AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Vi er begge i begynnelsen av 30 årene, og fikk vårt første barn for ca. 1 1/2 år siden. Han er en absolutt herlig gutt som både vi, venner og familien er blitt kjempe glade i. Men, vi har aldri fått til leggingen. Vi har prøvd allslags teknikker og gode råd, men det nytter ikke. Han bare SKAL ikke sove samme hva vi gjør på kveldene. Om vi starter legge-rutinene kl. 18.00, eller kl. 21.00, så nekter han å sove før rundt kl. 22 - 23.00. Tiden frem til da er preget av full fart, full energi og ekstrem skriking og gråt om vi gjør noe som minner han om at han skal sove. Nå er han kommet i den alderen at han også er blitt ekstremt sta. Om han ikke vil spise hylgriner han om vi forsøker få han til å spise. Hvis han vil leke med noe han ikke skal leke med, og ikke får viljen sin, så hylgriner han igjen. Jeg har skjønt at dette er normalt, men vet samtidig ikke om vi hanskes med det problemet på rett måte. Hvis det er noe "uskyldig" noe lar vi han ofte leke med det, men selvføgelig ikke om det er noe farlig. Han har sovet greit kun en eneste natt, og det var første natten etter fødsel. Andre natten var mor ekstremt sliten så sykepleierne ba henne overlate sønnen til dem, slik at hun i hvertfall fikk noe søvn andre natt. Endte opp med at han lå hylgrein i 3-4 timer på natten (i følge en annen mor på fødeavdelingen). Det har liksom ikke skjedd en eneste gang, på nå over 500 dager, at leggingen har gått greit. Det krever at både mor og far stiller opp på skift i 3-4 timer hver kveld for at han skal sove. Og som skrevet over, det blir bare værre nå.. Han hylgriner (så mye at han mister pusten i noen sekunder) om han ikke får bli oppe... Vet ikke hvordan vi skal takle dette lengre.. Er det noen her som har vært igjennom det samme? Det går mer og mer ut over forholdet til mor og far også, da vi blir slitne og ender opp med å krangle nesten hver kveld... Anonymkode: fc7a2...8ff
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Stresser vi for mye med sovingen? Skal vi bare la han være våken til han blir så trøtt at han sovner av seg selv? (Om klokka så blir 2-3 på natten?) Anonymkode: fc7a2...8ff
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 Ferber light. Blir helt sliten bare av å lese hvordan dere lar ham styre dere. 1 1/2 år, han trenger at dere tar ansvar og setter tydelige rammer. Anonymkode: 054b9...ddc 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Ville hørt med en lege? Kanskje det er noe fysisk, feks mangel på melatonin? Håper det ordner deg snart for dere! Og halvannetåringer blir sinna. Det er greit. Bare vær konsekvente og forklar på enklest mulig måte. «den så morsom ut, men den er ikke til å leke med! Prøv denne i stedet». Og ikke tving til å spise. Det kan skape dårlige assosiasjoner til mat og måltid. Anonymkode: dd4ee...228 1
tussi84 Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 Kan det være at noen plager han? Magen? Reflux? jeg synes dere burde undersøke dette. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ferber light. Blir helt sliten bare av å lese hvordan dere lar ham styre dere. 1 1/2 år, han trenger at dere tar ansvar og setter tydelige rammer. Anonymkode: 054b9...ddc Så vi skal kjøre cry it out? La han grine til han sovner selv? Være hos ham mens han griner? Det har vi forsøkt i flere uker. Ta han opp til han roer seg og legge ham ned igjen? Forsøkt det og i flere uker. tussi84 skrev (3 minutter siden): Kan det være at noen plager han? Magen? Reflux? jeg synes dere burde undersøke dette. Vi har vært hos lege flere ganger, fastlegen er tydelig på at dette bare er normalt og noen barn bare er slik.. Måtte "mase" oss til både barnelege og øre-nese-hals. Hos barnelegen fikk vi beskjed om at alt var fint, og det bare vare å la ham gråte på kveldene til han sovnet... Føler ikke vi får sånn allverdens hjelp fra den kanten.. Anonymkode: fc7a2...8ff
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 Prøv å samsove. Ha gode leggerutiner. Først kvelds, tannpuss, do og pysj, så lesing og syng godnatt sang. Gjør akkurat det samme hver kveld. Men, en av dere legger dere sammen med ham. Vær der til han sovner. Trygg han, og vær rolig. Stresser dere, stresser han. Gjenta rolig at han må sove nå. Det er natt nå osv. Sov sammen med ham hele natten. Bytt på å legge ham. Dette har funket for oss i alle fall. Håper det løser seg, høres tøft ut❤ Anonymkode: 9f78a...477 2 2
AprilLudgate Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 Vel, det er iallefall ikke noe dere gjør feil. Men et spørsmål: Hvordan sover han i barnehagen? Altså hvor mange timer og eventuelt økter? Spør fordi vi hadde lakenskrekkbarn selv, og det vi måtte jobbe mest med var gradvis redusering av dagsoving. Som forøvrig aldri var av det generøse slaget. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 Ikke la han gråte alene! Da lærer han bare at det ikke hjelper å si i fra. Ville tatt han til legen, jeg. Mye av grunnen til at jenta vår sleit med å sove var at hub hadde eksem og klødde. Det var ikke så veldig synlig i starten så vi skjønte ikke hvor plaga ho var. Hun illskreik og vi måtte som dere bytte på å håndtere henne. Var rene galskapen frem til hun fikk riktig behandling… Vi trodde helt oppriktig at vi bare var dårlige til å legge henne 🥺 Ville bare fortelle om det sånn i tilfelle det er noe som plager gutten deres og som han kan få hjelp med 🙁 Anonymkode: 790a9...ffe 3
vanillaswirl Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 Hva med lydbok eller høre på sanger? Gutten vår er veldig glad i å velge seg en lydbok å høre på hver kveld til han sovner. Kan også velge seg en ting han kan ha med i sengen/ evt få lese en bok i senga. Når vi skal formidle at nå skal vi på badet pleier vi å leke "første mann til badet" osv .
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 Tipper det har med dagsoving å gjøre at han ikke får sove før 22. men hvis han uansett ikke sovner før da, så hadde jeg bare latt han være oppe til da. Starte leggerutine 21. Det gjorde vi frem til vår sluttet å sove på dagen. Etter hun sluttet med det sovna hun på 5 min kl 19. Anonymkode: 96adf...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 Jeg reagerer veldig på at sykepleierne lot ham gråte i 3-4 timer rett etter fødsel. Fy f.. Det er hjerterått. For all del, ikke gjør det dere. Ikke la ham gråte det ut, ikke forlat ham om kveldene. Han høres ut som en følsom og temperamentsfull liten gutt, her ville jeg anerkjent følelsene hans og forklart ham. Feks skal han leke med kniven så ville jeg bare brukt enkelt "den er spiss, du kan få vondt, au" - "du kan leke med denne skjea istedet". Finn ting for ham som er trygt å leke med og avled fort ved å gå til et nytt område av rommet. Når det kommer til legging, ville jeg kanskje prøvd å ikke vært så nøye med rutinene utenom tannpuss. La det være gøy, se fantorangen pusser tennene, eller puss tennene på et kosedyr han har, gjerne i et annet rom enn der han pleier. La det være litt kos i sengen, kanskje noe avslappende musikk om dere hører på det, kanskje en fin nattlampe som du fokuserer på. Poenget er, avled, gjør ting i nytt perspektiv, trøst og vær der. Anonymkode: 800f9...d24 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 Hvordan er legging for barnet? Er det en positiv seanse? Dette er utrolig viktig. Vi bruker god tid, koser oss, leker og tuller og leser bøker sammen. Det snudde leggeproblematikkrn for oss. Anonymkode: 8b345...6a5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 Et søskenbarn av meg slet fryktelig med legging av barnet sitt. De gikk på et eller annet kurs hos det jeg mener å huske de kalte for en søvnpsykolog. Vet ikke om det var via helsestasjonen eller fastlegen. Anonymkode: f6c0a...9f6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 Vi har også en som sovner sent, og har valgt å ikke være strenge men bestemte på legge tid. Han sovner sjeldent før 22, men leggetid er alltid klokken 19. Fast rutine med mye kos og lesing pluss sang før vi går ut. Men vi er helt tydelige på at du trenger ikke å sove, men nå er det kveld så du må ligge i sengen. Får lov å ha noen lite stimulerende leker, som en eller to kosebamser. Ikke noe med lys og lyd, men noe som både virker som kos og som krever litt selvaktivisering og kreativitet å leke med. vi kommer inn hvis han roper eller gråter, men er ikke inne lenge og er konsekvente på at nå er det kveld. nå har han blitt fire år, og reglene for leggetid er de samme. Trenger ikke å sove, men må ligge i sengen. Det fungerer veldig bra for oss, og nå sovner han etter kort tid. tenker man ikke kan tvinge de til å sovne, men være tydelige på rammene for hva kveld betyr, og legge til rette for et avslappende miljø hvor det er mulig å sovne - og være trygg- uten at mor eller far er der hele tiden. Anonymkode: a3250...55a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #16 Skrevet 14. februar 2022 Når står han opp? Hvor mye sover han på dagen? Det finnes jo diverse søvneksperter man kan betale for å få hjelp fra. Det er ingen skam. Noen barn har betydelig større vansker med å sovne enn andre, det er ikke foreldrenes feil. Nevøen min er sånn, nå er han voksen og søstera mi har endelig innsett at det ikke var hun som var problemet, men han bare er sånn. Han trenger både melatonin og dagslyslampe i perioder, begynte med det tidlig i tenårene. Det var helt krisestemning i heimen da han var baby. Anonymkode: 72b7d...2ea
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #17 Skrevet 14. februar 2022 Hva gjør dere da? Sitter inne hos ham, lar ham være alene, osv.? Anonymkode: beebd...638
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #18 Skrevet 14. februar 2022 ikke la han gråte lenge uten trøst!! Det er bevist at det kan være ekstremt skadelig for barn. Noen bare bruker litt tid på å oppdatere seg på slikt. Se denne: https://vm.tiktok.com/ZML6eDAcv/ Anonymkode: e67da...c97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå