Gå til innhold

Ridgeback

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfaringer med ridgeback noen?

Vi er en familie på 4, 2 barn på 4 og 7 år.

Vi har fått anbefalt ridgeback av et hundesenter for vi ønsker en rolig hund med et kaldt hode. Samtidig bekymrer størrelsen meg noe. Vi er førstegangshundeiere. 

Anonymkode: e29e5...37b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neo, det er ikke å anbefale som førstegangshund! De er fantastiske på mange måter, men de er krevende og behøver en konsekvent eier som vet å sette sunne grenser og å gi positive reinforcement 

Anonymkode: 5b9a2...3a3

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Neo, det er ikke å anbefale som førstegangshund! De er fantastiske på mange måter, men de er krevende og behøver en konsekvent eier som vet å sette sunne grenser og å gi positive reinforcement 

Å så rart? Det hundesenteret sa at det er rare og sære, men fine familiehunder. De bruker rasen i rallylydighet.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Å så rart? Det hundesenteret sa at det er rare og sære, men fine familiehunder. De bruker rasen i rallylydighet.

Ja, de er helt fantastiske familiehunder og de er veldig smarte - men det er jo ikke det samme som å være en god førstegangshund? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, de er helt fantastiske familiehunder og de er veldig smarte - men det er jo ikke det samme som å være en god førstegangshund? 

Takk for info! Vi er jo helt ferske, og jeg synes det var litt rart å få anbefalt en så stor rase. Men mer om rasen vet vi ikke annet enn at treneren har en veldig snill hund.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enig. De kan i tillegg ha både jakt og vaktinstinkt, ikke noe jeg vil anbefale med så små barn og null hundeerfaring. 

Anonymkode: 8459d...998

• Liker 6
Skrevet

De er sta og egenrådige, ikke lett å få lydige. Kombinert med styrken/størrelsen bør man ha litt erfaring med hund for at det skal gli godt med en barnefamilie. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. De kan i tillegg ha både jakt og vaktinstinkt, ikke noe jeg vil anbefale med så små barn og null hundeerfaring. 

Anonymkode: 8459d...998

Vaktinstinkt? Treneren sa at de likte å sove 20 timer i døgnet og bare slappet av. Nå føler jeg meg skeptisk! Men glad jeg spurte her. De sa bare at vi burde styre unna bordercollie, jaktgolden og cocker spaniel.

Skrevet

Det er veldig rart og anbefale det til en småbarnsfamilie som er førstegangseiere, og mest sannsynlig ikke har altfor mye overskudd til og håndtere og trene. Det kan hende dere aldri ville kommet gjennom «nåløyet» hos oppdrettere. Mange er flinke med intervjuer og har forståelse av hva det betyr og ha rasen.

Man må være innstilt på mye stahet og egenrådighet, som ikke er bare-bare. De er veldig intelligente og mener de er minst like verdige som deg. De er bedagelige, rolige og krever egentlig ikke så mye fysisk trening selv om de er store hunder. Og de er kjempefine familiehunder, opplever de er forsiktige med katter og småbarn, og veldig opptatt av og være med og kose på sofaen. Aldri sett vakt- eller jaktinstinkt på de jeg har og kjenner. 

Her kan du lese hvordan det er og bo med en Ridgeback :) 

Anonymkode: 3a5d4...059

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Styre unna cocker spaniel, hvorfor? Og hvor mye har dere planer om å bruke hunden, og til hva?

Min erfaring med RR er at de er sabla egenrådig, har et par på hundeklubben og de er ikke spesielt lette å oppdra. Flotte hunder men ikke førstegangs.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

De kan være veldig krevende hunder. De jeg kjenner har samkjønnsaggresjon. Store, sterke hunder som man må ha absolutt kontroll på. Ikke lurt å ha de rundt barn med mindre man har mye erfaring med hund og hundene er godt trente og trygge.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vaktinstinkt? Treneren sa at de likte å sove 20 timer i døgnet og bare slappet av. Nå føler jeg meg skeptisk! Men glad jeg spurte her. De sa bare at vi burde styre unna bordercollie, jaktgolden og cocker spaniel.

Jeg ville stilt spørsmålstegn ved hvem denne treneren er og hvilken kompetanse de har på hund :)

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ville stilt spørsmålstegn ved hvem denne treneren er og hvilken kompetanse de har på hund :)

Fikk anbefalt fra Hundelykke på Sørlandet

Skrevet
1 minutt siden, Arx said:

Styre unna cocker spaniel, hvorfor? Og hvor mye har dere planer om å bruke hunden, og til hva?

Min erfaring med RR er at de er sabla egenrådig, har et par på hundeklubben og de er ikke spesielt lette å oppdra. Flotte hunder men ikke førstegangs.

De sa det var veldig stressa. Vi ønsker oss en turkamerat, en å ta med på hytta. Dra på ferie med i campingbilen.

Skrevet
SmuleSMitt skrev (Akkurat nå):

De kan være veldig krevende hunder. De jeg kjenner har samkjønnsaggresjon. Store, sterke hunder som man må ha absolutt kontroll på. Ikke lurt å ha de rundt barn med mindre man har mye erfaring med hund og hundene er godt trente og trygge.

Jeg har kun opplevd veldig snille og rolige Ridgebacks når det kommer til barn. Aldri sett noe aggresjon eller snev av usikkerhet. Fra aktive valper (som fort er store), unghunder og voksne. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De sa det var veldig stressa. Vi ønsker oss en turkamerat, en å ta med på hytta. Dra på ferie med i campingbilen.

Vil dere ha medium / stor hund, eller er det mest riktig match med tanke på deres ønsker som er viktig? :) 

Skrevet

Det er en ridgeback vi av og til møter på tur. Han er kjempestor, men utrolig snill. Hodet hans er nesten like stort som valpen min sin kropp.  Eier har full kontroll for han er veldig sterk.  Og han er utrolig lydig og snill. Eier trenger bare å se på han så gjør han som eier vil. Og han er veldig snill og rolig mot valpen min.

Ser egentlig ikke for meg en sånn hund til en barnefamilie med små barn, men kun fordi de er veldig store. Men det virker som en herlig hunderase så det kan sikkert gå veldig fint også. 

Anonymkode: f72e5...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

?? Er det en katt han trodde dere ville ha?😂

Anonymkode: 1df41...4b3

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil dere ha medium / stor hund, eller er det mest riktig match med tanke på deres ønsker som er viktig? :) 

Det siste. Vil bare ha en ok rolig hund som fungerer i en barnefamilie, og som kan være med på alt mulig. Kos i hverdagen om du vil. Men jeg er litt engstelig for store hunder, for så naboen med en labrador som han så vidt klarer å holde igjen. Jeg vil helst ikke ende opp som dem likzom.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

?? Er det en katt han trodde dere ville ha?😂

Anonymkode: 1df41...4b3

Det kan du si. Haha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...