva koster ikke politiet i året. Fylleslagsmål, ran, mord, vold... etterforskning, rettssaker. De'ække gratis for samfunnet det heller.

Skrevet (endret)

Stemmer ja hvis menn får billigere mat også. Det er tross alt ikke vår skyld at vi er større og trenger flere kalorier daglig. 

Altså, hvis all politikk skal baseres på "alt som ikke er direkte din skyld skal finansieres av fellesskapet", så flytter jeg til Danmark. Personlig hygiene kan man helt fint ordne selv.

Endret av Anocopy
  • Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (7 minutter siden):

Ja, men vi får noen millioner i "bonus" for hvert barn vi bærer frem.

Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Det er vel i all hovedsak fordi kvinner er dem som stort sett er mest i permisjoner pga barn. Kvinner er også mye sykemeldt utelukkende pga graviditet og fødsel. Det er også gjerne kvinner som tar ut sykt barn dager når man må pleie syke unger. Dette er selvfølgelig ikke kostnadsfritt men, uten disse kvinnenes bidrag til samfunnet så hadde det ikke blitt nok menn i samfunnet heller.

• Liker 3
Skrevet
Purple Basil skrev (2 minutter siden):

https://forum.kvinneguiden.no/

Ligger i navnet det? Kvinneguiden 😅

Det kan like gjerne bety en "guide om kvinner" for menn. Hva gjør dere kvinner her egentlig?

Men, dette er altså lite relevant til tråden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...