Gå til innhold

Ridgeback

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kun basert på størrelse ville jeg ikke hatt RR med så små barn. Uansett hvor lydig en hund er, kan man aldri stole 100% på de i alle situasjoner. En stor hund gjør stor skade hvis noe skulle skjedd 😔

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det siste. Vil bare ha en ok rolig hund som fungerer i en barnefamilie, og som kan være med på alt mulig. Kos i hverdagen om du vil. Men jeg er litt engstelig for store hunder, for så naboen med en labrador som han så vidt klarer å holde igjen. Jeg vil helst ikke ende opp som dem likzom.

Anonymkode: e29e5...37b

Da er en Ridgeback helt utelukket for dere, bare basert på dette :) Har du prøvd og se på NKK sin rasevelger? Ikke at det er den beste, men kanskje du finner noen du syns virker interessante som du kan spørre om. Selv om man sier man ikke burde velge basert på utseende, så spiller det jo noen rolle:

https://www.nkk.no/rasevelger/

Ejlisi skrev (6 minutter siden):

Kun basert på størrelse ville jeg ikke hatt RR med så små barn. Uansett hvor lydig en hund er, kan man aldri stole 100% på de i alle situasjoner. En stor hund gjør stor skade hvis noe skulle skjedd 😔

Hvorfor? Hva baserer du dette på? Bare at de er store hunder? Vi bor også med katter, og det er lett og se hvem som er sjefen, og det er ikke de største. Ingen blinker eller beveger seg om kattene sier så. En hvilken som helst hund, kan gå inn for og drepe og gjøre stor skade, også små hunder. Det er nettopp det som gjør små hunder farlige i det skjulte.

Anonymkode: 3a5d4...059

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor? Hva baserer du dette på? Bare at de er store hunder? Vi bor også med katter, og det er lett og se hvem som er sjefen, og det er ikke de største. Ingen blinker eller beveger seg om kattene sier så. En hvilken som helst hund, kan gå inn for og drepe og gjøre stor skade, også små hunder. Det er nettopp det som gjør små hunder farlige i det skjulte.

Anonymkode: 3a5d4...059

Hva jeg baserer at større hunder gjør mer skade enn små hunder på? Fysikk? 

Jeg har aldri sagt at små hunder ikke kan gjøre skade, eller drepe som du skriver. Men hvis du sammenligner størrelsen på kjeven og tenner på RR og en chihuahua er den en betydelig forskjell. Eller? RR har et mye kraftigere bitt og lengre tenner som igjen gjør mer skade hvis noe skulle skje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk anbefalt fra Hundelykke på Sørlandet

Anonymkode: e29e5...37b

Vi har gått der og de er veldig flinke! Flere av de har ridgeback, og det er fantastiske hunder. Men de er sta så det er ikke en hund som vil please deg. Gjør du de rette tingene kan det uansett være en fantastisk hund! Jeg ville ikke vært redd for å ha en litt stor hund med små barn, og uansett hvilken rase du velger må du gjøre de rette tingene. Noen ganger kan det også være fint med en selvstendig hund, som ikke finner seg i hva som helst (uten at de er slemme, de bare gidder ikke). Send gjerne en pm om du vil vite mer om våre erfaringer med hundelykke!

Skrevet
Ejlisi skrev (10 timer siden):

Hva jeg baserer at større hunder gjør mer skade enn små hunder på? Fysikk? 

Jeg har aldri sagt at små hunder ikke kan gjøre skade, eller drepe som du skriver. Men hvis du sammenligner størrelsen på kjeven og tenner på RR og en chihuahua er den en betydelig forskjell. Eller? RR har et mye kraftigere bitt og lengre tenner som igjen gjør mer skade hvis noe skulle skje. 

Det handler jo mye om gemytt da. Jeg hadde vært mye mer usikker på en chihuahua fordi jeg ikke føler meg sikker på at avlen der er så bra. En usikker liten hund er mye farligere enn en trygg stor hund. 

Anonymkode: 29d49...44d

Skrevet
12 minutter siden, Diamant20 said:

Vi har gått der og de er veldig flinke! Flere av de har ridgeback, og det er fantastiske hunder. Men de er sta så det er ikke en hund som vil please deg. Gjør du de rette tingene kan det uansett være en fantastisk hund! Jeg ville ikke vært redd for å ha en litt stor hund med små barn, og uansett hvilken rase du velger må du gjøre de rette tingene. Noen ganger kan det også være fint med en selvstendig hund, som ikke finner seg i hva som helst (uten at de er slemme, de bare gidder ikke). Send gjerne en pm om du vil vite mer om våre erfaringer med hundelykke!

De er sta, og mange Ridgebacks har et voldsomt vaktinnstinkt - dette er noe jeg setter pris på i en hund fordi jeg bor alene på et litt avsidesliggende sted. En av mine tidligere Ridgebacks hadde også veldig vaktinnstinkt. De man får tak i i Europa nå til dags, har nok mye mindre av dette kontra dem man får i Afrika. 

Og TS, jeg regner med at du allerede vet at Ridgebacks ble brukt til å jakte og drepe løver? De er enormt sterke, mye sterkere enn de fleste hunder jeg vet om på samme størrelse. Jeg har brukt mye tid, energi og penger på å sørge for at all trening er så godt innkjørt som mulig mens de fremdeles var unge, fordi jeg vet at jeg kan slite med å holde igjen hvis de ikke er lydige og finner på noe.

Jeg elsker hunderasen og ønsker ikke at noen skal være redde for dem, men man må ha respekt for størrelsen, styrken, bittkraften og for hodet dems - de er ibtelligente og liker å tenke selv. Det er en daglig jobb man gjør for å være konsekvent med dem. Som noen andre sa, nesten som med katter :)

Men det er svært klart for meg at dette ikke er riktig rase for dere, utifra det dere sier. Tenk deg også en så stor hund i en campingvogn, og på en hytte? Selv i bilen. Jeg har en større bil enn jeg ønsket for å få plass til hundeburet jeg trenger. Jeg ville absolutt vurdert mindre hunderaser var jeg dere! Og søk opp førstegangsraser, for det er enorm forskjell på de forskjellige. Gjør det lettest mulig for dere selv 😅

Anonymkode: 5b9a2...3a3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

De kan sikkert være gode, trygge hunder om eier vet hva de gjør og kan trene hund, og hunden kommer fra gode linjer og har fått en trygg oppvekst.

Men det er aldri garantier for gemytt, uansett hvor mye research man gjør på forhånd. Så jeg tror jeg ville styrt unna en så stor, sterk og potensielt egenrådig hund som førstegangshund. 

Jeg bodde ved siden av en slik for noen år siden. Den ridgebacken var aggressiv mot andre hunder, av begge kjønn. Det var litt av et sirkus, og av og til regelrett skummelt, å gå forbi hagen der, eller møte dem på tur, selv om hunden var i bånd. 

Anonymkode: f4eec...0c4

• Liker 1
Skrevet

alle raser har sine negative sider, og alle har positive. Jeg tror spørsmålet ditt bør være basert på hvilke type hundeeiere dere ser for dere å være? Hvor mye tid kommer dere til å sette av til hunens trening, dens fysiske behov i form av aktivitete, hvor engasjert vil dere være, er det en kosehund dere ser for dere, en som ikke krever noe særlig osv osv.. 
Den du spør om er fantastiske hunder med eiere som har tid og kvaliteter som er en match for hundens behov. Vi har etpar i vår omgangskrets og de er virkelig fine og rolige hunder men de trenger få utløp for sin enerig på linje med andre raser og de trenger en eier som ser hunden, som trener med den og som er "på" slik jeg har oppfattet det. 
Men igjen, det gjør egentlig alle hunder uansett rase - trenger å få sine behov dekket mener jeg.. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

alle raser har sine negative sider, og alle har positive. Jeg tror spørsmålet ditt bør være basert på hvilke type hundeeiere dere ser for dere å være? Hvor mye tid kommer dere til å sette av til hunens trening, dens fysiske behov i form av aktivitete, hvor engasjert vil dere være, er det en kosehund dere ser for dere, en som ikke krever noe særlig osv osv.. 
Den du spør om er fantastiske hunder med eiere som har tid og kvaliteter som er en match for hundens behov. Vi har etpar i vår omgangskrets og de er virkelig fine og rolige hunder men de trenger få utløp for sin enerig på linje med andre raser og de trenger en eier som ser hunden, som trener med den og som er "på" slik jeg har oppfattet det. 
Men igjen, det gjør egentlig alle hunder uansett rase - trenger å få sine behov dekket mener jeg.. 

Enig! Og jeg tenker at når man skaffer seg hund bør man ta med i beregningen at man kan få en hund som har større arbeidskapasitet enn forventet og trenger å få brukt seg. Inntrykket mitt er at bortimot alle hunder elsker å lære nye ting og å få jobbe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...