AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #1 Skrevet 13. februar 2022 Her er en artikkel om ei som gikk og kneip i 27(!!!) år for å få bukt med urinlekkasje, når problemet faktisk måtte opereres og kunne vært oppdaget med en enkel ultralydundersøkelse. Helt koko. Håper det blir mer fokus på dette fremover. Alle burde fått ordentlig grundig kontroll 1 år etter fødsel! Da hadde de nok fanget opp mange flere som kniper og kniper og kniiiper men kommer ingen vei, på grunn av at skadene ikke er slapp muskulatur men faktisk en skade som må opereres for å bli bra. Og som går og tenker "jaja, må vel regne med sånt, jeg har jo valgt å få barn. Det er vel jeg som er for dårlig til å knipe..." https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/gjorde-knipeovelser-i-27-ar-_-enkel-operasjon-var-losningen-1.15848367 Anonymkode: 36c9a...252 8 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #2 Skrevet 13. februar 2022 Kvinner må også slutte å være så tafatte at de eksempelvis venter i 16 år med å kreve hjelp. Anonymkode: d0512...a3a 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #3 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kvinner må også slutte å være så tafatte at de eksempelvis venter i 16 år med å kreve hjelp. Anonymkode: d0512...a3a Er mange som oppsøker lege i flere år uten å bli tatt seriøst og får den typiske «Dette må du bare leve med» når de prøver å få bukt med plagene sine. Ganske ofte får ikke kvinner noe mer enn «du må øve mer på knipeøvelsene» og «det er helt normalt å tisse på seg, bruk bleiebind». Det er synd, for det gjør at mange kvinner ikke tør å søke hjelp med det de sliter med, for legen har sagt at det er ikke noe å bry seg om. Anonymkode: b7671...b5d 18 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #4 Skrevet 13. februar 2022 Det her er så viktig! Nå må snart kvinnehelse bli tatt på alvor! Anonymkode: 83b80...dc5 10
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #5 Skrevet 13. februar 2022 Dette handler ikke om oppfølging, det handler om at folk ikke må være så forbanna tafatte at de ikke oppsøker hjelp når de har et problem som vedvarer og ikke bedrer seg med det som finnes av egenhjelp. Anonymkode: e2750...924 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #6 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kvinner må også slutte å være så tafatte at de eksempelvis venter i 16 år med å kreve hjelp. Anonymkode: d0512...a3a Leste du i det hele tatt artikkelen eller? Hun hadde oppsøkt lege gjentatte ganger opp igjennom årene. Ikke hennes feil at hun ikke fikk skikkelig hjelp. Anonymkode: 36c9a...252 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #7 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette handler ikke om oppfølging, det handler om at folk ikke må være så forbanna tafatte at de ikke oppsøker hjelp når de har et problem som vedvarer og ikke bedrer seg med det som finnes av egenhjelp. Anonymkode: e2750...924 Helt enig. Fikk operasjon med en gang jeg ba om det jeg. Gidder da ikke gå rundt og lekke. Anonymkode: 5c998...0c5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #8 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette handler ikke om oppfølging, det handler om at folk ikke må være så forbanna tafatte at de ikke oppsøker hjelp når de har et problem som vedvarer og ikke bedrer seg med det som finnes av egenhjelp. Anonymkode: e2750...924 Selvfølgelig handler det om oppfølging når en rutinemessig undersøkelse kunne fanget det opp. Hvis man får høre i alle de år at "du må bare trene!", så prøver man vel det da. Anonymkode: 36c9a...252 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #9 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er mange som oppsøker lege i flere år uten å bli tatt seriøst og får den typiske «Dette må du bare leve med» når de prøver å få bukt med plagene sine. Ganske ofte får ikke kvinner noe mer enn «du må øve mer på knipeøvelsene» og «det er helt normalt å tisse på seg, bruk bleiebind». Det er synd, for det gjør at mange kvinner ikke tør å søke hjelp med det de sliter med, for legen har sagt at det er ikke noe å bry seg om. Anonymkode: b7671...b5d Det er det sikkert. Det gjør ikke hun her mindre tafatt fordi om. Hun kunne gjort bittelitt mer på eget initiativ. Anonymkode: d0512...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #10 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig. Fikk operasjon med en gang jeg ba om det jeg. Gidder da ikke gå rundt og lekke. Anonymkode: 5c998...0c5 Fint for deg! Virkelig, det er sånn det burde være. Men du vet vel at ikke alle får det? Og ikke alle står på sitt og krever det, når de får beskjed om at det er bare å trene og ikke noe mer å gjøre. Anonymkode: 36c9a...252 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #11 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leste du i det hele tatt artikkelen eller? Hun hadde oppsøkt lege gjentatte ganger opp igjennom årene. Ikke hennes feil at hun ikke fikk skikkelig hjelp. Anonymkode: 36c9a...252 Ja jeg leste artikkelen. Gjorde du? Når du bruker 16 år på å komme deg til fastlegen burde du egentlig bare være stille. Hun er ingen god representant for kvinner som som ikke får hjelpen de ber om. Anonymkode: d0512...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #12 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette handler ikke om oppfølging, det handler om at folk ikke må være så forbanna tafatte at de ikke oppsøker hjelp når de har et problem som vedvarer og ikke bedrer seg med det som finnes av egenhjelp. Anonymkode: e2750...924 👏🏻 Anonymkode: d0512...a3a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #13 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig. Fikk operasjon med en gang jeg ba om det jeg. Gidder da ikke gå rundt og lekke. Anonymkode: 5c998...0c5 Nettopp! Ikke sitt på rompa i 16 år mens du lekker og klør deg i øra, for så å troppe opp i media og klage. Anonymkode: d0512...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #14 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette handler ikke om oppfølging, det handler om at folk ikke må være så forbanna tafatte at de ikke oppsøker hjelp når de har et problem som vedvarer og ikke bedrer seg med det som finnes av egenhjelp. Anonymkode: e2750...924 Bullshit. Er du klar over hvor mange kvinner som bare blir avfeid og latterligjort når de oppsøker lege for hjelp til fødselsplager? "Sånn er det å bli mor". "Dette er helt normalt, sånn har de fleste kvinner det". " Du må være flinkere å gjøre knipe øvelser". "Du må trene mer". "Kanskje du bør finne en annen sport enn judo da, hvis du ikke tåler å bli kastet i gulvet lenger". "Kanskje sykling funker bedre enn jogging". "Du får bruke trena lady når du er forkjølet". AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt enig. Fikk operasjon med en gang jeg ba om det jeg. Gidder da ikke gå rundt og lekke. Anonymkode: 5c998...0c5 Så fint for deg da. Så heldige er ikke de fleste. Anonymkode: 47708...075 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #15 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bullshit. Er du klar over hvor mange kvinner som bare blir avfeid og latterligjort når de oppsøker lege for hjelp til fødselsplager? "Sånn er det å bli mor". "Dette er helt normalt, sånn har de fleste kvinner det". " Du må være flinkere å gjøre knipe øvelser". "Du må trene mer". "Kanskje du bør finne en annen sport enn judo da, hvis du ikke tåler å bli kastet i gulvet lenger". "Kanskje sykling funker bedre enn jogging". "Du får bruke trena lady når du er forkjølet". Så fint for deg da. Så heldige er ikke de fleste. Anonymkode: 47708...075 Da kan man bytte lege. Har hatt mange forskjellige fastleger og er aldri blitt møtt på den måten. Ikke hadde jeg godtatt det heller. Anonymkode: 5c998...0c5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #16 Skrevet 13. februar 2022 Jepp - skylder på kvinner. Poenget er helsetjenester i Norge kan sammenlignes med u-land. Verste helsehjelp fra inkompetente leger må man letter lenger etter. Anonymkode: 5a6e9...f3a 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #17 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da kan man bytte lege. Har hatt mange forskjellige fastleger og er aldri blitt møtt på den måten. Ikke hadde jeg godtatt det heller. Anonymkode: 5c998...0c5 Jeg har hatt tre fastleger siden fødsel. Jeg har gått til privatlege. Jeg har gått til ørten fysioterapeuter og naprapater og osteopater. Det hjelper ikke så mye hva jeg godtar eller ikke når jeg ikke får hjelp, og ikke har flere hundre tusen på bufferkonto til å få all helsehjelp privat. Anonymkode: 47708...075 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #18 Skrevet 13. februar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Da kan man bytte lege. Har hatt mange forskjellige fastleger og er aldri blitt møtt på den måten. Ikke hadde jeg godtatt det heller. Anonymkode: 5c998...0c5 Så mange som får dårlig leger og ender opp med enda verre plager her, synd det er ikke noe saksøke kultur her i Norge hvor disse udugelig leger måte straffes og ta ansvar når det går galt. Anonymkode: 5a6e9...f3a 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #19 Skrevet 13. februar 2022 Helt enig! Jeg hadde en alvorlig fødselsdepresjon som ikke ble fanget opp med førstemann. Jeg rømte fra barsel fordi det var så fullt og fordi jeg ikke fikk noe hjelp, selv om jeg hadde tatt akutt keisersnitt, hadde komplikasjoner etterpå og hadde store smerter. Når man kommer hjem er man overlatt til seg selv, hjelp til amming er en vits, og man må bare fikse ting selv. Eller ikke. Bare det at man ikke automatisk sykemeldes etter keisersnitt eller ved store rifter er jo helt latterlig. Hvilken mann ville vært forventet å passe en nyfødt baby rett etter en stor bukoperasjon, eller etter å ha fått revet sfinkteren over? I rest my case. Anonymkode: 93b18...f28 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #20 Skrevet 13. februar 2022 «Ja, men det er hekt vanlig å tisse på seg,» var det jeg fikk servert av 3 forskjellige fastleger🙄 Anonymkode: ff64b...545 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå